zondag 6 februari 2022

De Olympische Spelen, wel of niet kijken ?


De Olympische Spelen
in Peking zijn begonnen. Over een poosje worden de Wereldkampioen-schappen voetbal gehouden in Qatar. China is geen fijn land, als het om mensenrechten gaat. Qatar heeft het WK gekregen door corruptie en de stadions zijn gebouwd door gastarbeiders, die uitgebuit werden en waarvan er een flink aantal tijdens de werkzaamheden omgekomen is.

Arme arbeiders, arme Chinezen, Oeigoeren en andere minderheden die het voor hun kiezen krijgen. Kijken naar de Spelen en naar het voetbal kan alleen met een bezwaard gemoed en het nodige schuldgevoel.

Er zijn sportliefhebbers die dapper aankondigen dat ze TV op een andere zender zetten als de omstreden wedstrijden uitgezonden worden. Het is een opoffering, maar zij ondernemen actie. Hulde !

Ondertussen is het kwaad natuurlijk al geschied. Je kunt net zo goed wel kijken, het maakt geen enkel verschil. Geen Chinees zal ervan schrikken als hier iemand zijn TV uitzet. Stiekem denk ik dat die bevlogen sportliefhebbers eigenlijk helemaal niet van wintersporten houden. Dat maakt het een stuk makkelijker om al dat skiën, sleeën en schaatsen te negeren.

Ik was altijd wel een voetballiefhebber. Als kind heb ik zelfs even bij een plaatselijke vereniging gespeeld. Maar de laatste jaren volg ik het niet meer zo fanatiek. Voetbal is een nare en vervelende sport geworden. Al dat toneelspel, al dat rollen over het veld alsof ze dodelijk gewond zijn. Ik denk niet dat er een sport is waarbij de spelers zo actief proberen hun tegenstanders te benadelen en de scheidsrechter te belazeren.

Bij zo'n onsportieve sport past wel een WK in een corrupt land. In Qatar wordt niet eens gevoetbald. Het is er veel te warm ! Het WK kan er alleen gehouden worden in de winter. Ze hebben dat WK gekregen door de internationale voetbalbond om te kopen. Dat krijg je van al dat oneerlijke gedrag op het veld.

Bij de winterspelen ligt het wat anders. Het kan best zijn dat China de Spelen ook heeft gekregen door omkoping. Het land wou ze in ieder geval graag hebben, want ze hopen er goede sier mee te maken. Het organiseren is duur. Veel landen, die wel netjes met hun bevolking omgaan, kunnen dat niet betalen. Voor China is het geen probleem.

Maar aan de andere kant bieden de Spelen ook een mooie gelegenheid om de mensenrechten weer eens in het zonnetje te zetten. China hoopt z'n mooie kanten te presenteren, maar critici laten geen gelegenheid onbenut om op de mankementen te wijzen. En terecht.

Behalve met de onderdrukte bevolking en de met hun geweten worstelende sportliefhebbers, heb ik ook medelijden met de sporters. Het is toch jammer dat die geen bestuurders hebben met wat meer oog voor de wantoestanden in de wereld. Goede bestuurders zouden China en Qatar nooit die evenementen gegeven hebben.

Die voetballers en wintersporters hebben vaak jaren van hun leven geploeterd om uitblinkers te worden. Zij gingen niet feesten, ze gingen vroeg naar bed. Ze zopen geen meters bier, maar letten op elke hap en slok die ze binnen kregen. Ze lagen niet onderuit op de bank TV te kijken, maar beulden hun lichaam af. Als dank moeten ze nu naar een rotland om hun kampioenschappen te spelen.

Uit medeleven kijk ik dan toch maar naar het schaatsen en het curling. De rest interesseert me niet zo, dus dat ga ik boycotten uit protest. Over het WK voetbal twijfel ik nog. Ga ik me zitten ergeren ? Die voetballers zijn zo zielig niet. Het vrouwenvoetbal is eigenlijk veel leuker en sportiever...

 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 en deel 9 - deel 10 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

5 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Het boycotten van de winterspelen door niet te kijken, gaat deels vanzelf door het tijdsverschil met Beijing. Die hele winterspelen interesseren mij geen bal, dus voor de rest gaat dat boycotten mij zonder moeite af. Nog eens uitzoeken wat het tijdsverschil met Quatar is.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Met Qatar zullen we niet veel schelen. Dat ligt meer naar het zuiden dan naar het oosten...

martin zei

Jan ik wist dat het hierover zou gaan. Heb je gisteren naar de FA cup wedstrijden gekeken. Was dat bezielde sport op een voetbalveld. Ik zal het maar verklappen ja dat het tussen Kidderminster en West Ham (de Premier League club won op het nippertje van de zesde divisie club). Maar ik ben blij dat het wielerseizoen weer is begonnen en ik keek naar de ronde van Saoedi Arabië (in een overigens prachtig gebied en me druk majken om het wanstaltige van het beleid doe ik elders wel) en om het goed te maken kijk ik ook naar die tussen de sinaasappelbomen van Valcencia. Vandaag de laatste etappe.

Jan de Stripman zei

@martin - Wat beleving betreft is rugby nog leuker en het 5-landen toernooi is ook weer begonnen. Of was het 6-landen ? Vanmiddag ook weer veldrijden in België, dus zo moeilijk hebben we het niet...;o)

Rondetijd zei

Ik hou van je invalshoek. Ik zou ook kijken, want die sporters hebben er hard voor gewerkt. Het voetbal is allang geen sport meer, gelijk heb je. Maar ik keek al niet (een enkel hoogtepunt op You Tube niet meegeteld).