zondag 18 december 2022

Nog geen nieuws


Het is zondagochtend,
een week voor kerst, bijna 8 uur. Het is stil op straat, terwijl aan de horizon het daglicht zich aankondigt, met een oranje-gele schemering. Wolkenflarden in de lucht worden roodbruin verlicht. Of zouden het verwaaide vliegtuigstrepen zijn ?

Ik hoor een merel tsjakkeren, verder is er nog geen vogel te horen of te zien. Het was weer koud vannacht. Het grasveld is wit van de rijp en op de auto's in de straat ligt ook een wit laagje. Nou, ja, het is zondag, de buurt zal nog wel even uitslapen.

Ik had ook nog wel even in bed willen blijven, maar ik had me voorgenomen om iets te schrijven over de klimaatcrisis en de conferentie die momenteel gaande is in Canada, over de bescherming van de natuur. Ik merk dat ik niet eens weet hoe die conferentie heet. Voor het klimaat was er onlangs een bijeenkomst in Egypte. Die was regelmatig in het nieuws. Maar deze conferentie ? Even opzoeken...

De VN-biodiversiteitstop (COP 15) in Montreal ! Idioot dat ik dat niet wist...

De biodiversiteitstop zou vandaag moeten eindigen. Landen van over de hele wereld zouden afspraken moeten maken over het beschermen van de natuur. Natuurbescherming is de beste manier om opwarming van het klimaat tegen te gaan. We kunnen het ons niet veroorloven om nog meer natuur verloren te laten gaan.

Maar ik zie geen berichten over afspraken die gemaakt zijn. Ik zie eigenlijk helemaal geen nieuwe berichten over de top. Het laatste wat ik hoorde is dat men het niet eens kon worden en dat de verwachting was dat de bijeenkomst met een paar dagen verlengd zou gaan worden.

Buiten kleuren de wolkenflarden – nee, dat zijn echt vliegtuigstrepen – intussen feller rood. Ik las dat ons kabinet de luchtvaart vanaf 2027 ongeremd wil laten groeien.

'Volgens luchtvaartminister Harbers is 440 duizend vliegbewegingen de komende vijf jaar het maximum. Vanaf 2027 wil Harbers echter afscheid nemen van het maximumaantal vluchten, waardoor Schiphol ongelimiteerd zou kunnen groeien,' schrijft de Volkskrant. 'Harbers gaat uit van een “gigantische verduurzaming” van de industrie.'

Vliegtuigen die niet meer vervuilen en geen lawaai meer maken. Ik help het hem dromen. In de Volkskrant trouwens ook geen nieuws over de VN-biodiversiteitstop. Op de website van het Wereld Natuurfonds vind ik een bericht van 5 december:

'Er moet een ambitieuze wereldwijde overeenkomst gesloten worden om de natuur en de biodiversiteit te redden. (…)

Van 7 tot 19 december komen in Montreal, Canada, 196 landen bijeen om nieuwe wereldwijde doelstellingen en een actieplan voor de natuur voor 2030 te maken. Deze plannen moeten de wereld op een nieuwe koers zetten om het alarmerende biodiversiteitsverlies aan te pakken. Maar het is ook van vitaal belang voor het bestrijden van de klimaatcrisis, voor voedsel- en waterzekerheid, het verminderen van onze kwetsbaarheid voor toekomstige pandemieën en het bereiken van de duurzame ontwikkelingsdoelen.'

Toch wel behoorlijk belangrijk, lijkt me.

De zon komt op. Er trekken vliegtuigen nog meer strepen door de lucht. Vogels vliegen op. Een buurtgenoot krabt het ijs van zijn voorruit. Nu alleen nog graag wat positief nieuws van de biodiversiteitstop. Lijkt me een mooi kerstcadeau...

 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 - deel 12 - deel 13 - deel 14 en deel 15 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Die VN-toppen lopen altijd uit. Als dat nu een goed teken zou zijn. Meestal is het resultaat na verlenging niet meer dan een waterig compromis.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Maar dat er helemaal geen aandacht voor is... Deze top is minstens zo belangrijk als de klimaattop in Egypte.

martin zei

In LexisNexis vind ik in het krantendeel 2.259 berichten onder de trefwoorden biodiversiteit, Canada en VN in december 2022. Opvallend is wel dat een groot deel uit Aziatische kranten komt. (Overigens liep ik - zonder er naar te zoeken - de afgelopen dag al heel vaak tegen de 65% insecten afname op de. Het stemt zo triest Jan.)

Jan de Stripman zei

@martin - Ik vond bij Google allerlei berichten, maar niets over wat er besproken wordt of wat er gebeurt op de top. Kortom, geen nieuws.

Het is een hele opgave om optimistisch te blijven, Martin...