zondag 27 februari 2022

Sorry, ik ben een beetje somber


De nieuwsberichten
van de afgelopen week bederven mijn stemming en maken me een beetje boos. Ik dacht dat we, als mensheid, wel genoeg problemen hadden, met de opwarming van het klimaat en het uitsterven van diersoorten. Maar er zijn dus nog wereldleiders die vinden dat er wel een schepje bovenop de vernietiging kan. Alsof er geen serieuzere problemen zijn viel Rusland het buurland Oekraïne binnen.

Ik las ergens dat er mensen zijn, ook in ons land, die Poetin wel een toffe peer vinden, omdat hij de traditionele, christelijke waarden verdedigt. Daar hebben we wat aan als de Aarde over een paar decennia onleefbaar is geworden. Hadden we dat niet aan zien komen ? Jawel, maar we moesten eerst de traditionele, christelijke waarden verdedigen.

Maar kom aan, er zijn nog lichtpuntjes. Ik zag ruige trucker-types die spontaan in actie waren gekomen om gestrande Oekraïense vrachtwagenchauffeurs te helpen. Ze deelden voedsel en water uit. Er bestaat dus nog solidariteit en meegevoel zonder eigenbelang.

Buurlanden van Oekraïne zijn ook bezig vluchtelingen uit het belaagde land op te vangen. Heel goed ! Nog niet zo lang geleden hielden sommige van die landen vluchtelingen, in de bossen aan hun grens, nog tegen. Die mensen waren ook, met Russische hulp, hun land uit gebombardeerd. De ene vluchteling is de andere niet. Maar laat ik niet weer gaan somberen.

Hier kunnen we er verder niet zoveel aan doen. Geld overmaken naar het Rode Kruis. Het journaal uitzetten en dan toch maar weer aan, want je weet maar nooit of er ineens goed nieuws komt...


Om toch met een vrolijke noot te eindigen, een lollig filmpje op YouTube, dat hier verder niets mee te maken heeft. Ik schreef eerder over de Britse muziekwinkel Andertons. De YouTube-video's die ze maken zijn leuker dan gemiddeld, maar gisteren zag ik hun best bekeken clipje en dat is helemaal hilarisch.

Lee Anderton – de baas van de zaak – en zijn vriend, gitarist Rob Chapman, bespreken een Japanse effectpedaal. Gitaristen gebruiken effectpedalen om de klank van hun instrument te veranderen. Er zijn heel veel mogelijkheden maar het Korg Miku pedaal is misschien wel het gekste dat er ooit bedacht is. Het laat je gitaar klinken als de stem van een populair Japans tekenfilmfiguurtje. Dat vrolijkt je wel op in sombere tijden...


 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 - deel 12 en deel 13 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

3 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Dat bijvoorbeeld Polen en Hongarije nu wel vluchtelingen opnemen, heeft er alles mee te maken dat Oekraïners geen moslims zijn. Zo oneerlijk is het dan ook weer. Voor de Oekraïners is het een meevaller.

martin zei

Zit zelf vrij inmobiel achter mijn PC, anders was ik vanmiddag toch naar een van de wonderlijkste demonstratieve bijeenkomsten van de afgelopen jaren gegaan. Tijden worden aangepast om de een de ander niet tegen te laten komen, en het is een ratjetoe aan meningen, en nationaliteiten. Er is wel een gezamenlijk doel: Poetin uit de Oekraïne. Hoe dat verschilt nogal.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist en martin - Het zijn rare tijden. Maar als Poetin mensen van allerlei snit tegen zich verenigt dan is dat ook al iets...