zondag 23 april 2023

Ik wil mijn excuses aanbieden


Niet dat ik iets misdaan heb.
Tenminste niet kort geleden, voor zover ik me kan herinneren. In ieder mensenleven worden er wel misstappen begaan en soms doe je iets verkeerd met de beste bedoelingen. Maar deze keer wil ik me niet verontschuldigen voor mijn eigen misdragingen, maar voor die van mensen waar ik verder eigenlijk wel mee sympathiseer.

Wat is er gebeurd ? Nou, afgelopen woensdag keek ik naar een wedstrijd van het WK snooker, dat momenteel in het Engelse Sheffield wordt gespeeld. Een van de spelers stond net te overwegen, hoe hij de volgende bal zou spelen, toen er tumult ontstond in de zaal.

Een vrouw rende naar het biljart, maar voor zij er op kon klimmen werd ze vastgepakt door de Belgische scheidsrechter Olivier Marteel. Die hield haar met beide armen omklemd, terwijl zij zich vastgreep aan de rand van de tafel. Bewakers, zelfs bij een rustige sport als snooker zijn die nodig, snelden toe en de vrouw werd afgevoerd.

Ondertussen was er, bij het biljart aan de andere kant van de zaal, ook een incident geweest. Daar waren de scheidsrechter en de spelers totaal verrast door een man, die op de wedstrijdtafel was gesprongen en daar een zak met oranje poeder had geleegd. Hij was er zelf bij gaan zitten en moest, door veiligheidspersoneel, van het biljart gehaald worden. Op zijn t-shirt stond de leuze 'Just Stop Oil'.

Het ging dus om een klimaatprotest. Een probleem, die klimaatopwarming, waar ik me ook zorgen om maak. Eerder waren er acties in musea en concertzalen en werden wegen geblokkeerd. Nu dus een sportwedstrijd. Op zich begrijpelijk, want snooker is, in Groot-Brittannië, heel populair. Waarschijnlijk hebben miljoenen mensen dit protest gezien. Actie geslaagd ? Nou, dat weet ik niet.

Het gevolg was dat de wedstrijden een tijdje werden stilgelegd. Op de ene tafel kon, toen de gemoederen weer bedaard waren, verder worden gespeeld. De andere, die bedekt was met dat oranje poeder, werd bewerkt met een stofzuiger. Maar uiteindelijk werd besloten om die partij af te gelasten. Men wist niet wat voor spul het was, dat op het laken was gegooid. Je kon van de spelers niet verwachten dat ze daar met hun handen in zouden gaan zitten.

Een dag later werd Barry Hearn, voormalig voorzitter van de World Snooker Tour, geïnterviewd. Hij was woest. Hij wilde niets zeggen over het doel van het protest, maar vond het onacceptabel dat een sportwedstrijd, die bedoeld was voor ieders plezier, op zo'n manier getorpedeerd werd. Hij raadde de toeschouwers die een kaartje voor de wedstrijd hadden gekocht aan, om de demonstrant, via de rechter, aansprakelijk te stellen voor de geleden schade, hun reiskosten enzovoort. En daar zit wel iets in.

Aan de ene kant voel ik mee met de demonstranten. Er moet iets gebeuren om klimaatrampen te voorkomen, de overheid doet veel te weinig, als we zo doorgaan komen er enorme problemen. En een groot deel van het publiek is niet doordrongen van de ernst van de situatie. Gewoon, met een bord op straat staan, helpt klaarblijkelijk niet, dus verzint men andere acties. Gedreven door wanhoop en oprechte zorgen voor de toekomst.

Aan de andere kant helpt het niet veel om een sportwedstrijd te saboteren. De spelers en organisatoren hebben geen invloed op het overheidsbeleid. Het publiek zal er niet, ineens, warme gevoelens voor de klimaatzaak door krijgen. De aandacht die je krijgt is voornamelijk negatief. De goede zaak wordt niet gediend met het kweken van afkeer.

Mijn goede vader zei altijd: 'Je vangt meer vliegen met stroop, dan met azijn'. Als je iets voor elkaar wil krijgen, kun je beter vrienden proberen te maken dan vijanden. Daarom stel ik voor om een actiegroep op te richten, die excuses aanbiedt, voor de verstorende acties van andere groepen.

Ik begin met zelf mijn excuses aan te bieden. Sorry, voor het ongemak en het verstoorde spelplezier. Maar het is gedaan met de beste bedoelingen. Die actievoerder sprong niet op het biljart om ons te pesten, of omdat hij een hekel aan snooker had, maar omdat hij zich zorgen maakte over onze toekomst. Ook die van de sportliefhebbers.

Als we nou na elke, misschien wat misplaatste, klimaatactie, met onze nieuwe actiegroep onze excuses komen aanbieden, misschien met een bosje bloemen erbij ? Dan kunnen we nog eens uitleggen, waarom die andere klimaatactivisten zo wanhopig zijn en zulke wilde dingen doen. Wie weet helpt het ?


 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2  deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van dit verhaal.
  
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 en deel 8 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 
 

6 opmerkingen:

martin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
martin zei

Jan het zouden mijn woorden kunnen zijn. Soep tegen een plaat voor een schilderij; het is een keuze die aandacht trekt en zonder gevolgen. Blokkeren van een aanstormed peloton of een poeder photoshoot op een snookertafel, lijkt me een paard achter de wagen. Maar inderdaad het is klein bier vergeleken bij wat er op ons afkomt. Volgens mij is het overigens niet verkeerd om doelen te zoeken die met het onderwerp te maken hebben, een autoweg, het ING-klatoor, privé jets, kolenvervoer, een tanker etc. Desnoods een afgedekt schilderij van CO2 uitstoot. Maar ik snap de wanhoop ook.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Het lijkt mij zinvoller dat de klimaatactivisten betere acties gaan verzinnen dan dat wij onze excuses voor hun gedrag moeten aanbieden. Ik ben het helemaal eens dat het de verkeerde kant opgaat met het klimaat, maar de acties gaan op deze manier net zo goed de verkeerde kant op. En uiteindelijk bereiken ze er alleen maar mee dat er meer aversie tegen ze gaat ontstaan dan sympathie.

Jan de Stripman zei

@martin - Een klimaatactie bij een Formule 1 wedstrijd zou ik wel begrijpen...;o)

@zelfstandig journalist - Excuses maken is kan wel zinvol zijn, misschien kun je dan wat van de aversie wegnemen en nog eens, op een vriendelijker manier, aandacht voor de kwestie vragen...

martin zei

Wielrennen is ook niet schoon wat dit betreft met Ineos, TotalEnergies, Uno-X en het Engelse wielerteam wordt geponsord door Shell (dit nog los van de teams van oliestaten). Maar een creatie op het veld kan ook. Je moet dan wel van te voren zorgen dat de camera niet alleen die o zo zielige boeren in beeld brengt.

Jan de Stripman zei

@martin - Er zijn in het verleden wel demonstraties geweest bij wielerwedstrijden. Ging Bernard Hinault niet eens op de vuist met boze boeren ? Wie weet wat er dit jaar in de tour gaat gebeuren. Mijn actiegroep kon het nog wel eens druk krijgen...;o)