zondag 20 november 2022

Geen zin in voetballen


Ik droomde
dat er iemand op mijn deur stond te bonken en te roepen dat Feyenoord kampioen geworden was. 'Dat interesseert me geen bal !', riep ik terug.

In werkelijkheid is de vaderlandse voetbalcompetitie nog niet eens halverwege. Feyenoord gaat aan kop, maar de club heeft geen grote voorsprong op Ajax en PSV, dus nu al zeggen dat ze kampioen zijn is erg optimistisch. Maar het klopt dat het me niet erg interesseert, want ik moest de stand wel even opzoeken, dus.

Ik volg het mannenvoetbal niet meer zo, de laatste jaren. Af en toe kijk ik naar de samenvattingen op zondagavond, maar hele voetbalwedstrijden, live kijken, doe ik alleen als het Nederlandse vrouwenelftal speelt. De Europese clubcompetities, de Champions League en de Euro League, volg ik helemaal niet. Geen idee wie die de vorige jaren gewonnen hebben.

Er is leukere sport op TV. Gisterenavond nog een spectaculaire snookerwedstrijd, in de halve finale van het UK Championship, vanmiddag de finale. Er is ook veldrijden, of cyclocrossen, zoals sommige wielerfans zeggen en er is wereldbeker schaatsen, dit weekeinde.

En, o, ja, vandaag begint het WK voetballen, in Qatar. Het zal niemand verbazen als ik zeg dat ik daar niet naar ga kijken.

Er zijn tijden geweest dat ik, met een oranje hoed op en t-shirt aan, op de bank zat, naast mijn kleinzoon D, die eveneens in de nationale voetbalkleuren was uitgedost en ook nog op een toeter blies. Maar D is inmiddels groot en het huis uit, dus voor hem hoef ik de schijn niet op te houden.

Het is niet zo dat mijn tegenzin helemaal voortkomt uit de corruptie en wantoestanden rond dit WK. Ik ergerde me daarvoor al aan het spel, de spelers en de heisa. Ik heb het ook al eerder gezegd, vrouwenvoetbal is leuker. Dat wordt met meer plezier en minder aanstellerij gespeeld.

Maar dat dit WK alleen in het oliestaatje Qatar terecht kon komen, dankzij omkoperij en dat er duizenden arbeiders omgekomen zijn bij de bouw van de stadions, geeft wel de doorslag. Daar kan een tenenkrommende toespraak van meneer Infantino, voorzitter van de internationale voetbalbond, niets aan verhelpen. 'Ik voel me homo. Ik voel me een gastarbeider.' De schijnheiligheid droop er vanaf.

Maar goed. Het doet er verder niet toe. Niemand zal zich er iets van aantrekken als ik niet naar de wedstrijden op TV kijk. Ik hoop dat er hier en daar nog een fan is die niet in het vliegtuig stapt. Je kunt je geld aan belangrijkere dingen uitgeven dan aan vliegreizen naar Qatar.

En als Feyenoord, of het Nederlands Elftal, kampioen wordt dan lees ik dat wel in de krant.


Ps: Ik heb mijn Twitter-account verwijderd. Trump is terug, ik ben weg. Dat zal ze leren...

 

 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 en deel 11 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Er gaan meer mensen niet dan wel lijken, als ik de geluiden zo hoor. Maar zelfs als je niet kijkt, zul je er toch niet helemaal aan ontkomen. Of je moet vijf weken onder een steen gaan leven.

Trump zijn account is hersteld, maar als hij er niets op doet (zoals hij zegt), wat is het nut dan? Elon Musk is niet echt slim bezig.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - De nieuwsberichten en supermarktacties zal ik wel niet kunnen ontlopen. Maar dat is wat anders dan elke dag naar de TV kijken.

Musk heeft in ieder geval mij verjaagd...;o)

martin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
martin zei

Gisteren in Even tot hier hadden ze een leuke actie bedacht, voor iedere wedstrijd die je kijkt schilder je ergens een regenboogvlaggetje. Kijk je een hele pool dan moet het op zijn minst een zebrapad zijn dat in ROGBIV wordt geschilderd.

Het hele evenement voelt vies wat mij betreft. Die 3000 jaar was wel leuk gevonden door Infantino.

Leuk experiment ook om eens naar iets anders te kijken. Maar ik houd wel van het spelletjes, zelfs als Neymar meedoet (even wegkijken als hij denkt weer doormiddengeschopttezijn).

Zelf vind ik de baanwedstrijden ook wel leuk om naar te kijken. Iedere zaterdag ergens in Europa. Gisteren bleef ik ook even plakken aan het snookeren, ze zaten midden in een snooker stadium. Erg spannend.