zondag 19 november 2023

Stem voor de pinguïn !


Pinguïns
leven op de mooiste en meest afgelegen plekken van onze aarde, las ik in de krant. Een Nederlandse journalist, Marcel Haenen schreef er een boek over. Hij is eigenlijk misdaadjournalist, maar hij is ook, al van jongs af aan, gefascineerd door de pinguïn.

Zijn boek, 'Pinguïns en de mensen', is een liefdesverklaring, maar het heeft ook een sombere kant. Het gaat slecht met vrijwel alle soorten pinguïns. Als er niets verandert zullen ze aan het eind van deze eeuw, in het wild, vermoedelijk uitgestorven zijn. Als misdaadjournalist is het voor hem niet moeilijk om een schuldige aan te wijzen: de mens. Door overbevissing hebben de vogels steeds minder te eten, door de opwarming van het klimaat worden hun broedplaatsen bedreigd.

Denk daar aan als je woensdag gaat stemmen.

Een keuze voor een partij die het beter met de natuur voor heeft, dan de regeringspartijen van de afgelopen decennia, kan niet moeilijk zijn. De berichten van de afgelopen week helpen ons de goede richting op. Onze minister van landbouw, natuur en voedselkwaliteit, Piet Adema, van de Christen Unie, mocht in Brussel stemmen voor of tegen het gebruik van glyfosaat. Dat is een landbouwgif dat boeren gebruiken om, in één keer, een heel stuk bouwland dood te spuiten.

De tweede kamer had Adema gevraagd om tegen te stemmen. Een grote groep wetenschappers had de minister ook opgeroepen om dat te doen. Glyfosaat is een heel schadelijk middel, voor planten, dieren en waarschijnlijk ook voor mensen. Er zijn vermoedens dat het hersenschade veroorzaakt, met ziektes als parkinson en ALS tot gevolg. Maar de minister stemde niet tegen.

In het stemhokje vallen Christen Unie, VVD, CDA en D66 dus af. Wat ook niet in hun voordeel spreekt is dat een eerder plan, om minder vluchten op Schiphol toe te laten, deze week werd teruggedraaid.

'Het plan om het vluchtplafond op Schiphol omlaag te schroeven gaat even de ijskast in', lees ik op de site van RTL. 'Werk aan de winkel voor Schiphol, de luchtverkeersleiding, luchtvaartmaatschappijen, de douane en de marechaussee. Die moeten in de komende weken plannen maken om 70.000 extra vluchten mogelijk te maken.'

Het is het gevolg van protesten van de VS en de Europese Commissie en een juridische procedure die de luchtvaartsector startte tegen de plannen voor krimp. Maar het past vooral in een lange traditie om maatregelen op de lange termijn te schuiven. Je zou er somber van worden.

Gelukkig was er ook een grappig bericht: 'De BoerBurgerBeweging werd bij de Provinciale Statenverkiezingen in maart in alle provincies de grootste partij, vooral dankzij een felle campagne tegen het stikstofbeleid. Maar inmiddels voert de partij zelf in tien provincies de landelijke stikstofwet uit.' Aldus de NOS

Je zou bijna denken dat het niet uitmaakt waar we op stemmen, als zelfs de BBB beleid uitvoert om de stikstofuitstoot te remmen. Maar de aanvoerder van de partij, Caroline van der Plas, legt uit dat door zitting te nemen in de provinciebesturen de partij wel aan de knoppen kan draaien en terughoudend kan zijn met de uitvoering van het beleid.

Die valt dus ook af.

Moet ik nog iets zeggen over Pieter Omtzigt en zijn NSC-partij ? Je kunt tegenwoordig geen Nederlandse tv-zender opzetten of daar zitten de lijsttrekkers met elkaar te debatteren. Ik ontloop die uitzendingen zoveel mogelijk, maar wat ik ervan oppik is dat Omtzigt – oud CDA-er – toch vooral neigt naar samenwerking met partijen als VVD, CDA, CU en D66. Hij gaat de pinguïn niet redden, de vluchten op Schiphol niet verminderen en het stikstofprobleem niet krachtdadig aanpakken.

Ter controle heb ik een paar kieswijzers ingevuld. Als je, zoals ik, veel belang hecht aan bescherming van de natuur, maatregelen voor herstel en verbetering van de biodiversiteit en het tegenhouden van klimaatverandering, vallen partijen als PVV, Forum, SGP en JA21 ook af.

Het schijnt dat ik het vaak eens ben met Volt. Partij voor de Dieren is ook een goede keuze voor mij en iets mindere mate PvdA/Groenlinks en de SP. Het is leuk dat er dan toch nog keuze is, maar ik denk dat ik voor de grootste ga. Niet omdat ik dat de leukste vind, maar omdat we niets hebben aan nog meer politieke versplintering. Nog even en elke Nederlander heeft zijn eigen partijtje.

Ik kan niet heel veel doen, om de pinguin te redden, het klimaat leefbaar te houden en de biodiversiteit te verbeteren, maar in het stemhokje ga ik mijn best doen. 

 

 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman en wordt volgende week vervolgd. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 - deel 12 - deel 13 - deel 14 en deel 15 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 
 

5 opmerkingen:

martin zei

Ik weet nog niet zekeer welke splinter het gaat worden. Al heb ik zo'n beetje dezelfde afvallers als jij, maar voor mij hoort Volt daar ook bij (al wilde de gebruikte stemwijzer dat ik daarop ga stemmen). Jouw keuze wordt vast de grootste links van het midden, maar dan hoop ik nog een stemmetje aan een zetel te helpen dat af-en-toe tegenpiept.

(Overigens was de pinguïn in mijn leesboek ook al prominent aanwezig. Vooral door de boosheid van een natuurliefhebster dat iemand kon genieten van hoe ze op TV van de rotsen sprongen en keihard vielen.)

Jan de Stripman zei

@martin - Het gaat voor mij een stem met lichte tegenzin worden. Maar ik denk dat het voor mij het beste compromis is...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik vrees dat de kiezers niet veel om de pinguïns zullen geven. Mijn stem ligt al in Den Haag. Ook met frisse tegenzin wat partij betreft, maar wel bewust voor de persoon.

Anoniem zei

Stemmen is lastig en moeilijk omdat er, wat mij betreft, teveel partijen zijn. En momenteel kan ik me moeilijk in één partij vinden. Als ik uiteindelijk denk, dat wordt mijn keuze is er toch wel weer een grote politieke hobbel.
Gelukkig heb ik nog een paar dagen.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Kiezers die niets om de pinguïn geven zou hun stemrecht ontnomen moeten worden ! Als je niet snapt dat je door het verwoesten van de natuur de aarde ook onleefbaar maakt voor de mens...

@anoniem - Veel wijsheid toegewenst !