zondag 1 augustus 2021

De moeder aller sporten


De Olympische Spelen
van Tokyo zijn halverwege. De Nederlandse hockeymannen hebben zojuist verloren en liggen uit het toernooi. Maar de hockeyliefhebbers wisten dat natuurlijk al, die zijn er om 5 uur vanochtend voor uit bed gekomen.

Ik niet, hoor. Maar ik hoorde het toen ik wakker werd. Hockey hoort niet bij mijn favoriete sporten. Het balletje is zo klein en het spel gaat zo snel, dat ik het niet kan volgen. Ik hoorde een stukje verslag op de radio, dat is beter dan zelf kijken, want dan vertelt er iemand wat er gebeurt. Maar de verslaggever moest ook regelmatig toegeven dat hij het niet wist en even de herhaling op TV af moest wachten.

Gelukkig was er ook wielrennen, in de afgelopen week, en het vrouwenvoetbal, dat doorgaans leuker is dan dat van de mannen. De mannelijke voetballers liggen de helft van de tijd op het veld te kronkelen en net te doen alsof ze vreselijk veel pijn hebben. Dat soort toneelspel zie je nauwelijks bij de vrouwen. Minder overtredingen, minder aanstellerij en meer doelpunten. Wanneer won het mannenelftal voor het laatst met 6 of 7 doelpunten verschil ? Maar goed, ook de vaderlandse voetbalvrouwen zijn inmiddels uitgeschakeld.

Het is jammer dat de meeste zenders voornamelijk hun eigen landgenoten volgen. Daardoor missen de neutrale liefhebbers een aantal leuke onderdelen. Gewichtheffen, bijvoorbeeld. Niets van gezien. Rugby 7's, de variant waarbij maar de helft van de spelers op het veld staat, ik heb er maar een paar flitsen van voorbij zien komen.

Er zijn ook veel te veel sporten bij deze malle spelen. Al die zwemonderdelen en allemaal voor mannen en vrouwen en soms ook voor beide. Er is geen doorkomen aan en het wordt allemaal uitgezonden. Daar mag best wat in gesnoeid worden. Maar het lijkt alsof het alleen maar meer wordt.

Het is best leuk dat er zo nu en dan iets nieuws wordt toegevoegd, hoor, maar golfen ? Wie zit erop te wachten ? Of skateboarden ? Dat zal best heel moeilijk zijn, ik ga het zelf niet proberen, maar het ziet er niet spannend uit en het is voor de leek niet duidelijk waarom de een wint en een ander niet.

Dat probleem heb ik ook met sporten als turnen en trampolinespringen. Ze doen allemaal leuke kunstjes, maar waarom de een er nou meer punten voor krijgt dan de ander ? Het wordt in sport een stuk duidelijker als je voor iedereen waarneembare punten kunt scoren, of iets meetbaar beter of sneller doet dan een ander.

Daarom beginnen de Spelen dit weekend pas echt, met de atletiek. De moeder aller sporten. Daar kun je zien, of anders nameten, wie het eerst over de finish kwam, of zijn speer, discus, kogel, of eigen lichaam, het verst of hoogst wierp. Daar hoeft doorgaans geen jury aan te pas te komen. Met behulp van de moderne techniek is alles precies vast te stellen.

Bij de loopafstanden heeft men de startblokken tegenwoordig zelfs voorzien van elektronica, zodat een valse start niet meer door een scheidsrechter hoeft te worden vastgesteld. En waar je vroeger nog wel eens een vals startje kon maken, lig je er nu direct uit als je het verkeerd doet. Dat zorgt dan weer voor heel nieuwe tragiek.

Ik zag het gisteren bij een voorronde van de 100 meter sprint voor de mannen. Dat is toch al een heel kort onderdeel, na een seconde of 10 is iedereen bij de finish. Maar voor één deelnemer duurde het nog korter. De arme man was helemaal naar Tokyo gereisd, vanuit een Afrikaans land, om daar zijn sportspullen aan te trekken, in het startblok te gaan zitten en te vroeg te bewegen. Diskwalificatie en naar huis.

Ik had het best begrepen als hij nog wat op de baan was gaan liggen jammeren en kronkelen. Daar heb je dan jaren voor getraind en wedstrijden voor gelopen. Maar hij vertrok gedwee en met gebogen hoofd. Een echte sportman...

 


De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van dit verhaal
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

5 opmerkingen:

martin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
martin zei

Meestal kijk ik 's avonds alles wat er is geweest in 1½ uur. Bij het boogschieten bleef ik hangen, en judo, vrouwenvoetbal inderdaad (daardoor wat meer tijd), gisteren zelfs bij het windsurfen, BMX eventjes (zit er sinds Peking in, hadden we het destijds wel eens over, herinner ik me vaag).

Maar inderdaad de Olympische gedachte houdt bij de NOS op als er geen in het oranje gestoken mannetjes of vrouwtjes meedoen.

Overigens Van Vleuten won al weer De Klassieker Donostia. (Ik zie mezelf altijd weer ophoog trappen met een tent achterop en dan die afdaling naar de stad maken, met de remblokjes dicht tegen de velgen als ik die koers bekijk.)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik volg het online. Overdag zit ik toch veel online en zo heb je ook geen last van reclame. Twitter en Nu.nl houden mij perfect op de hoogte. Dat de Nederlandse voetbaldames met zulke grote cijfers wonnen, kwam vooral door de zwakte van de tegenstanders ...Nederlandse hockeyvrouwen zie ik wel goed pakken. In atletiek hebben we zeker ook nog kansen op medailles. En waarschijnlijk handbal (waterpolo?). Er is veel te veel gefiets op tv bij de NOS ...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

'goed' moet natuurlijk goud zijn.

Jan de Stripman zei

@martin - Judo vind ik meestal nogal saai, veel getrek en gesleur en weinig actie. BMX is wel grappig, maar toch voornamelijk mal, die grote spierbonken op hun minifietsjes...

@zelfstandig journalist - De voetbalmannen winnen ook tegen zwakke tegenstanders meestal niet met grote cijfers. Die hebben het te druk met op de grond liggen kronkelen. Waterpolo en handbal zijn ook niet mijn favoriete sporten...