zondag 8 mei 2022

Het 1000ste (Strip-) blogbericht


Het zal de lezers
die van mijn verhaaltjes alleen de e-mailversie lezen misschien niet zoveel zeggen, maar op dit weblog is dit de 1000ste bijdrage. Bloggen deed ik al langer en per e-mail strips en verhalen rondsturen zelfs nog langer, maar 1000 is een mooi getal, dus laat ik er even bij stilstaan.

Misschien, ten overvloede, even een kleine uitleg ? Een weblog, of blog, is een soort dagboek op het internet. Ouderwetse internetters hebben een home-page, hun eigen pagina op het web, waarop ze teksten, foto's en filmpjes kunnen zetten. Maar het vergt een beetje handigheid om daar iets van te maken en nog meer om er de aandacht van andere internetters op te vestigen.

Iemand moet ooit gedacht hebben dat zoiets eenvoudiger zou moeten kunnen en heeft toen het weblog bedacht. Op een blog is het makkelijker om iets te plaatsen en omdat er meerdere bloggers, bij één blogplatform, zijn aangesloten ontstaat er vanzelf iets van een gemeenschap. Bloggers gaan ook wel eens kijken bij de collega's en zo krijg je vriendschappen, samenwerkingen, discussies en ruzies. Heel gezellig.

Dat het ook uit de hand kan lopen bleek bij het eerste blogplatform waarbij ik me aansloot, het Volkskrantblog. De krant bood de mogelijkheid, voor iedereen die maar wilde, om een blog te beginnen. Ze dachten daarmee iets toe te voegen aan hun internetactiviteiten en meer betrokkenheid bij de krant te genereren.

Aanvankelijk leek dat ook wel te lukken. De toeloop was groot en er werd op het Volkskrantblog flink over actuele zaken gediscussieerd. Soms lekten er zelfs artikelen van het blog door naar de officiële website van de krant.

Maar het succes van het Volkskrantblog trok ook de aandacht van internetvandalen en foute types. Volkskrantlezers – en ook de VK-bloggers – waren over het algemeen redelijk progressief en tolerant, dus wat is nou leuker dan je daar tussen te mengen met ultrarechtse verhalen en scheldpartijen ?

Al snel bleek dat de krant het blog niet zomaar op z'n beloop kon laten en er werd iemand aangesteld om de boel in goede banen te leiden. De ergste herrieschoppers werden verwijderd, maar doken natuurlijk telkens weer opnieuw op, onder andere pseudoniemen. Na een paar jaar had men er genoeg van en werd het Volkskrantblog opgeheven.

Consternatie onder de gebruikers want, naast alle narigheid, waren er ook veel die zich keurig gedroegen en die erg gehecht waren geraakt aan hun blog, hun blogvrienden en de ontstane bloggersgemeenschap. Er werd, voor wie nog verder wilde, wel een nieuw blogplatform aangeboden, maar dat had opstartproblemen.

Een aantal voormalige Volkskrantbloggers richtte dan maar een eigen platform op, de Onafhankelijke Bloggers Associatie. Ik heb net even gekeken en die lijkt nog steeds te bestaan, maar ik zag er geen bekende namen. Sterker nog, ik zag voor de afgelopen maand alleen bijdragen van één persoon en die zagen er nogal zakelijk uit.

Waarschijnlijk was het dus een goed besluit, van de Geheimzinnige Hulpman en mij, om ons niet bij die nieuwe club aan te sluiten. Wij kozen voor een nieuw blog bij een grote, gratis, aanbieder. En daar houden we het nu alweer 11 jaar en 1000 bijdragen vol.

In de eerste paar jaar plaatste ik er, naast onze wekelijkse Strip, ook oude verhalen uit de Volkskrantblog-periode en foto's van de zonsopkomst en de kat en dergelijke. De laatste jaren beperken we ons tot de Strip en mijn wekelijkse column.

In totaal hebben we, sinds 2011, 321.798 bezoekers gehad. Of eigenlijk pageviews, dat zijn momenten dat iemand een van onze blogs bekeek. Gemiddeld is dat ruim 300 per blogbijdrage. Maar hoeveel verschillende personen dat zijn weten we niet. Als je in het archief duikt dan zie je dat het aantal lezers en reacties wel minder is geworden. Het bloggen is niet meer zo populair. Het is voorbijgestreefd door sociale media als Facebook en Twitter.

Het best gelezen blog gaat over Transcedente Meditatie , ik was daar nogal kritisch over. Dat verhaal is inmiddels meer dan 8000 keer gelezen. De blogs van de laatste maanden moeten het doen met enige tientallen lezers. Maar dat is prima. Het blijft toch leuk om je eigen plekje te hebben en als dat een beetje in de luwte is dan zitten we daar niet mee.

Volgende week zijn we er gewoon weer. 



De Strip is gemaakt door de Stripman zelf. Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 - deel 12 - deel 13 - deel14 - deel 15 - deel 16 - deel 17 - deel 18 - deel 19 en deel 20 van het vorige  verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

4 opmerkingen:

martin zei

Toevallig had ik het deze week thuis over TM. Jouw blog daarover was ik vergeten anders had ik het nog wel even nagekeken. Dat zal ik nu doen, ben niet voor niets goed voor een ½% van de blogbezoeken.

Jan de Stripman zei

@martin - Als het niet meer is ! Je bent, samen met Johan, mijn trouwste bezoeker...

Corry zei

Dat is een felicitatie waard. Gefeliciteerd. En leuk om de geschiedenis ervan te lezen.

Jan de Stripman zei

@corry - Dank je !