zondag 26 mei 2024

Een opgeknapte laptop


Een paar maanden
geleden schreef ik dat we, van onze eigen Hulpman, een oude laptop cadeau kregen. Omdat het installeren van de printersoftware een lijdensweg was besloot ik om, eindelijk, na jaren sukkelen, toch maar eens een nieuwe printer te kopen. Die dingen kosten haast niets.

De gekregen laptop had ook z'n mankementen. Dus toen mijn eigen oude laptop, toch al bijna 10 jaar in gebruik, kuren begon te vertonen was de vraag: ga ik nog langer tobben, met computers die het niet echt goed doen, of koop ik toch maar eens iets nieuws ?

Na even rond te hebben gekeken op het internet kwam er een alternatieve mogelijkheid in beeld: een tweedehands laptop. 'Refurbished', oftewel: 'opgeknapt'. Een helemaal nieuw exemplaar kost al gauw 800 euro en dan heb je nog niets bijzonders. Dat wil zeggen een laptop die ongeveer dezelfde capaciteiten heeft als mijn oude.

Wil je een stapje beter dan wordt het al gauw een stuk duurder. Heel anders is dat als je kiest voor zo'n alternatief exemplaar. Voor de helft, van wat ik ooit voor mijn ouwe trouwe laptop betaalde, heb je er één die wel beter is. Met meer werkgeheugen, meer opslagruimte en bluetooth, om maar wat te noemen.

De firma, waar ik uiteindelijk voor koos, geeft bovendien 2 jaar garantie en je mag de spullen, binnen 2 weken gratis terugsturen, als je het helemaal niets vindt. Ze bouwen bovendien extra geheugen en een grotere harde schijf in, als je daar om vraagt. Dus het is het proberen waard en zelfs al zou ik er maar een jaar of 4 mee zou doen, dan blijft het een verantwoorde investering.

Ik nam dus een voorschot op het vakantiegeld en bestelde een refurbished laptop die er, volgens de beschrijving, 'netjes' uitzag en een accu had die nog in goede staat was. Dat bleek allemaal niet gelogen. Er zijn gebruikssporen, maar het is niet dat de vellen erbij hangen. Het beeldscherm – ontspiegeld ! – ziet er zelfs heel goed uit, op een piepklein krasje na. En een opgeladen accu gaat inderdaad ruim 4 uur mee.

Het toetsenbord is zo grondig schoon gemaakt dat het als nieuw oogt en aanvoelt. Het heeft bovendien verlichting, wat mijn oude laptop niet had. Zo zijn er wel meer kleine verschillen. De aansluitingen, USB-poorten, kaartlezer, koptelefoon en zo, zitten allemaal op een andere plaats dan ik gewend was. De kaartlezer vond ik pas, na een paar dagen, verstopt achter een klepje.

Het is wel gek dat dezelfde fabrikant, bij een nieuw model, alles zo door elkaar husselt. De kleine ledlampjes, die aangeven dat de stroomkabel aangesloten is, de wifi werkt en of de harde schijf actief is, zaten bij mijn oude laptop – heel onhandig – aan de zijkant. Bij de nieuwe zijn ze aan de voorkant geplaatst – dat is beter – maar dan zo dat je ze niet ziet als je er van boven op neer kijkt, wat je toch altijd doet als er aan zit te werken. Je kunt ze pas zien als je de laptop achterover kantelt.

Maar goed, dat zijn details van weinig belang. Want verder doet de opgeknapte nieuwkomer het geweldig. Installeren van software was een fluitje van een cent. Overzetten van mail ging zonder problemen. De bluetooth deed het direct, wat extra leuk was omdat ik een tijdje terug speakertjes gekocht had, die het tot nu toe alleen deden via een snoertje, maar nu dus draadloos.

En snel dat ie is ! Ik startte na een paar weken mijn oude laptop nog eens op, om wat dingetjes na te kijken en dat ging me toch langzaam. Alsof je door een dikke laag lijm aan het ploeteren was. Nee, dan de nieuwe... dat lijkt meer op een supersnelle ijsbaan !

Dankzij de 'solid state' harde schijf – dus zonder bewegende onderdelen – is opstarten een kwestie van seconden. Net als het opslaan van grote bestanden. Tegelijkertijd naar muziek luisteren, internetten en foto's bewerken is geen probleem. Films, of TV-programma's streamen, waarvan mijn oude laptop het nog wel eens erg warm van kreeg, gaat koel en vlot. Kortom, ik ben dik tevreden.

Zijn er helemaal geen nadelen ? Nou ja, het is even uitzoeken hoe alles werkt en waar alles zit, want er zat geen beschrijving bij de laptop. Zoeken naar informatie op internet bood niet veel soelaas, omdat de fabrikant van mijn type een stuk of 10 varianten heeft geproduceerd.

En hij is niet geschikt voor de allernieuwste versie van Windows. Ik zal het dus moeten doen met Windows 10, ook als daar eerdaags geen updates meer voor komen. Maar van anderen hoorde ik dat die nog heel fijn werken op apparatuur waar nog veel oudere besturingssystemen op geïnstalleerd zijn, dus heel erg vind ik dat niet. En als het wel problemen gaat geven dan is er, tegen die tijd, vast weer een betere refurbished laptop te krijgen.

Wat mij betreft dus een geslaagde aankoop. Veel waar voor je geld. En zo'n opgeknapte computer is ook nog beter voor het milieu, omdat een afgedankt apparaat zo een tweede kans krijgt. Ik ga geen reclame maken, maar zoek eens op internet naar refurbished laptops en computers. Je zult verbaasd staan hoe voordelig die zijn.

Zie Wikipedia voor de werking van de Solid State Drive


 
De Strip is gemaakt door de Stripman zelf. Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 en deel 12 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 
 

2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Dat is inderdaad een goede tip. Ook mijn laptop is niet geschikt voor Windows 11 heb ik al uitgevonden. Ben benieuwd hoelang die het nog volhoudt (7 in juli).

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Ik ken iemand die probleemloos werkt op een laptop met Windows 7. Dat wordt al 4 jaar niet meer ondersteund en geupdate. Dus daar zou ik hem niet om wegdoen.

Mijn oude laptop wilde niet goed meer opladen, waardoor hij telkens uitviel. Misschien was dat nog wel te repareren, maar hij was 8 jaar oud. Dan mag het wel een keer.

En nu heb ik voor half geld een betere.