zondag 21 februari 2021

Een automatisch gegenereerd bericht


Afgelopen dinsdagnacht
ging ik even naar het toilet en het viel me op dat het toen wel erg donker was in huis. Op de terugweg naar bed zag ik dat de straatlantaarns, die normaal gesproken hun licht niet alleen op straat, maar ook bij ons naar binnen werpen, allemaal uit waren.

Ik dacht er verder niet over na en probeerde weer te gaan slapen. Die avond zagen we dat de straatverlichting uit bleef. Geen kortdurende storing dus. Ik ging naar de website van de gemeente om het probleem te melden.

De pagina 'Kapotte Straatverlichting' verwees me door naar een externe website. Bij storing24.nl kon ik doorgeven welke lantaarnpaal er stuk was. De mogelijkheid om de hele straat te melden was er niet, dus klikte ik de eerste paal van de straat aan en schreef er als opmerking bij dat de rest van de lantaarns ook niet werkten.

Van mijn melding kreeg ik een keurige bevestiging in de mail. Ik werd bedankt en er werd me verzekerd dat mijn melding met zorg behandeld zou worden. Het bericht eindigde met: 'Dit is een automatisch gegenereerd bericht. Een reactie op dit bericht zal niet worden gelezen of beantwoord.'

Okee, ik had mijn plicht gedaan, nu kon ik niet anders dan erop vertrouwen dat de lantaarnpalen snel weer aan zouden gaan. De volgende avond hielden we ze dus nauwlettend in de gaten.

'Volgens mij doen ze het niet,' zei mijn vrouw om een uur of 6. Ik wilde ze nog even de kans geven, maar moest het na een uurtje toegeven. Nog steeds geen verbetering.

Ik was die ochtend in het pikkedonker door de straat gereden, op weg naar de supermarkt en ik moet zeggen, een tikje onaangenaam voelde dat wel aan. Vanuit de huizen scheen hier en daar wel wat licht naar buiten en mijn scootmobiel heeft een koplamp, maar toch, een veilig gevoel gaf het niet.

Dus ging ik opnieuw naar storing24.nl. De lantaarnpaal die ik daar de eerste keer aangeklikt had was nu rood gekleurd. Ook twee andere palen, aan het andere eind van de straat, waren rood. Er waren dus meer buurtgenoten die de storing gemeld hadden.

Het zou mooi zijn als er nu ook iets aan gedaan zou worden. Ik klikte dus nog maar een paal aan en herhaalde mijn melding, nu met de toevoeging dat de straat al twee nachten donker was.

Ten overvloede ging ik terug naar de website van de gemeente waar ik een algemene 'Melding Openbare Ruimte' deed. Misschien konden zij er een beetje achteraan zitten ?

Van storing24.nl kreeg ik weer een bevestiging, maar nu met een licht afkeurende toon: 'Via deze weg willen wij u berichten dat wij uw melding niet in behandeling hebben genomen aangezien deze via een andere wijze bij ons reeds bekend was.'

En weer: 'Een reactie op dit bericht zal niet worden gelezen of beantwoord.'

Het is wel prettig communiceren, zo.

Van de gemeente kreeg ik ook een automatisch antwoord: 'Wij streven er naar uw melding binnen twee weken af te handelen. Heeft uw melding te maken met een gevaarlijke situatie? Dan wordt uw melding met voorrang behandeld.'

Tsja, was de situatie gevaarlijk ? Door de avondklok waren er, voor een deel van de nacht, maar weinig mensen die door onze straat reden of liepen. Maar om er helemaal geen last van te hebben zou de avondklok uitgebreid moeten worden. Niet van 9 uur 's avonds tot 5 uur 's ochtends, maar eerder andersom: van 5 uur in de avond tot 9 uur 's morgens. Dat zou ongetwijfeld tot protesten leiden.

Afwachten dan maar weer. En deze keer werd ons geduld beloond, op donderdagavond sprongen de straatlantaarns weer aan. Uiteindelijk werkt het dus wel, zo'n melding op een website. Al hebben we wel drie nachten zonder straatverlichting gezeten.

Er schoot me te binnen dat ik een paar jaar geleden al eens eerder een kapotte lantaarnpaal had gemeld. Toen was de website nog een stuk gebruiksonvriendelijker. Toen ik die keer de bevestiging van mijn melding kreeg bleek dat ik, per ongeluk, ergens een regeltje te laag had geklikt. Ik had een lantaarnpaal in Spijkenisse aangemeld, in plaats van in Soest.

Maar ja, automatisch gegenereerd bericht, hè. Een correctie sturen had geen zin. Mijn reactie op het bericht zou immers niet worden gelezen of beantwoord...



De Strip is gemaakt door de Stripman zelf. 
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

martin zei

Jan donker gaat wennen. Nu heb je weer bijgedragen aan de lichtverontreiniging. Als ik die site maakte zou ik dat terugsturen":

"U/jij denkt nu Uw/jouw bugerplicht gedaan te hebben, maar beseft U/je hoe die arme vogels en egels geen oog dicht door die palen. Dit is een auwtomaties gegenereerd bericht. Correspondetie is immers zonde van onze tijd. Het gaat er niet sneller door. Wilt U/jij sneller resultaat dan kunt u beter voor meer personeel pleiten. Welterusten (misschien slaapt U/jij wel beter nu het donker is.)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

De inwoners van Spijkenisse zijn je na al die jaren vast nog dankbaar!

Jan de Stripman zei

@martin - Daar zit wat in. Maar ik denk niet dat ze positief zullen reageren als ik vraag of de lantaarns weer uit mogen. Slimmer verlichten is misschien wel een idee. Alleen het licht aan als er iemand door de straat loopt of rijdt. Dat werkt in de meeste voortuinen ook goed...

@zelfstandig journalist - het zou wel toevallig zijn als daar op het zelfde moment ook een straatlantaarn stuk was geweest...

martin zei

Jan ik schrik me steed te pleter als er zo'n lamp aanspringt (misschien is dat omdat ik tijdens het donker zelden buiten ben).

Soms zie je zo'n satellietbeeld van West-Europa bij nacht en dan zijn er van die meren van licht rondom de Randstad, Londen, Manchester en het Roergebied. Moet minder kunnen.