Meestal schrijf ik mijn wekelijkse verhaaltje op zaterdag. Maar gisteren was het zo heet dat ik niet in staat was tot veel samenhangende gedachten. Ik kwam niet verder dan dit:
Ik zocht naar 'hittegolf' op ons Stripblog en vond verhalen uit augustus 2018, juli 2019 en juli 2022. In de maand juni was het, de afgelopen jaren, niet zo warm, zo blijkt. Maar dit jaar wel. Ik ga het dus kort houden, want aan de laptop zitten is een zweterige bezigheid.
Voor het gemak citeer ik uit mijn verhaal van 2022, dat zijn jullie ondertussen toch vergeten, hoop ik:
'We wonen op de bovenste etage, wat mooi is voor het uitzicht, zoals jullie regelmatig aan mijn zonsopkomstfoto's kunnen zien. Maar de zon staat daarna wel een groot deel van de ochtend op dat raam te branden.
We hebben bamboe rolgordijnen, wat doorgaans wel afdoende is. Maar bij echt grote hitte moeten we er een laken overheen spannen, om het in de woonkamer een beetje draaglijk te houden. Helaas kan dat niet aan de buitenkant van het raam, wat een stuk effectiever zou zijn. Dan zou ik op het dak moeten klimmen en daar waag ik mijn breekbare botten niet aan.
De slaapkamers en de keuken komen vol in de zon, als die een beetje bij het zijraam wegdraait. Maar aan die kant hebben we ook ons balkon, dus kunnen we voor die ramen wel lakens en handdoeken hangen, als het erg warm dreigt te worden. Dan is het, voor een groot deel van de dag, ramen en deuren dicht, gordijnen ervoor en wachten tot het avond wordt.'
Ondertussen proberen we ons een beetje koel te houden met ventilatoren, water en ijsjes. De grote torenventilator, die donderdag bezorgd zou worden heeft vertraging, dus het is een beetje behelpen en hopen dat het snel gaat onweren en afkoelen.
Maar laat ik ophouden met klagen, het zal bij jullie niet veel anders zijn.
Inmiddels is het zondagochtend en zijn er een paar flinke onweersbuien over Soestdijk getrokken. Die van 3 uur vannacht zal jullie ook wel opgevallen zijn, want die was breed genoeg voor bijna het hele land. Ik zag bij Buienradar dat hij pas vanochtend vroeg, via de noordelijke provincies, ons land verliet om in Denemarken verder onrust en afkoeling te zaaien.
En het is buiten ook wel fijn afgekoeld. In huis duurt dat wat langer, ook omdat we dit weekend een logeerkat hebben en niet zomaar alle ramen en deuren open kunnen zetten. Bovendien schijnt de zon weer naar binnen terwijl ik dit zit te typen.
'Blikseminslag veroorzaakt in het hele land branden !', roept mijn vrouw. Het is ook altijd wat. Bij de NOS lees ik over woningbranden, een verwoeste windmolen, een verbrande kalverstal, overstromende toiletten en ondergelopen kelders. Dan hebben wij het nog helemaal niet zo slecht getroffen.
Voor volgende week is er koeler weer voorspeld. Dan spreek ik jullie weer...






