zondag 26 september 2021

Soms denk ik dat ze het erom doen


Jullie weten
dat ik net de omvangrijke, alles omvattende, tweedelige biografie van Elvis Presley heb uitgelezen. Ik had niet direct plannen om aan weer zo'n lijvig boek te beginnen. Aan de dikke Elvis was ik mede gekomen omdat het als e-boek zo belachelijk goedkoop was. Ook omdat het me wel interesseerde, natuurlijk, en omdat ik een fan ben van de schrijver, Peter Guralnick. Maar als ik er 30 euro per deel voor had moeten neerleggen had ik me waarschijnlijk nog eens bedacht.

Het lijkt erop dat het voor muziekliefhebbers, met een e-reader, een bijzonder goede tijd is. Eerder las ik, ook al voor een prikkie, de autobiografie van Keith Richards, de gitarist van de Rolling Stones en de biografie van Sam Cooke.

Nu had ik dus geen nieuwe plannen in die richting, maar een poosje terug las ik een recensie in de krant, over een boek van de Britse muziekjournalist David Hepworth. Die schreef een reeks boeken, maar maakte vooral furore als redacteur en oprichter van een aantal muziektijdschriften en als presentator van BBC programma's. In 1985 presenteerde hij bijvoorbeeld, Live Aid, het door zanger Bob Geldof georganiseerde benefietconcert ten bate van de hongersnood in Ethiopië.

Hepworth werd in de krant de beste muziekschrijver van het moment genoemd. Zijn boek 'Nothing Is Real' was aanvankelijk als e-boek niet leverbaar. Maar toen ik, nadat ik die Elvis-biografie uit had, nog eens keek kon ik het wel kopen. Voor een heel normale prijs, hoor. En het is ook geen heel dik boek.

Zoals de titel al doet vermoeden is Hepworth een Beatles-fan, net als ik, en de eerste paar hoofdstukken las ik met genoegen. Hij beschrijft onder andere hoe hij als jongetje zijn eerste Beatles-LP voor kerst kreeg. Een oom voorspelde dat ze na een paar jaar waarschijnlijk niets meer van dat flutbandje zouden horen. Maar oom Stan, die fan was van Frank Sinatra, zat er naast.

Omdat ik wat meer over David Hepworth wou weten zocht ik hem op en via Wikipedia en zijn eigen website, kwam ik terecht op zijn weblog. Daar schreef hij over een dikke, driedelige biografie van The Beatles, geschreven door Mark Lewisohn. Hepworth was vol lof over het monumentale eerste deel, in papieren vorm ruim 900 pagina's dik.

Dat maakt nieuwsgierig, natuurlijk, en ik besloot eens te kijken of het ook leverbaar was als e-boek. Ja en jullie raden het al, het is verkrijgbaar en dat niet alleen, het kost maar 3,99 !

Zucht... Soms denk ik echt dat ze het erom doen. De hele wereld spant samen om mij, voor een paar grijpstuivers, monumentale biografieën van muzikanten op te dringen. Dit boek 'All These Years – Volume One – Tune In' telt maar liefst 2200 digitale pagina's. Daar zie je niets van op de e-reader, die wordt er niet merkbaar zwaarder of dikker van, maar het houdt me wel weer een tijdje zoet.

Voor de ouderwetse Beatles-fans, die liever een boek van papier lezen, ook al is dat een stuk duurder en minder goed voor de planeet, is zo'n traditionele uitgave te koop voor 18,99. Voor de patsers die graag een superdeluxe, heel speciale, extra uitgebreide editie hebben, dat kan ook en die kost 122,99. Die 'Extended Special Edition' is er trouwens ook als e-boek en kost dan maar 16,99. Maar ik begrijp wel dat die minder indrukwekkend zal ogen op de salontafel. 

 


De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 en deel 12 van dit verhaal
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

We kunnen dus nog veel muzikale bijdragen uit boeken van je verwachten voor de Top 200.000.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Dat lijkt me onvermijdelijk, hoewel we van de Beatles al best veel in de lijst hebben...

martin zei

Het begint op een onbetaalde baan te lijken.

Jan de Stripman zei

@martin - Dan heb ik in ieder geval plezier in mijn werk...;o)