zondag 20 maart 2022

We hebben gewonnen !


Het is,
in al die jaren dat ik heb mogen stemmen, nog niet vaak voorgekomen, maar deze keer heeft de partij waarop ik gestemd heb eens een keer de verkiezingen gewonnen. Wat aantal stemmen betreft is het zelfs de grootste partij geworden, in de gemeenteraad van ons dorp.

Als het om de raadszetels gaat zijn er nog twee andere partijen die, met wat minder stemmen, toch evenveel zetels hebben gekregen. Er zal dus samengewerkt moeten worden en daarmee wordt de vreugde over de overwinning meteen wat getemperd.

Het is maar de vraag of de politici van mijn keuze zullen kunnen uitvoeren wat ze van plan waren. Gaan ze doen waarvoor ik ze mijn stem heb gegeven, of gaan ze een compromis sluiten en toch doen waar ik nou net tegen was ?

Voor de verkiezingen zag ik een paar TV-programma's, op de regionale omroep, over de thema's die speelden in andere gemeenten. Moet er een nieuw theater worden gebouwd ? Komt er een windmolenpark ? Moet er meer geld naar de zorg, of de veiligheid ?

Voor mij ging het er vooral om welk stuk groen opgeofferd zou gaan worden voor woningbouw. Elke partij in ons dorp wil dat er huizen komen. Betaalbare huizen, dure koopwoningen, huizen voor ouderen, of jongeren. Allemaal willen ze wel ergens bouwen en ergens anders juist niet.

Mijn partij wil niet bouwen op de Meent. Ik schreef een tijdje terug over die plannen, waarbij een nieuw verkeersplein bedacht was, aan het eind van onze straat. Een van de andere 'grote' partijen is daar ook tegen, dus het lijkt erop dat onze buurt voorlopig gespaard blijft.

Maar ja. Dan gaat er een eind verderop misschien een stuk polder voor de bijl. Projectontwikkelaars hebben op verschillende plaatsen al grond aangekocht. De gemeenteraad staat onder druk om toch ergens woningbouw toe te staan.

Er zijn, bijvoorbeeld, ook plannen voor het wilgenveld, waar ik langs rij als ik boodschappen ga doen. Ook een mooi, open, stuk groen. Er was een andere politieke partij die zich uitsprak tegen die plannen.

Als iedereen alleen maar probeert om de nieuwbouw in zijn eigen achtertuin tegen te houden, wat schieten we er dan mee op ? Het is niet gemakkelijk om aan een woning te komen in ons dorp. Al die mensen moeten toch ergens wonen.

In buurgemeente Baarn is een lokale partij de grootste geworden. Daar kijken we ook met belangstelling naar, want daar gaan ze over de plannen rondom Paleis Soestdijk. Bouwplannen. Een hotel en een woonwijk zouden er moeten komen. En wat de winnaars van de verkiezingen daarvan denken wordt mij niet direct duidelijk.

Mag er dan nergens iets nieuws gebouwd worden ? Nou, er is in ons dorp ook een verlaten bedrijfsterrein. Ik heb de berichten niet precies gevolgd, maar begreep dat er ook plannen zijn om daar woningen te bouwen. Mooi, zou ik denken, maar het schijnt dat er onenigheid is over de precieze invulling.

De verkiezingen zijn gewonnen, maar de problemen daarmee nog niet verdwenen...



De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 - deel 12 - deel 13 - deel14 - deel 15 - en deel 16 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

3 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Als het geen lokale partij is geweest, heb ik wel zo'n vermoeden welke partij je stem heeft gekregen. Overigens zullen er veel woningen in Nederland bij moeten komen, linksom of rechtsom. Graag een beetje betaalbaar en toegankelijk. Waar die moeten komen, daar mag discussie over zijn. Leegstaande kantoorpanden, kerken, ...

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Ja, ja, er staan veel kantoorpanden leeg die prima tot woning verbouwd kunnen worden. Want er moet ook veel natuur blijven en komen...

martin zei

Als alle mesnen in een huis zouden wonen als het jouwe dan kon er nog heel wat tegen de vlakte (of gewoon laten staan, zouder ramen en onderhoud).

Als iedereen zijn balkons zou gebruiken als jij de jouwe dan zouden massa's vogels en insecten deze kant opkomen, omdat er plek voor ze was.

Want laat ik het nu eens zeggen. We kunnen over het algemeen best met minder toe. En ja als er gekozen is dan begint het pas. Vinger aan de pols dat is het enige.