zondag 17 juli 2022

Er komt beweging in het maaibeleid


Jullie hebben me hier
al vaker zien klagen en mopperen over de afdeling groenbeheer van ons dorp, die elke week maar weer de grasvelden in onze straat laat maaien. Ten koste van het gras, dat nu dor en dood is, en alle wilde planten die graag tussen dat gras zouden bloeien, als ze de kans maar kregen.

Mijn ideeën daarover heb ik al een paar keer doorgegeven aan de gemeente. Ik kreeg dan keurig antwoord, maar de uitkomst was telkens hetzelfde: ze bleven elke week maaien. Ik moest iets anders verzinnen om dat te veranderen.

Maar ik ben niet zo'n goede actievoerder. Ik heb de energie niet om langs de deuren te gaan en mijn buurtgenoten te mobiliseren. Ik heb geen zin in eindeloze discussies. Maar ergernis kost ook energie, dus besloot ik om de groenbeheerders via een omweg te benaderen. Als ik ze niet kan ompraten, misschien kan iemand anders dat dan wel ?

Ik stuurde mijn verhaaltje, met een citaat van Vroege Vogels, naar twee lokale politieke partijen. 'Door minder te maaien krijgt de biodiversiteit een enorme boost: er staan meer bloemen en planten en daar profiteren de vogels en insecten weer van.' Ik verzin het echt niet zelf, kijk maar hier: https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/zeeuwse-gemeenten-maaien-minder

Tegen mijn verwachtingen in had mijn actie deze keer effect. We werden afgelopen week gebeld door een meneer van de gemeente. Hij was benaderd door iemand van een plaatselijke partij over mijn mail. Hij leek daar aanvankelijk niet heel blij mee, want hij dacht dat hij de gemeentelijke standpunten goed aan mij had uitgelegd. Maar uiteindelijk ontspon zich toch een vruchtbaar gesprek.

Hij moest ook wel toegeven dat wekelijks maaien geen mooi resultaat oplevert. En toen bleek dat mijn alternatieve voorstel niet al te extreem was wilde hij wel toezeggen het eens met wat minder te gaan proberen. Vanaf nu niet meer elke week, maar eens in de twee weken maaien.

Innerlijk juichte en danste ik door de kamer, maar ik hield me in. Natuurlijk bedankte ik hem voor zijn bereidwilligheid, maar een beetje voorzichtig wil ik wel blijven. Nu het gras al grotendeels dood is en er een warme en droge periode voor de deur staat, zou er sowieso minder gemaaid worden.

Het blijft afwachten wat er gebeurt als de warmte en droogte voorbij zijn. Krijgen de wilde planten dan echt meer ruimte ? En wat als ze dat bij ons in de straat krijgen, wordt er dan in de rest van het dorp vrolijk doorgemaaid ? We zullen het af moeten wachten. Maar dat er enige beweging is in het maaibeleid lijkt me duidelijk. En dat is al best mooi.

 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 en deel 9 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

3 opmerkingen:

martin zei

Je bent wel vasthoudend. En je hebt je tijd mee: minder maaien wordt steeds gewoner. De gemeente moet dan wel uitleggen waarom, om de mensen met vooral oog voor orde en netheid ook mee te krijgen en niet alleen de trekkers in de kwestie.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

En dan is het ook wachten op antwoord op de vraag of telkens een week overslaan echt zoveel verschil gaat maken. Zegt de leek in deze.

Jan de Stripman zei

@martin - Ik ben er al jaaaaren over aan het zeuren. Maar het is dan ook belangrijk. Er zijn hectaren gazon in ons dorp die er op zouden vooruit gaan met wat minder beheer...

@zelfstandig journalist - Nog minder zou nog beter zijn, maar met kleine stapjes komen we er ook. Nu zien we telkens na een week de eerste bloemetjes verschijnen, vlak voor de grasmaaier ze weer komt onthoofden. Die kunnen nu een hele week bloeien !