zondag 5 juni 2022

Pinksteren komt zomaar uit de lucht vallen


Het schijnt Pinksteren te zijn.
Ik had daar niet zo bij stilgestaan. We hebben dan ook geen pinksterboom opgetuigd en we eten geen pinkstereitjes bij het ontbijt. We geven elkaar geen cadeautjes en we maken ook geen gedichtjes. Er is eigenlijk niets, van al die aardige tradities, dat gekoppeld is aan Pinksteren. Behalve Pinkpop dan, maar dat hou ik de laatste jaren ook niet meer zo bij.

Pinksteren is maar een raar feest. Dat komt misschien omdat het een door en door christelijk feest is. Kerstmis en Pasen zijn, van oorsprong, oude Germaanse feesten die verchristelijkt zijn. Dat kun je ook nog zien aan de symbolen die erbij horen.

De kerstboom, die in de winter nog groen is, gaf de oude heidenen hoop op nieuw leven en dat de winter voor de helft voorbij was werd gevierd met een midwinterfeest. Dat hebben de christenen ingepikt en er de geboorte van Jezus aan gekoppeld. De eieren met Pasen zijn oude vruchtbaarheidssymbolen. Dat is om de lente te vieren, het seizoen waarin alles weer groeit en bloeit. Ook dat heeft een christelijk sausje gekregen.

Maar Pinksteren ? Dat komt zomaar uit de lucht vallen. Zelfs veel gelovige christenen weten niet wat er dan eigenlijk gevierd wordt. Iets met de Heilige Geest, of zo. Ik heb de indruk dat de achterliggende gedachte tegenwoordig niet meer zo leeft. Wat is die Heilige Geest eigenlijk voor een type ? Geen idee.

Misschien kunnen we afspreken dat we met Pinksteren vieren dat de jonge vogels uitvliegen ? Op mijn balkon zag ik deze week de eerste jonge koolmezen en pimpelmezen. Niet uit ons eigen nestkastje, helaas, dat broedsel is definitief mislukt.

Ik heb het kastje een paar dagen geleden leeggehaald. Er zat een keurig nestje in, met 10 eitjes. Maar dat was een week of drie geleden ook al zo. Pimpelmezen hebben een broedtijd van ruim twee weken, dus als er nog mezen aan het broeden waren dan hadden we nu jonge meesjes van een week oud moeten hebben. Maar zo was het dus niet.

Op het balkon, aan de andere kant van het huis, zijn de tronkenbijtjes wakker geworden. Hele kleine metselbijtjes zijn dat, die al jaren in mijn insectenhotel nestelen. Ik zie ook af en toe een zweefvlieg en een wesp voorbijvliegen. In een van mijn bloempotten heeft een jonge struiksprinkhaan flink zitten knabbelen aan de blaadjes van een zomeraster. Gelukkig zijn er nog wel wat insecten.

Terwijl ik dit schrijf zie ik gierzwaluwen door de lucht zwieren. Die leven op een dieet van alleen maar insecten, dus dat is ook een goed teken voor de biodiversiteit. Pinksteren... jonge vogels, metselbijtjes en gierzwaluwen. 

Laten we dat dan maar vieren. Dus voer de vogels ! Er zijn er nu meer dan in elke andere tijd van het jaar. Maai het gras niet ! Laat het onkruid bloeien, dat is goed voor de insecten. Pinksteren, het biodiversiteitsfeest !

Ps: Bij Wikipedia lees ik dat Pinksteren eigenlijk ook een tweedehands feestdag is. Het is overgenomen van de Joden die 'Sjavoeot', het oogstfeest, vierden. Dat werd gehouden na de eerste tarweoogst.

En Pinkpop is pas over 14 dagen.

 

De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Niks is meer zoals vroeger. Zelfs Pinkpop valt niet meer samen met Pinksteren. Dat zal te maken hebben met het tourschema van de bands. Velen die op Pinkpop staan, sraan ook op Rock Werchter geprogrammeerd. Je ziet de datum van Pinkpop steeds meer opschuiven richting Rock Werchter (eerste weekend juli).

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Volgens Wikipedia hebben ze voor de komende 10 jaar data gepland een eind na Pinksteren. Vanwege concurrentie van Amerikaanse festivals...

martin zei

Het zou een mooi feest zijn waarop je mag experimenteren met alcohol en drugs, zodat we allemaal nonsense of opgeblazen waarheden kunnen gaan beuzelen. (Overigns zag ik dat op het Lowlandsterrein een Christelijk Pinsterfestial wordt gehoduen, 60.000 bezoekers en hier uit de keuken hoor ik dat er drie festivals alleen al in Amsteerdam zijn, gisteeren avond waaide het over het IJ al naar ons toe.)

Jan de Stripman zei

@martin - Zouden die 60.000 mensen weten dat ze eigenlijk een oud Joods oogstfeest aan het vieren zijn ?