zondag 21 maart 2021

Als een slap touw


Er schoot me net
een mooie vergelijking te binnen. Als een vogel van de ene boomtop naar de andere vliegt doet hij dat niet in een rechte lijn. Hij vliegt eerste naar beneden – om snelheid te winnen – en daarna omhoog – om af te remmen. Alsof hij een slap touw volgt dat, in een boog tussen twee punten, naar beneden hangt.

Omdat de boomtoppen buigzaam zijn is het niet mogelijk om het touw strak te spannen. Het is best een mooie metafoor voor allerlei dingen in het leven, dat gaat met ups en downs, zoals de Engelsen zeggen. Het zou mooi zijn als het ook in de politiek zo ging. Okee, de verkiezingsuitslag viel nu een beetje tegen, maar de volgende keer gaat het weer omhoog. En zo komen we toch waar we wezen willen.

Zo zal het wel niet gaan, dus hou me niet aan deze voorspelling. Ik heb een tijdje terug, in het openbaar en voor een zaal vol publiek, nog de draak gestoken met D66 en zie nu eens hoe ze er voor staan.

Ondertussen overheerst er bij mij op het moment, ondanks die verkiezingen, toch een gevoel van tevredenheid. Dat zal waarschijnlijk komen door de drie deuren die ik afgelopen week geschilderd heb. Eigenlijk drie halve deuren, of beter: drie deurkanten, want ze zijn nog maar aan één kant af.

Het schilderen zelf is zo gepiept. Met een verfroller, die we nog hadden liggen van een vorige verfklus, doe je een deurkant in een paar minuten. Het schuren, repareren en plamuren kost veel meer tijd. Het was maar goed dat ik de verf en andere benodigdheden al in huis had, want de doe-het-zelf-winkels willen op het moment dat je de materialen bij ze op komt halen. Online bestellen wordt ontmoedigd.

Het is dan weer wel mogelijk om plantjes, voor op het balkon, of de tuin, via internet te bestellen. Dat ga ik volgende week maar eens doen. Want de lente komt er aan, al zou je het aan de temperaturen niet zeggen.

De oude planten hebben voor het grootste deel de geest gegeven, ze blijken minder goed bestand tegen een leven in een bloempot, op het balkon, waar het 's zomers erg heet kan worden. De coreopsis, ik had er drie verschillende varianten van, leverden samen, vorig jaar, twee bloemetjes af. Daar stonden de bijen niet bij te juichen.

In andere bloempotten is klimop opgeschoten, waar ik best blij mee ben, maar daar verwacht ik niet direct bloemen van. Er zijn er ook waar de balkonvogels en -muizen zo in huisgehouden hebben, dat er alleen nog wat losse plukken mos en gras in groeien.

Met het mos zijn de pimpelmezen wel geholpen, want die bekleden er hun nestje mee. Ik zag ze al vliegen, met de snavel vol groen, naar ons nestkastje. Het broeden is nog niet begonnen, denk ik, dus met wat tuinieren op het balkon zal ik ze nog niet al te erg storen.

Ondertussen niet getreurd. Het leven gaat niet alsof je een pijl afschiet, maar eerder als een vogel tussen twee boomtoppen, die een slap touw volgt. De vergelijking is misschien toch wat te ingewikkeld, een spreekwoord zal het wel niet worden. Maar jullie begrijpen wat ik bedoel, hopelijk.

Ik hoor nu twee spechten roffelen. Dat is ook de lente...



De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klink hier voor deel 1 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

De verkiezingsuitslag had erger kunnen zijn, als Baudet niet zo in opspraak was gekomen de laatste maanden. Ook als de verkiezingscampagne langer had geduurd, had ik nog moeten zien of Rutte winst had behaald. Positief puntje is toch dat het op zich niet populaire verhaal van de Partij voor de Dieren een zetelwinst opleverde, ook al was het maar één zetel. Op een dag zullen veel mensen ervan doordrongen en overtuigd zijn dat we de maatschappij toch drastisch anders moeten inrichten.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - De grote massa is bang voor verandering dus zullen we weer een poosje door moeten modderen met Rutte en Kaag. Maar het had inderdaad veel erger gekund. Als je het vergelijkt met de VS dan is de VVD ook een linkse partij...;o)

martin zei

En dan nog wat bloemen en bessen van de klimop in die boom en de vogel heeft ook nog goed te eten, want niets voedzamer voor een vogel die bessen eet dan de bessen van de klimop, bovendien is er een schare aan insecten die zweert bij deze plant (vlinders, een eigen bijensoort).

Jan de Stripman zei

@martin - Het zal nog wel even duren voor de klimop in mijn bloempotten groot genoeg is om te gaan bloeien en bessendragen. Maar aan de overkant van de straat zijn wel bomen met volwassen klimop, daar zijn vogels en bijen zichtbaar blij mee...