zondag 23 januari 2022

Buizerd in de boom en op het gazon


De afgelopen weken
hoorden we regelmatig een specht roffelen, in de bomen aan de overkant van de straat. Het geroffel van de mannetjes is voor de specht net zoiets als zingen voor merels, zo bakenen ze hun territorium af. Het betekent ook dat voor de spechten het voorjaar al begonnen is.

Dat roffelen is behoorlijk luid, je kunt het niet missen. Ik zie af en toe zelfs wandelaars opkijken als het weer door de straat klinkt. Maar om te kunnen zien waar die specht lawaai zit te maken, is een heel ander verhaal. Ja, ergens in de rij hoge beuken en eiken tegenover ons huis, maar op welke tak van welke boom ? Het is geen doen.

Een paar dagen geleden zat ik weer voor het raam te speuren, naar de roffelende specht, toen ik vanuit mijn ooghoek een grote bruine vogel zag neerstrijken in een van de bomen. Verhip ! Een buizerd ! Bijna recht tegenover ons raam.

We zien vaak genoeg buizerds overvliegen, maar eentje in een boom, tegenover het raam, dat is zeldzaam. En dat een week voor de grote, nationale, jaarlijks terugkerende, tuinvogeltelling. Niet dat ik hem mee had mogen tellen, want daarvoor had hij op het balkon moeten landen en dat zou pas echt een wonder zijn.

Maar ik klaag niet, hoor. We hebben de laatste maanden weer elke dag boomklevers op het balkon. Naast de gebruikelijke koolmezen, pimpelmezen, kauwtjes, houtduiven, roodborsten en merels. Soms ook een grote bonte specht, die even van de pinda's komt snoepen. Vogels genoeg, al zul je altijd zien dat ze wegblijven als ik klaar zit om ze officieel te tellen.

De vraag is, elke keer weer, of ik eerst voer neer zal leggen, of juist niet. Als ik het wel doe komt er gegarandeerd een stel kauwtjes en houtduiven. Maar zolang die aan het eten en ruziemaken zijn durft er geen kleiner vogeltje neer te strijken. Dus moet ik mijn telling doen voor de grote vogels komen, of als ze weer weg zijn ? Kauwtjes en duiven tellen ook mee. Het blijft een dilemma.

Gisterenochtend zat ik voor het zijraam te hopen dat de zonsopkomst niet helemaal grijs zou verlopen. Ik stond op om iets te pakken en zag in de schemering een grote, bruinige vogel op het grasveldje naast de flat zitten. Nee toch ? Daar had je die buizerd weer !

Hij wandelde wat rond over het gras en leek iets op te pikken. Ik heb ooit gelezen dat buizerds ook wel regenwormen eten, dus wie weet ? Het klinkt niet zo stoer voor een roofvogel, maar van mij mag het. Ik maakte een paar wazige foto's voordat de vogel wegvloog, de straat in.

Zou het dezelfde zijn als de vorige keer ? Deze had wel veel lichte veren op zijn kop. Wat zou ik op mijn balkon moeten leggen om een buizerd te lokken ? Zaadjes en pinda's zijn vast niet genoeg...

Voor wie ook mee wil tellen – en wie wil dat nou niet ? – de Tuinvogeltelling is volgend weekeinde, alle details staan op de website van Vogelbescherming. 

Mijn buizerdfoto's zijn hier te zien. 


 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 en deel 8 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik heb wat promotie voor je blog gemaakt op de sociale media vandaag. Dus mocht je ineens heel veel vogelliefhebbers mogen trekken vandaag, weet je waar dat onder andere door komt:-).

Corry zei

Geweldig dat je de buizerd heb gezien. Ja, wat eten ze: een muis, ook wel jonge vogeltjes. Misschien heeft hij jouw balkon wel opgemerkt met zoveel visite. Succes met de vogeltelling en een fijne zondag.

martin zei

Mooi hoor een buizerd voor je huis.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Dank ! Doorgaans loopt het hier geen storm, afgezien van de vaste bezoekers. Dus ik ga het in de gaten houden...;o)

@corry - Misschien lag er een of ander smakelijk hapje tussen het gras...?

@martin - We maken hier wel wat mee...;o)