zondag 31 oktober 2021

De eerste pot van oude Joe


Ik droomde
dat ik een archeologische opgraving ging bezoeken. Dat is op zich nog wel voorstelbaar want in de jaren '80 werkte ik bij de Oudheidkundige Dienst en ging ik wel eens naar een opgraving.

Deze keer moesten we er voor naar het buitenland en na een lange reis kwamen we aan op onze bestemming. We waren net op tijd om de vondst van een grote aardewerken kruik mee te maken. Een gelukkig toeval, maar het werd wel heel bijzonder toen er onderop de kruik een sticker bleek te zitten met mijn naam erop.

Hoe was dat nou mogelijk, vroeg ik me in mijn droom af, was dit een grap ? Wie wist er nou dat ik net op dat moment op die plek zou zijn ?

Een merkwaardige droom, zou je zeggen, maar het lijkt een beetje op een episode uit het Britse TV-programma Time Team, dat tussen 1994 en 2014 uitgezonden werd. Bij ons was het een poosje te zien op Discovery Channel.

In het programma ging een team van archeologen op allerlei plekken in Groot-Brittannië, maar ook wel eens daarbuiten, kijken of er misschien archeologisch belangwekkende zaken in de bodem zaten. In de aflevering die ik bedoel gingen ze, in de buurt van het plaatsje Burslem, in Staffordshire, op zoek naar de eerste werkplaats van de beroemde pottenbakker Josiah Wedgwood.

Na een eerste onderzoek werd er een proefsleuf gegraven die, aanvankelijk, niet veel bijzonders opleverde. Na een gezellige avond in de dorpskroeg stroopten de onderzoekers, de volgende ochtend, de mouwen weer op en al snel werd er iets gevonden. Een grote aardewerken pot.

Na de eerste opwinding sloeg de stemming om in hilariteit. De dorpsbewoners hadden een geintje uitgehaald, want op de zojuist gevonden pot stond met grote letters: 'Old Joe's 1st Pot'.

Okee, het is niet precies wat ik droomde, maar een droom is vaak een combinatie is van werkelijk gebeurde dingen en fantasie.

Mijn droom ging nog verder. Nu was ik weer thuis en had ik één van de kamers, die ik in de afgelopen maanden opgeknapt heb, ingericht met heel veel planten. Er hingen bloembakken aan het plafond en er stonden manshoge planten in alle hoeken van het kleine vertrekje.

Toen ik er weer binnenstapte zag ik ineens een witte kaketoe in een van de grote planten zitten. Hoe kwam die nou binnen ? Ik wilde de vogel niet bang maken dus verliet ik voorzichtig weer de kamer om te kijken of ik wat voer voor het beest kon vinden.

Zo werd ik wakker, met de vraag wat ik een plotseling verschijnende papegaai zou kunnen voeren. Vogelvoer is er altijd wel in huis. Een stukje banaan misschien ?

En wat raakvlakken met de werkelijkheid betreft: kamerplanten hebben we wel, maar niet in heel grote hoeveelheden, of formaten. En met kaketoes heb ik geen enkele persoonlijke ervaring. 

 


De Strip is gemaakt door de Stripman zelf en is het vervolg op dit  verhaal.
Klik hier voor deel 1 van deze episode.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 - deel 12 - deel 13 - deel 14 - deel 15 en deel 16 van het vorige verhaal van de Geheimzinnige Hulpman.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

4 opmerkingen:

martin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
martin zei

Een droom die advies geeft (wat een rijkdom): Ga nooit naar het buitenland voor opgravingen, je wordt er gefopt. Richt je kamer in met oog voor flora en fauna. Je zou bijna de ASN-natuurprijs verdienen voor zo'n droom. Wonen in dromen, kan het klimaatneutraler?

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik heb het voor jou en je lezers even opgezocht. Alles wat je wil/moet weten over kaketoes (en dat is heel wat): https://www.huisdierinfo.be/kaketoe

Jan de Stripman zei

@martin - Je zou het niet van mij verwachten, hè ? Zulke verstandige dromen...;o)

@zelfstandig journalist - Ik had geen plannen om een kaketoe in huis te nemen, maar voor het geval er één uit zichzelf aan komt vliegen weet ik nu dat er heel wat bij komt kijken...;o)