zondag 31 januari 2021

Het vogels tellen gaat gewoon door


Het land is in crisis,
maar dat zijn we onderhand gewend. Laten we eerlijk zijn: de supermarkt ligt vol levensmiddelen, er komt warm en koud water uit de kraan, de elektriciteit doet het, we hebben breedband internet en de pakjesbezorger legt de bestellingen veilig op de trap. Kortom, er staat ons weinig in de weg om ons met de belangrijke zaken van het leven bezig te houden.

Dus, terwijl een enkele vrijheidsstrijder zich opmaakt om weer wat straatmeubilair te gaan vernielen of een winkel te plunderen, zet ik me met een kopje koffie voor het raam voor de jaarlijkse Nationale Tuinvogel Telling.

Ik kan me niet voorstellen dat er vogelliefhebbers zijn die het gemist hebben. De trouwe deelnemers hebben al een hele reeks e-mails ontvangen, ik zag er reclame voor op TV en het was een item in het NOS-journaal. Het kan dus haast niet anders of we gaan er weer met ons honderdduizenden tegenaan.

Virusveilig, want gewoon vanuit huis. Ieder voor zich, maar toch samen en gezellig, voor één doel. Het Tuinvogeltellen is ook een soort demonstratie, we laten zien dat we nog niet helemaal de weg kwijt zijn. We laten ons het hoofd niet op hol brengen door virussen, maatregelen en protesten. We houden oog voor de natuur en vogels om ons heen.

En dat doen we niet alleen in ons land. Op het Belgische TV-journaal zag ik dat ze ook bij onze zuiderburen aan het tellen zijn dit weekeinde. De organisator heet daar Natuurpunt en ze noemen het 'Het Grote Vogelweekend' . In Groot-Brittannië noemen ze het 'The Big Garden Birdwatch' , georganiseerd door de Royal Society For Protection Of Birds (RSPB).

Bij ons heeft Vogelbescherming er deze keer drie dagen voor uitgetrokken. Vanaf vrijdag konden er al tellingen ingeleverd worden en op zaterdagochtend waren er al ruim 26.000 doorgegeven. Op zondagochtend waren dat er al meer dan 65.000. Het ziet er naar uit dat er een recordaantal deelnemers zal zijn dit jaar.

Op de website staan tips en aanwijzingen. Eén paste ik zelf al jaren toe, hoewel ik het eigenlijk een beetje valsspelen vond: Begin met tellen als je een vogel ziet. Je voorkomt zo een telling met helemaal geen vogels.

Ik ga deze keer wel streng zijn, alleen de vogels die echt op mijn balkonnetje landen, binnen het half uur dat ik tel. De vijf koperwieken, die aan de overkant in een boom neerstrijken, tellen dus niet mee. Ik leg natuurlijk voer neer, maar ik wacht even tot de eerste golf kauwtjes en houtduiven voorbij is, hopende op een pimpelmees, of roodborst.

Wat ik in vorige jaren ook wel deed was een paar keer tellen en dan de leukste telling doorgeven. Maar dat is echt valsspelen. Het kan nog valser, trouwens, want via de website van de Jaarrond Tuintelling was het mogelijk om meerdere tellingen door te geven. Ik weet niet of dat dit jaar ook nog kan en ik ga het niet proberen. Deze keer ben ik braaf.

Dus, mijn heel bescheiden bijdrage voor dit jaar: 2 houtduiven, 2 kauwtjes, 1 pimpelmees en 1 merel.

Als ik even terugblader, naar vorige jaren, dan is dit voor mijn balkon een redelijk normaal aantal. Op de Vlaamse TV zeiden ze trouwens dat zondag waarschijnlijk een betere dag is om te tellen, omdat het in de voorgaande nacht dan gevroren heeft en er meer hongerige vogels op het voer af zullen komen.

Veel succes voor de vogeltellers die nog aan de slag gaan. Iedereen die al meegedaan heeft: Mooi werk ! De resultaten zijn te zien op de website en ik zag vanochtend dat mijn telling al verwerkt is. Je kunt zoeken naar de wijk waar je woont en je eigen bijdrage en die van je buren terugzien.



De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het voorafgaande verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Gisteren probeerde een duif op mijn balkonhek te landen. Toen ik toevallig zijn richting opkeek, schrok hij en vloog weg. Waarschijnlijk een houtduif. Voor de rest zie ik elke dag wel meeuwen voorbijvliegen.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Voorbijvliegers mag je niet meetellen en als je iets te eten neerlegt landen ze misschien echt...;o)