zondag 28 februari 2021

Start van het seizoen voor vogels en sporters


Vandaag worden de vogelwebcams
van Beleef de Lente weer aangezet. Volgens een jarenlange traditie heb ik het er elk jaar wel even over en soms zelfs meer dan eens. Tenminste dat dacht ik, maar als ik terugkijk op ons weblog dan zie ik dat ik het evenement in 2018 helemaal overgeslagen heb.

Nou hebben ze mijn aanbevelingen ook niet echt nodig, want de afgelopen jaren werden de vogels gevolgd door miljoenen liefhebbers, uit binnen- en buitenland. Maar goed, ik heb het er bijna elk jaar over, dus heb ik gisteren vast een blik geworpen op de website.

Het ziet er weer veelbelovend uit. Er is plaats ingeruimd voor 14 vogelsoorten, waarvan er 10 al bekend zijn. De bosuilen zitten zelfs al te broeden, schrijven ze, maar dat was in vorige jaren ook het geval, die beginnen altijd vroeg. Verder zijn er camera's voor de steenuil, merel, gekraagde roodstaart, kerkuil, zeearend, ooievaar, slechtvalk en koolmees. En er is een vijvercamera, die is, als ik het goed heb, gericht op de tuin van Vogelbescherming in Zeist.

De overige 4 plekken worden in de komende weken ingevuld en men belooft 'spectaculaire' vogelsoorten. Die beloftes zijn niet spijkerhard, want het blijven wilde vogels, natuurlijk. Of het voor het oog van de camera ook echt tot broeden komt moeten we maar afwachten. Maar dat is ook een deel van spanning.

De trouwe volgers hebben in voorgaande jaren al heel wat drama en spektakel meegemaakt. Gevechten om nesten en nestkasten, kuikens die uit het nest vielen, broedende paren die halverwege van partner wisselden. Of, wat eigenlijk altijd wel voorkwam, camera's die maandenlang lege nestkastjes lieten zien.

Het zal de vogelliefhebber, vooral als die zelf een of meerdere nestkastjes heeft opgehangen, bekend voorkomen. Op ons eigen balkonnetje tonen de pimpelmezen alweer interesse in de aangeboden nestgelegenheid, maar ik reken me nog niet rijk. Het is de afgelopen jaren vaak genoeg niet doorgegaan.

Wat me ook opviel, toen ik terugkeek naar mijn oude blogs, is dat de start van het webcamseizoen meestal samenvalt met de eerste voorjaarsklassiekers in het wielrennen. Vorig jaar werden er veel wedstrijden afgelast, maar gisteren is de Omloop Het Nieuwsblad verreden, de eerste Vlaamse klassieker. Vanmiddag kunnen we kijken naar Kuurne-Brussel-Kuurne.

Voor wie daar geen zin in heeft is er ook nog snooker. De toernooien zijn daar alweer een poosje bezig. Zonder publiek, maar met kunstmatig applaus, wat het gevoel van live-sport wel vergroot, maar toch een beetje mal blijft. De spelers verblijven het hele toernooi, afgezonderd van de buitenwereld, in een complex waar zowel het hotel als de speelzalen zijn.

Ze worden van tevoren getest op coronabesmetting en zo af en toe heeft er een af moeten zeggen vanwege een positieve uitslag. Dat overkwam een enkele wielrenner ook, het afgelopen jaar. Weer eens wat anders dan positieve dopinggevallen.

Maar goed: vanmiddag en vanavond is de finale van het Players Championship Snooker. Het belooft interessant te worden, want hoewel de nummer 1 van de wereldranglijst, Judd Trump (geen familie van Donald), vroeg uitgeschakeld werd, is wereldkampioen Ronnie O'Sullivan prima in vorm en geplaatst voor de eindstrijd.

Kan heel goed: 1 oog op de broedende bosuil en het andere voor het groene laken. 

 


De Strip is gemaakt door de Stripman zelf. Klik hier voor deel 1 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Van e drie genoemde opties zou ik zeker naar de vogels kijken. Er komen nog koersen genoeg en snooker??

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

de

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Vanmiddag, tijdens mijn siësta gaat het zeker het wielrennen worden. Daaromheen misschien een enkele blik op de vogelwebcams. Het snooker bewaar ik voor morgen...

martin zei

Het was een mooie trainingstocht.

Deze winter heb ik ook naar webcams van Winter Watch gekeken. Er was er een onder een pier waar spreeuwen huisden. Prettig getwetter kwam uit de boxjes.

Fijn dat de lente weer begint en dat de vogels dat mogen aankondigen. Hopelijk blijft er ook nog wat struikgewas en verwilderde klimop voor ze om niet alleen op beeld, maar ook in het echt te schitteren.