zondag 23 oktober 2022

Rustig weekend


Ja, in het weekend
is het meestal wel rustig op Soestdijk. De afgelopen week was dat wel anders. Vrijdag liepen er nog mannen met bladblazers door de straat, terwijl er ook nog een bezig was de randen van het grasveld te maaien. Eerder in de week liepen ze ook al te blazen en te maaien. Zouden er geen andere straten zijn, in ons dorp waar wel eens een blaadje van een boom valt ?

En tussendoor kwamen er ook weer veegwagentjes langs, om de straat schoon te maken, en nog kleinere om de stoep te borstelen. Het hoveniersbedrijf was bezig met een plantsoen, wat verderop, waarbij klaarblijkelijk een graafmachine nodig was. Het zou ook wel erg zijn als er eens ergens een takje scheef groeit, of een grasspriet de kop op steekt waar dat niet gepland is.

In de avonduren, wanneer we rustig, onderuit, op de bank wilden hangen, stond de hond van de benedenbuurman vaak urenlang, in de tuin, te blaffen. De buurman zelf was niet thuis, dus die had er geen last van. Zelf kan ik me er wel voor afsluiten, maar mijn vrouw hoorde van de andere buren dat die de politie erbij willen halen.

En dan boffen we nog dat de schilders klaar zijn met het schuren van de deuren en kozijnen van ons balkon. Want daar waren ze, als het weer het toeliet, sinds september al mee bezig. Er is achterstallig onderhoud, waardoor sommige raamkozijnen verrot zijn. Dus nu is het wachten tot die vervangen gaan worden. Daarna kan de boel geschilderd worden.

Maar dan zijn we nog niet van ze af, want de vloer van het balkon moet ook nog van een nieuwe coating voorzien worden. Het moet een keer gebeuren, maar het was misschien handiger geweest om er wat vroeger in het jaar aan te beginnen. Nu is het telkens wachten op een paar droge dagen.

Het schilderwerk van de binnenboel, waar ik zelf al een paar jaar aan bezig ben, loopt nu wel vertraging op. Een van de kozijnen waarvan nu blijkt dat ze vervangen moet worden had ik al, aan de binnenkant, geschuurd en geplamuurd. Gelukkig was ik er nog niet aan toegekomen om het af te schilderen. Het houtwerk van een ander raampje had ik, helemaal aan het begin van mijn opknapcampagne, van een nieuwe verflaag voorzien. Dat zal ik nu nog eens moeten doen.

Ondertussen staan de balkonplanten in de trappenhal. Je merkt pas hoeveel bloempotten je op het balkon hebt staan, als ze naar binnen moeten. Het is een hele verzameling. En dan heb ik ook nog een paar planten weggegooid en weggegeven.

Om toch nog wat bij te dragen aan het onderhoud van de woning heb ik afgelopen week een muurtje in de woonkamer gewit. Door mijn beperkte energievoorraad heb ik er vijf dagen over gedaan, elke dag een uurtje. Het schilderen, boven mijn hoofd en in ongemakkelijke houdingen, voel ik nu in mijn been- en rugspieren. Maar het resultaat mag er zijn.

Het kost wat inspanning, verdraagzaamheid en doorzettingsvermogen, als je in een huis woont. Het alternatief zou geen huis zijn, maar dat lijkt me toch nog minder prettig.


 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 en deel 7 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

5 opmerkingen:

Corry zei

Drukte rondom en bij huize Van Vlierden. Het wordt vast heel mooi.
Een fijne rustige zondag.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik moest aan jou denken toen ik afgelopen donderdag het appartement in Amersfoort bezichtigde. Zou perfect voor jou zijn ook. Het is alleen niet zo groot, dus familie laten logeren zou dan niet meer kunnen. Maar geen trappen.

Jan de Stripman zei

@corry - In ieder geval mooier dan het is. Dat is het grote voordeel van achterstallig onderhoud...;o)

@zelfstandig journalist - Op dit moment hebben we alleen een kat te logeren, die zal er toch wel bijpassen...;o)

martin zei

Als er hier iemand uit zijn woning gaat, zijn ze vaak maanden aan het werk om alles weer als nieuw te maken. Je hoort het van trappenhuizen ver, omdat er een soort beton is verwerkt waar je nauwelijks een gat in krijgt, maar dat wel uitermate goed geluid geleid. Laatst was er iemand bij de buurvouw bezig.
"Wordt het mooi," vroeg ik aan de werkman.
"Ja maar dat heel het sanitair zou wel eens vervangen mogen worden," antwoorde hij. Ze woont er sinds de jaren zeventig en er was nog nooit iets vervangen.
Toch goed als er af en toe eens iemand langs komt. Je moet het vragen uitzichzelf doen ze het al een jaar of tien niet meer. Maar onderhoud is ook overlast.

Jan de Stripman zei

@martin - We hebben hier zachte muren, maar dat maakt de herrie er niet minder om. Een groot deel van de huizen in ons blok is verkocht en het onderhoud is uitbesteed aan de Vereniging van Eigenaren. Dat betekent voor ons dat er nogal eens beknibbeld wordt, met gevolg dat er meer werk is als er onderhoud wordt gepleegd...