zondag 23 mei 2021

Kopen met korting


In deze tijden van corona
zijn we meer dan ooit afhankelijk van het internet. De dagelijkse boodschappen halen we bij de supermarkt, maar vrijwel alle andere spullen bestellen we online.

Afgelopen week ben ik wel even bij de bouwmarkt geweest, want de latten die ik nodig had om een stuk plint te vervangen kun je dan weer niet thuis laten bezorgen. Gelukkig had ik een goede vriend bereid gevonden om ze met zijn auto naar ons huis te brengen, want met de scootmobiel was dat nog lastig geworden. Maar goed, dat is gelukt.

Een paar weken eerder besloten we, na jaren tobben, om een nieuwe stofzuiger te bestellen. De oude viel telkens om en z'n hulpstukken zaten zo los aan elkaar dat je meer tijd bezig was, met de slang weer aan de stang en de stang aan de borstel te doen, dan met het stofzuigen zelf.

Het gaat bij ons meestal zo dat ik me grondig verdiep in de technische kant van een nieuwe aankoop en dat mijn vrouw dan zegt: We nemen die rode, want die is leuker.

Ik was dus net begonnen met het aankoopproces toen het internet uitviel. Als dat gebeurt denk ik altijd eerst dat het aan mij ligt, of aan mijn laptop, of aan ons modem. Dat het aan de provider kan liggen bedenk ik meestal pas na een halfuurtje vruchteloos prutsen en opnieuw opstarten.

Deze keer bleek dat ik zelfs een sms gekregen had, op mijn mobiel, maar die lag in de slaapkamer. Het was een regionale storing en het was na een uurtje weer opgelost.

Het blijkt dat je door zo'n onderbreking toch een beetje uit het lood geslagen wordt want, net toen ik de laatste klik gaf om de nieuwe stofzuiger te bestellen, viel mijn oog op het woord 'blauw'. Verhip ! Ik had de blauwe besteld terwijl mijn vrouw nog zo gezegd had: de rode.

Veranderen kan op zo'n moment niet meer. Na de laatste klik zet zich een machtig mechanisme in werking dat door niemand meer tegen te houden is. Hoewel... volgens de website was er een kans dat ik mijn bestelling nog zou kunnen annuleren. Dat moest ik dan wel aanvragen en er het beste van hopen. Anders zat er niets anders op dan de blauwe te laten komen, hem terug te sturen en daarna de rode te bestellen.

Lastig, maar het kan nog erger. Afgelopen week ontdekten we dat een online drogisterij een aantal artikelen in de aanbieding had, van merken die wij dagelijks gebruiken. Enig nadeel: je moest voor minstens 50 euro bestellen, anders wilden ze het niet toezenden.

Na enig gepuzzel hadden we een groepje artikelen samengesteld van iets meer dan 50 euro. Maar we bespaarden daarbij ook bijna 50 euro, want zo voordelig was de aanbieding. Ik probeerde onze aankoop te betalen met mijn creditcard. Dat doe ik vaak want zo hou je een beetje overzicht van wat je allemaal bestelt.

Om de betaling te doen verlaat je de website van de winkel en ga je, met een omweg, naar die van je bank. Als de juiste codes ingevoerd zijn kom je weer terug bij de webwinkel en wordt je hartelijk gefeliciteerd met je aankoop. Tenminste, als alles goed gaat. Maar ik kreeg een foutmelding.

Nu weet ik uit ervaring dat dat niet altijd betekent dat de aankoop mislukt is. Dus ik wachtte even of er misschien toch een bevestigingsmail kwam. Die bleef uit. Ik ging naar de site van de bank en keek of het bedrag van mijn creditcard afgeschreven was. Dat was niet het geval.

Okee, dan probeerde ik op een andere manier te betalen. Terug naar de online drogist en nu betalen met iDeal. Dat lukte wel. Alleen nu kwamen er twee bevestigingsmailtjes. Hm... toch weer even checken bij mijn creditcard en ja, hoor, daar was het ook afgeschreven. En annuleren ? Vergeet het maar.

Enkele dagen later werden er twee, tamelijk kleine, doosjes bezorgd, met twee keer precies dezelfde drogisterij-artikelen. Voor 100 euro spullen dus, die normaal gesproken bijna 200 euro zouden hebben gekost. We zouden één pakket terug kunnen sturen, maar dat is ook weer een gedoe. Nu hebben we een flinke voorraad, ook al was dat niet echt de bedoeling.

Met de stofzuiger liep het beter af. Mijn annulering werd gehonoreerd, het betaalde bedrag weer terug op mijn rekening gestort en de rode is, met nauwelijks vertraging, bezorgd. En fijn stofzuigen dat ie doet...!

 

Ps: Met de broedende pimpelmezen gaat het goed. De aangevoerde rupsen worden steeds groter, dus de kuikens ook. Nog even wachten op het uitvliegen.

 


De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 en deel 10 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Je had de blauwe stofzuiger ook rood kunnen verven :-).

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Grappenmaker ! Dan had ik eerst rode verf moeten bestellen...;o)

martin zei

Wat een modern mens ben je toch. Hier thuis is de paracetamol op, voor € 50 bestellen? Nog wat oordoptjes voor 17,50, blijft het nog veel. Gewoon maar halen. Het kan weer.

Jan de Stripman zei

@martin - Ook een beetje door omstandigheden gedwongen, we zijn alle twee niet zo mobiel op het moment en de supermarkt verkoopt ook niet alles...;o)