zondag 24 december 2023

'Ik denk altijd heel goed na...'


'...voor ik iets stoms zeg.'
Ik las dat laatst op een oude Boomerang kaart. Bestaan die eigenlijk nog ? Dat waren gratis kaarten die je mee kon nemen uit de kroeg, of een andere openbare gelegenheid. Vaak stond er iets van reclame op, soms waren ze alleen maar grappig. Deze was ondertekend door Loesje.

Het is een uitspraak die me aan het denken zette. Ik dacht, bijvoorbeeld, aan een fragment dat ik zag in een praatprogramma, op TV, waar ik toevallig langs zapte. Er werd gesproken over de aanvallen van Israël op de Gazastrook. Een van de sprekers verdedigde de bombardementen met: 'Ze zijn heel zorgvuldig en kijken eerst heel precies, voor ze hun aanval inzetten.'

Dat is een mooi voorbeeld van: 'Ik denk altijd heel goed na, voor ik iets stoms doe.' Want is het voor de slachtoffers minder erg, als ze weten dat er eerst goed nagedacht is, voor er bommen op hun huizen en familieleden vallen ?

Ik moest ook denken aan de recente verkiezingen, die voor veel van mijn vrienden en kennissen een teleurstellende uitslag hadden. 'Hoe kan dat nou ?', vragen wij ons af. Hoe kunnen zoveel mensen stemmen op een schreeuwlelijk die de afgelopen 15 jaar alleen maar mensen heeft beledigd en tegen elkaar opgehitst ? Wat zijn dat voor sufferds ?

'Gebruik toch eens je verstand !' Hoor je ook wel eens roepen, als er iemand denkt dat een ander iets doms doet. Maar misschien hebben die kiezers wel heel goed nagedacht, voordat ze zo dom waren om op een nare man met nare ideeën te stemmen. En die blonde brulboei zelf heeft ongetwijfeld heel goed nagedacht, voor hij al die stomme dingen riep

Nadenken is geen garantie voor verstandig handelen. In het strafrecht werkt het zo dat je zwaarder gestraft wordt, als je eerst goed nagedacht hebt. Stel je hebt iets doms gedaan en daardoor iets kostbaars kapot gemaakt, of iemand verwond, of erger. Als je volhoudt dat je het allemaal niet zo gewild hebt, dat het per ongeluk gebeurde, heb je kans dat je er met een milde straf vanaf komt.

Maar als de rechterlijke macht er achter komt dat je, met opzet en na zorgvuldige planning, die spullen hebt beschadigd, of gestolen, of die persoon hebt verwond, of vermoord, dan zijn de rapen gaar. In dat geval kun je beter niet goed nadenken, voor je iets stoms doet.

Over het algemeen ben ik wel een voorstander van nadenken. Je verwacht dan toch dat je tot betere inzichten komt, dat je de gevolgen van je daden overziet, de consequenties voor anderen en zo. Maar het heeft ook nadelen. Al was het maar omdat mensen, als ze eenmaal goed over iets nagedacht hebben, niet zo snel zullen vinden dat ze, desondanks, verkeerd bezig zijn.

Om nog een voorbeeld te noemen, ik heb het er al eerder over gehad. In het grasveld naast ons huis is een bloembed aangelegd. Voor de biodiversiteit, de insecten, de vlinders en de bijen. Prima en hartstikke leuk. En er is goed over nagedacht, want ik hoorde al meer dan een jaar van tevoren over de plannen.

Alleen komt nu, een paar keer per jaar, een hovenier langs, om het onkruid uit dat bloemperk te wieden. Dat is nou typisch goed nadenken en dan iets stoms doen. Want het onkruid, de wilde plantjes, die zijn belangrijker voor de biodiversiteit dan alles wat wij mensen er kunnen aanplanten. Die wilde bijtjes en vlinders zijn helemaal ingespeeld en afgesteld op die wilde bloemen. Dat is hoe de natuur werkt.

Ik heb dat al eens uitgelegd, aan een meneer van de gemeente, maar ik denk niet dat het tot hem doorgedrongen is. Net zoals het een slecht idee is om de brandnetels langs de sloot, aan de overkant van de straat, weg te maaien. Daar leggen de vlinders, die gelokt worden door dat bloemperk, hun eitjes in. Die brandnetels zijn voedsel voor de rupsen.

Hebben ze daar wel eens over nagedacht ?

Ps: Boomerang kaarten bestaan nog. Ze hebben een website waarop nieuwe en oude kaarten te zien zijn en informatie staat. Je kunt de kaarten gratis versturen, als e-card, of delen via de sociale media. 

 

 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman en wordt volgende week vervolgd. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 - deel 12 - deel 13 - deel 14 - deel 15 - deel 16 - deel 17 - deel 18 - deel 19 en deel 20 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 
 

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik zou wensen dat de Israëliers heel goed nadenken voordat ze hun bommen afwerpen. Had zo een paar duizend dode Palestijnen gescheeld. Die Boomerang kaarten ken ik mij nog wel herinneren. Nu lijken de Pickwick theezakjes het te hebben overgenomen in real life.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Ik ben ervan overtuigd dat de Israëliërs erg goed nadenken, dat maakt het juist zo akelig en stom.

Het schijnt dat de kaarten nog steeds in kroegen enz liggen...

martin zei

Dat alleen domheid tot ellende kan leiden is een hardnekkig missverstand. Gek genoeg hoor je dat ook veel in de politiek. Maar dat is toch bij uitstek de arena waar belangenverschillen worden uitgevochten. Die van olie sheikh zijn (zeker op de termijn dat zijn leven nog duurt) anders dan die van een bewoner van Kiribati, die nu al met de zoute peren zit. En die van een Politieke Partijeigenaar zijn anders dan die van iemand op drie hoog achter zonder spaargeld (maar die eerste doet net alsof dat niet zo is en heeft een stal vol zondebokken om dit achter te verbeergen).

Ach ja wij op twee hoog weten het wel. Maar het roepen van dagpauwoog naar zo'n ambtenaar komt inderdaad niet over.

Jan de Stripman zei

@martin - Maar we moeten wel volhouden. En we kunnen het afwisselen met: 'Atalanta !' en 'Gehakkelde Aurelia !'