zondag 28 maart 2021

Zomertijd ? Lentetijd !


De klokken zijn vannacht
een uur vooruit gezet. Nou, niet echt. Sommige, zoals op de smartphone en de laptop zetten zichzelf vooruit, de rest heb ik moeten doen. En niet vannacht, want voor de zomertijd kom ik niet om 2 uur mijn bed uit.

Je vraagt je af wie dat zo bedacht heeft ? Er is toch niemand die de wekker midden in de nacht zet om, precies op het juiste moment, alle klokken een uur verder te zetten ? Zou het niet veel leuker zijn om het midden op de dag te doen ? Dan kunnen we er een gezamenlijk evenement van maken. Compleet met radio- en tv-moment: Allemaal opgelet ! Na dit liedje van André Hazes junior, of zijn zus Roxenazes, doen we allemaal tegelijk de klok een uur vooruit...!

De saamhorigheid zou groot zijn en dat is toch wat we allemaal zo nodig hebben in deze benarde tijden. En niemand zou zich nog kunnen vergissen. Want moest ik vanochtend nou een uur eerder opstaan om de zonsopkomst te fotograferen ? Volgens mij niet, ik stond net zo vroeg naast mijn bed als gisteren, alleen de klok wees een ander uur aan.

Maar ik moet wel eerder mijn bed uit als ik, tijdens het vroege ouderenuurtje, mijn boodschappen bij de supermarkt wil doen. Niet dat ik verwacht dat ik daar moeit mee zal hebben, want ik ga vanavond natuurlijk een uur eerder slapen. En na dat vroege uur mag ik de winkel ook echt nog wel in.

Ondertussen zijn mijn nieuwe balkonplantjes thuisbezorgd. Keurig verpakt in een grote doos. De drie grootste planten, twee Zomerasters en een Wilde Bertram, zaten in een soort melkkartons, daar kon niet veel mee misgaan. De kleinere, acht Parelkruidplantjes, zaten samen in een kleinere doos.

Op die kleinere doos stond welke kant de pakketbezorger boven moest houden. Alleen kon hij dat niet zien omdat de kleinere doos, met de drie melkkartons, in de grote doos was gestopt. Logisch wel, maar toch niet zo handig, want het Parelkruid was aardig door elkaar geschud.

Uiteindelijk bleken de plantjes niet erg beschadigd. Het Parelkruid moet een stevig plantje zijn, het is ook geschikt voor de rotstuin, kan goed tegen de warmte en geeft veel, mooie, blauwe bloempjes. Ik verwacht er wel wat van.

Bij het opruimen van het balkon en het leegmaken van de bloembakken, vond ik een dode Mestkever en een overwinterende Segrijnslak. Die slak is familie van de Wijngaardslak en zijn huisje wordt wel gebruikt om dat, grotere en waarschijnlijk lekkerdere, familielid in te serveren. Gekookt met een sausje. Waar mensen zin in hebben...

De Segrijnslak kan wel 5 jaar oud worden, dus respect is op zijn plaats. Toch heb ik hem naar de andere kant van het huis gebracht, naar het vogelbalkonnetje, waar hij in een bloempot met wilde plantjes, minder kwaad kan. Ik zou niet willen dat hij mijn jonge Asters op at.

Van de Mestkever, een indrukwekkend exemplaar, met een mooi gegroefd, glimmend, zwart rugschild, zou je denken dat hij op mest afkomt. Dus is de gedachte mogelijk dat mijn balkon een mestvaalt is. Maar het tegendeel is waar. Hij is waarschijnlijk van honger omgekomen omdat er juist helemaal geen mest te vinden was.

Ja, mensen, de lente kan komen. Ik ben er klaar voor. De temperaturen gaan ook omhoog, voorspelt men. De klokken staan al goed voor de zomer, maar eerst: Lentetijd !



De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klink hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

3 opmerkingen:

martin zei

En nu maar hopen dat de streepbandmotten afkomen op je Wilde Bertram. Op een fleurig fladder voorjaar.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik zet de klok altijd 's avonds vroeg al een uur vooruit. Wel even in de gaten houden dat je dan niet te laat naar bed gaat, anders is het wel gelijk heel erg laat :-).

Jan de Stripman zei

@martin - Vol verwachting klopt mijn hart...;o)

@Zelfstandig Journalist - Dat is valsspelen ! Het mag pas na 2 uur 's nachts...;o)