zondag 29 januari 2023

We gaan weer tuinvogels tellen


Het is zondagochtend,
half negen, buiten is het nog een beetje schemerig, er hangt een grijs wolkendek en ik hoor ganzen gakken in de verte. We zijn weer tuinvogels aan het tellen, want het is het laatste weekend van januari. Ik hoef jullie daar niets over te vertellen, want het was een onderwerp in elk TV-journaal en de vaste deelnemers zijn, al weken van te voren, met een reeks e-mails van Vogelbescherming, op de hoogte gesteld.

Het schijnt de twintigste keer te zijn, dit jaar, de Nationale Tuinvogeltelling. Het zou best kunnen dat ik al die keren meegedaan heb. Het is in ieder geval een persoonlijke traditie dat ik er elk jaar weer iets over schrijf. Om het geheugen wat op te frissen lees ik mijn berichtjes van de vorige keren er nog eens op na.

Terwijl ik nu ook ganzen zie vliegen, ver weg, aan de horizon, lees ik dat ik in die oud berichtjes een paar keer verwijs naar foto's die ik op Twitter geplaatst heb. Die linkjes werken niet meer, want ik heb mijn account bij Twitter opgezegd. Vanwege Elon Musk en zijn vriend Donald Trump. Nou hoorde ik dat Facebook overweegt om Trump daar weer toe te laten. Zou ik dan ook mijn account daar moeten wissen ?

Bij mijn bericht over de Tuinvogeltelling van 2019 las ik dat we de sociale media, zoals Twitter en Facebook, niet over moeten laten aan naarlingen en haatdragers. We moeten er juist veel leuke en vriendelijke berichten op plaatsen, bijvoorbeeld over de natuur en de vogels in onze tuin, of op het balkon. Dus op Facebook en Instagram blijf ik nog even.

Ik had trouwens gehoopt dat die Musk, doordat veel mensen, net als ik, wegliepen bij Twitter, een groot verlies zou lijden. Dat is aardig gelukt. Facebook is ook niet super sympathiek, ik heb alleen nog niet de energie weten te verzamelen om me te verdiepen in alternatieve media, zoals Mastodon. Maar ik dwaal af.

Er vliegen houtduiven en spreeuwen voorbij mijn raam, maar wat voorbijvliegt telt niet mee als Tuinvogel. Ik heb trouwens helemaal geen tuin, alleen een balkonnetje, met een nestkastje, een voederhuisje en een stel erg natte bloempotten.

Ik zie dat ik in 2018 en -19 mijn Tuinvogeltelling doorgaf op de site van de Jaarrond Tuintelling. Maar die website is inmiddels van opzet veranderd. Je moest je opnieuw opgeven om te blijven deelnemen en dat heb ik niet gedaan. Ik had even geen zin meer in het voortdurend bijhouden van wat ik op mijn balkon en rond het huis zag.

Wat de Tuinvogeltelling betreft ontdekte ik dat je, op die oude Jaarrond website, meer dan één telling in kon voeren. Min of meer per ongeluk merkte ik dat ik, op die manier, drie keer had meegedaan aan de telling van 2019. Dat lijkt me niet de bedoeling. Al zullen de paar vogeltjes die ik doorgaf niet veel uitgemaakt hebben, op het grote geheel.

Want grote getallen zijn het ook deze keer weer. Vanochtend hadden, meer dan 46.000 tellers, al ruim 730.000 vogels geteld. En er mag nog een hele dag geteld worden, dus daar gaat nog wel wat bijkomen.

Mijn eigen bijdrage zal weer bescheiden zijn. Als het om vogels gaat moet ik het meer van het uitzicht dan van het balkon hebben. Ik telde gisteren, in het voorgeschreven half uurtje, 2 pimpelmezen, 1 merel, 2 houtduiven en 1 kauwtje. Misschien dat ik vandaag nog eens tel, Maar het is geen wedstrijd, hè. Elk vogeltje telt mee, of je er nu 1 of 500 ziet.

Iedereen die nog gaat tellen: Veel plezier en succes gewenst !


 
De Strip is gemaakt door de Stripman zelf.  Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 - deel 12 - deel 13 - deel 14 - deel 15 - deel 16 - deel 17 en deel 18 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

5 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Jammer dat ganzen niet onder de tuinvogels vallen. Had je er een paar kunnen noteren.

Facebook wordt ook steeds ambetanter. Meer dan de helft van mijn tijdlijn daar is tegenwoordig gevuld met reclames waar ik helemaal niet om heb gevraagd. Ik zat er al niet veel op ...

Op Mastodon heb ik uit voorzorg een account aangemaakt, voor als de Twitter vogel nog eens neerstort. Ook van Mastodon ben ik voorlopig niet enthousiast.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Als de ganzen op balkon landen tellen ze mee. Maar dat zou wel een wonder zijn.

Over Mastodon heb ik wel een artikel gelezen, het schijnt nogal wennen te zijn...

martin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
martin zei

u snap ik waarom die hele ploeg pimpelmezen vanmorgen nadrukkelijk op het balkon heen en weer vloog. Sorry jongens en meisjes niet geteld.
Vannacht om +/- 2 uur was al een ekster aan het gchgchgchrrren. De aandachttrekker (zal wel een reactie op een kat zijn geweest. Wat een tijdstip.)

Jan de Stripman zei

@martin - Hier zijn de eksters al druk aan hun nest aan het bouwen. Da's ook vroeg...;o)