zondag 4 april 2021

Verloren kledingstukken en schoenen


Afgelopen week lag er ineens
een blauwe lap voor onze flat, op straat, tegen de rand van de stoep aan. In de loop van de daaropvolgende dagen veranderde het stuk textiel een beetje van positie en konden we zien dat het een trui was, met een logo erop.

Daar heeft iemand iets verloren, denk je dan. Maar een trui ? Je ziet vaker een handschoen op straat liggen. Die schijnen makkelijk uit jaszakken te vallen. Maar een trui verlies je toch niet zomaar ? Het zou kunnen dat één van de werklieden hem vergeten was. Die hebben wat aan een rioolput geknutseld, deze week.

Ik kan me niet herinneren ooit een kledingstuk verloren te hebben. Geen handschoen, of trui, in ieder geval. Wel ooit een hoed die, middenin de nacht, van mijn hoofd woei. In het donker kon ik hem niet meer terugvinden. Maar dat was wel iets anders. Ik merkte het direct toen het gebeurde. Het was niet zo dat ik thuiskwam en dacht: verhip waar is mijn hoed.

In dit geval zal er toch iemand bij het thuiskomen ontdekt moeten hebben dat hij zijn trui niet aanhad. Lijkt me wel erg vreemd. En als je dan de hele dag ergens de straat op hebt staan breken, dan zou je toch even kunnen gaan kijken of je trui daar is achtergebleven ?

Nu bleef de trui dagenlang liggen. Geen voorbijganger die hem meenam en ook geen buurtgenoot die op het idee kwam hem naar binnen te halen. Ik had dat wel overwogen, maar wat als de eigenaar terug zou komen ? Dan zou hij, of zij, niet weten waar het kledingstuk gezocht moest worden. Het leek me beter om af te wachten.

Een tijdje stond er ook een supermarktkarretje, een meter of twintig verderop. Er zijn buurten waar dat heel gewoon is. Daar wonen mensen die denken dat ze, voor een euro, zo'n karretje mee naar huis mogen nemen. Wel handig als je een paar kratten bier hebt gekocht.

Ik ben van het type dat, toen ik nog regelmatig bier dronk en dan vooral als ik veel visite verwachtte, de kratten achterop de fiets stapelde. Soms met valpartijen en gebroken flessen tot gevolg. Mijn huidige buurtgenoten hebben bijna allemaal een auto, dus die hebben dat soort problemen niet.

Maar dat supermarktkarretje verdween na een paar dagen weer, net als uiteindelijk de trui. Jullie denken misschien dat ik niets beters te doen heb dan uit het raam kijken en me afvragen waar de voorwerpen op straat vandaan komen, maar ik kijk toch niet zo vaak uit het raam dat ik ook nog zag wie de trui en het karretje meenam. Het is een mysterie, dus.

Maar het kan nog gekker. Een vriend van mij heeft een reeks van 96 foto's op Facebook gezet, van schoenen die hij zag bij de Hondsbossche Zeewering. Meestal maar één schoen, vaak van die flipflop-teenslippers, maar ook wel laarzen, gymschoenen, Zweedse muilen, pantoffels, of stevige wandelstappers.

Wonderlijk ! Wie verliest nou ongemerkt een schoen ? En als het gebeurt dan loop, of hinkel, je toch even terug ? Voor zover ik weet heeft er zich, bij mijn vriend, nooit iemand gemeld die zijn verloren schoen op één van de foto's herkende. We kunnen dus alleen maar fantaseren over het verhaal achter de schoen.

Eén foto toont een paar flipflops aan het strand, met op de achtergrond de zee. Is daar iemand het water in gelopen en niet meer teruggekomen ? Het zou kunnen, maar dat geldt toch zeker niet voor al die schoenen !? We zullen het nooit weten.



De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klink hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

De trui en het winkelkarretje zullen uiteindelijk wel door de stadsreiniging zijn meegenomen zeker? Als ze hun werk naar behoren doen. En het was warm in de eerste helft van de week. Te warm om te werken met een trui aan.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - De chauffeur van de vuilniswagen komt daar echt zijn cabine niet voor uit. Het legen van de containers gaat helemaal automatisch tegenwoordig, los slingerend vuil laten ze gewoon liggen. Maar misschien heeft een buurtgenoot geklaagd en hebben ze iemand langs gestuurd...

martin zei

Flipflops dus die heb ik altijd aan. Er is zand over die 100 schoenen gegaan, nu ligt heel die Hondsbossche onder het duin. Dus als iemand nog komt zoeken dan moeten ze een schepje meenemen.

Ik verlies overigens wel eens een handschoen. Niet zo erg ik draag van die zwarte van katoen en die liggen er altijd in grote hoeveelheden. Eentje mee en de wasmachine in en hop mijn paar is niet gelijk, maar wel weer compleet.

Jan de Stripman zei

@martin - Aha ! En je hebt natuurlijk ook een aantal paren ongelijke schoenen bij elkaar gejut...;o)