zondag 1 november 2020

Het zijn spannende tijden


Het coronavirus is terug
van niet echt weggeweest. Dat is geen verrassing want, na de flinke afname van het aantal besmettingen in het voorjaar, hebben we de beperkende maatregelen versoepeld. Ik heb het al eens eerder vergeleken met de veiligheidsmaatregelen in het verkeer. We hebben autogordels en valhelmen verplicht gesteld en het aantal verkeersdoden is flink verminderd.

Zeggen we nu tegen elkaar: Mooi ! De gordels en helmen kunnen wel weer af ?Natuurlijk niet, want iedereen snapt dat het aantal verkeersslachtoffers dan weer zou gaan toenemen. Maar met het virus zeggen we dat wel. En dus hebben we nu weer crisis.

Het is ook spannend wat er in de Verenigde Staten gaat gebeuren rond de presidentsverkiezingen. Wordt Donald Trump opnieuw verkozen ? Of wint zijn rivaal Joe Biden ? Trump en zijn partij hebben er alles aan gedaan om de verkiezingen te bemoeilijken en kiezers te hinderen, maar hij ligt flink achter in de peilingen. Zou het weer net zo'n onwaarschijnlijke uitslag worden als vier jaar geleden ?

Door het Amerikaanse kiesstelsel is de uitkomst moeilijk voorspelbaar. Omdat veel kiezers per post en op voorhand hebben gestemd – en Trump heeft bepaald dat er pas na de officiële verkiezingsdag begonnen mag worden met het tellen van de stemmen – is het onwaarschijnlijk dat er snel een duidelijke uitslag zal komen.

Gaat dat zorgen voor onrust en ongeregeldheden ? Gaat Trump akkoord met een eventueel verlies ? Of gaat hij de uitkomst aanvechten bij het gerechtshof, waarvan hij zelf de rechters benoemd heeft ? Ik verwacht niet dat we volgend weekeinde het antwoord al zullen weten.

Ondertussen zoeken we maar wat afleiding in sport en amusement. Dat is nog een hele klus want, door het virus, zijn veel wedstrijden verplaatst van het voorjaar naar het najaar. De afgelopen weken konden we de drie grote wielerronden in een ongekend tempo voorbij zien komen.

De Tour, de Giro en de Vuelta vlogen ons om de oren. De één was nog niet afgelopen of de ander begon al. Tussendoor werden er ook nog een paar klassiekers afgewerkt. Het is maar goed dat ik het voetbal niet meer zo fanatiek volg want anders was het me teveel geworden. En het schaatsseizoen is ook alweer begonnen.

En dan is afgelopen week Sean Connery overleden, de acteur die als eerste James Bond speelde. Volgens velen was hij ook de beste James Bond. Persoonlijk vond ik Roger Moore leuker, maar dat zal aan mijn leeftijd liggen. In de jaren dat ik naar de bioscoop begon te gaan was Moore aan zet.

In een in memoriam hoorde ik dat Connery voor de rol gekozen werd vanwege zijn fysieke verschijning. Hij deed aan bodybuilding en was geloofwaardig in de vechtscènes. Maar als ik naar fragmenten uit die eerste Bondfilms kijk dan zie ik geen gespierde atleet.

Ons idee, van hoe een held in een actiefilm er uit moet zien, is in 50 jaar flink veranderd. Sean Connery had geen glimmende spierballen, zelfs geen sixpack – van die buikspieren die je kunt tellen. Maar toen vonden we het een flinke vent, die wel een boef knock-out kon slaan.

De ene spannende tijd is de andere niet.



De Strip is een gouwe ouwe van de Stripman

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

7 opmerkingen:

martin zei

De Giro en Vuelta overlapten zelfs. Het is dat Nederland niet mee deed anders was die lap nog groter geweest. Ja wonderlijk hoe zo'n pandemie wordt aangepakt. Neem het voetbal.

De Oranja-blanje-blue voetbaldeskundigen mopperden allemaal dat er maar zoveel duizend suporters in de Nederlandse stadions mochten. Ik kijk nog wel voetbal (en wielrennen en kom dus verder nergens meer aan toe, maar dat terzijde) ook naar de duurste, die van Engeland en Wales. De spelers gaan daar nog steeds op hun knie om de Black Lives Matter boodschap kracht bij te zetten, maar dat doen ze voor de TV-kijkers want er zit naast personeel, spelers en wat bobo's niemand in het stadion.

Het tekent het probleem: iedereen weet waarom de kwestie waar hij of zij belang bij heeft door moet gaan, zelfs als daar massale verplaatsingen voor nodig zijn.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Mijn Amerikaanse kennis vreest de verkiezingsuitslag van dinsdag en nee zij stemt never Republikeinen. Ik heb ook nog steeds een hard hoofd erin dat Biden zal winnen. Hij is te kleurloos, te weinig uitgesproken, te oud. Onder andere.

Herman zei

Het sportaanbod is momenteel gigantisch met al dat gewielren, gevoetbal, geschaats en o ja, er wordt ook nog gerugbyd.
Persoonlijk vind ik de Giro en de Vuelta de laatste jaren interessanter dan de Tour. Vooral omdat de etappes verrassender zijn. De Tour probeerde dit jaar ook voor het eerst een 'geitenpaadje'. Ze moeten wel, anders wordt de tour wat kleurloos. Ik verheug me al op de beklimming van de Angliru vanmiddag, een beest van een berg.
En voetbal kijk ik wel, maar het is wel wat flauwtjes zonder publiek.
Wat betreft de VS ben ik erachter gekomen dat daar zo langzamerhand echt sprake is van een bananenrepubliek. Echt democratisch, wat dat dan ook precies moge zijn, is het allang niet meer. En wat mij vooral verbaasd is dat de 'machtigen' zo gigantisch oud zijn.

Jan de Stripman zei

@martin - En dan heeft Rutte het over 'het virus een klap geven'. Maar het virus is niet het probleem, dat kun je met geen enkele klap raken. Het zijn de mensen die maar doorgaan het te verspreiden.

@zelfstandig journalist - Wat jou betreft kunnen die verkiezingen alleen mar meevallen, dus...;o)

@herman - Het wordt tijd dat we de jeugd meer gaan vertrouwen, misschien ? In de grote ronden zijn het de jonkies die winnen...

Bart zei

Ik zag met afgrijzen de versoepelingen, en vooral ook de massale verslonzing aan, van de zomer.
Die vergelijking met helm en veiligheidsgordels gaat dan ook helemaal op.

Van Tour, Giro en Vuelta heb ik genoten, en het commentaar van Karsten Kroon en zijn beide companen was en is me aangenaam.

Opvallend is idd het geschreeuw van allerlei verongelijkte woordvoerders, die allemaal vinden dat juist hun groep onterecht 'getroffen' wordt door de maatregelen (die mij nog lang niet ver genoeg gaan).

Het ingeblikte neppubliek vind ik vreselijk, ze doen het nu tot en met de keuken kampioen divisie.
Ik ben en was:
1. Uitgesproken voor uitbannen van alle publiek.
2. Blijkbaar een van de weinigen die het prima vindt om echt alleen het realistische geluid van het lege stadion te horen. En veruit te prefereren boven die malle fake publieksband

Jan de Stripman zei

@bart - Je zou zeggen dat we door het virus ontdekken wat nou echt noodzakelijk is voor de maatschappij. Maar in de journaals is vooral aandacht voor de niet zo noodzakelijke sectoren, van ballonvaarders tot kermisexploitanten en podiumbouwers...

martin zei

O ja en die strip is ook heel geestig.