zondag 24 november 2024

Nieuwe snaren ! Maar wanneer ?


Eind september
schreef ik over de nieuwe microfoon die ik besteld had, bij een grote online muziekwinkel. Die werd bezorgd in een beschadigde koffer. Na wat heen en weer mailen, met de klantenservice, kreeg ik uiteindelijk een tegoedbon voor 20 euro.

Nu had ik de afgelopen maanden wat extra gezondheids-problemen, niets ernstigs, ik kom er misschien nog wel op terug, als het achter de rug is. Maar goed, daardoor kwam ik niet aan muziekmaken toe. De gitaren en de nieuwe microfoon bleven wekenlang onaangeroerd in onze muziekkamer staan.

Maar die tegoedbon had een beperkte houdbaarheid, dus ging ik toch maar eens kijken wat ik zou kunnen bestellen, om die bon in te wisselen. Ik besloot om nieuwe snaren te kopen. Die komen altijd wel een keer van pas en ze bederven niet, dus ook over een paar maanden, of hoelang ik er ook over zou doen om weer wat meer te gaan spelen, kunnen ze nog prima gebruikt worden.

Daarnaast liep ik al een tijdje met het vage plan om iets te doen met de goedkope elektrische gitaar die kleinzoon D. bij ons achter gelaten heeft, toen hij verhuisde naar België. Misschien zou ik die gitaar om kunnen bouwen tot een basgitaar ? Dat is eerder vertoond, zoek maar eens op YouTube.

Het simpelst is om er gewoon bassnaren op te zetten. Maar die zijn best duur, dus zocht ik het goedkoopste setje, dat de grote muziekwinkel te bieden had. Daarbij is een elektrische gitaar niet gebouwd op de veel dikkere snaren die op een basgitaar zitten, dus wilde ik relatief dunne snaren. Ik vond een setje dat bedoeld was voor een 'short scale' bas – met een kortere hals dus – dat komt het dichtst bij een gewone gitaar.

Enfin, ik bestelde de bassnaren en nog wat reservesnaren voor mijn andere gitaren, wisselde de tegoedbon in en ging verder met mijn dagelijkse beslommeringen.

Alles verliep zoals het gewoonlijk gaat. Ik kreeg een bevestiging voor mijn bestelling toegemaild en een bericht dat het pakketje verzonden was en binnen 1 of 2 dagen bezorgd zou worden. Met een zogenaamde 'track & trace code' kun je daarna volgen hoe het met je pakket gaat. Ik liet het maar even op zijn beloop, zo'n haast had ik niet met die snaren.

Maar na een paar dagen kwam er een mail van de pakketbezorger:

'We keken er naar uit om vandaag bij je op de stoep te staan, maar door een sorteerfout is je pakket helaas in de verkeerde regio aangekomen. Wat nu? We begrijpen dat jij je pakket snel wil ontvangen en we doen ons best om dit voor elkaar te krijgen. Zodra de nieuwe bezorgdatum bekend is, ontvang je meteen een nieuw bericht. Houd rekening met 1 tot maximaal 2 werkdagen vertraging. Onze excuses voor het eventuele ongemak.'

Er stond weer een track & trace code bij dus in de dagen daarna keek ik af en toe of er al vorderingen waren. Maar nee, de status van mijn pakket bleef ongewijzigd. Ze waren na een week nog steeds druk aan het sorteren, maar daarmee waren mijn snaren nog niet dichter bij hun bestemming gekomen.

Afgelopen vrijdag kreeg ik een bericht van de online muziekwinkel:

'Beste Jan,

Wat wil je dat we doen met de bestelling die teruggekomen is naar ons? Het gaat om deze order..., enz... enz...'

Na een week sorteren had de bezorger niets beters kunnen verzinnen dan het pakket maar terug te sturen naar de leverancier ! Dat is toch wel gek. Of zou de adressticker onleesbaar zijn geworden, of eraf zijn gescheurd ?

Hoe dan ook. Ik kreeg drie keuzemogelijkheden: Het pakket opnieuw laten toezenden, mijn geld teruggestort krijgen, of iets anders bestellen. Ik koos natuurlijk voor opnieuw toezenden. Haast had het niet, maar het zou toch leuk zijn als die snaren ooit eens een keer bezorgd werden.

Een dag later kreeg ik het bericht dat het pakket opnieuw bij de bezorger is aangeboden. Met een track & trace code en de optimistische mededeling dat de bezorging 1à 2 dagen zou kunnen duren. Maar kort daarop kwam er een mail dat de bezorging vertraagd was. Ik zuchtte maar eens diep en probeerde kalm te blijven en me te concentreren op andere zaken.

Dezelfde dag werd er om 8 uur 's avonds aan de deur gebeld, daar was mijn pakket ! Ik kon mijn ogen niet geloven, maakte het open en zag dat de bassnaren ontbraken. Het zal ook niet !

Ik mailde dus weer naar de klantenservice en kreeg een paar dagen later het bericht dat de ontbrekende snaren verzonden waren. Deze keer werden ze goed gesorteerd, maar hoewel wij de hele dag thuis waren, verlangend uitkijkend naar de snaren, kwam er 's avonds een mail dat het niet gelukt was om het pakket te bezorgen. Ik zou het af moeten gaan halen bij een servicepunt.

Nu begon ik toch mijn geduld te verliezen. Ik blies wat stoom af in de reactieruimtes van de website van de bezorger en de verkoper, wel wetende dat dat allemaal niets zou helpen. Maar, verdikkeme, als ik iets thuis wil laten bezorgen wil ik het niet aan de andere kant van het dorp op gaan halen ! 

Als ik geen gezondheidsproblemen had kon ik gewoon naar een winkel, nu moest ik een behulpzaam familielid erop uit sturen om die verdomde snaren eindelijk in huis te krijgen.

Dat lukte uiteindelijk. Maar het familielid – onze lieve dochter – vertelde dat ze het pakket bij het afhaalpunt ook nog eens verkeerd opgeborgen hadden, zodat ze een hele tijd moest wachten voor het gevonden was. Als ik een complotdenker was zou ik gaan geloven dat er hier hogere machten, Bill Gates, Elon Musk, of de illuminati, aan het samenspannen waren om mij mijn snaren te onthouden...

PS: Je hebt misschien elders gelezen dat ik afgelopen week opgenomen ben in het ziekenhuis voor een operatie. De verwachting was dat ik dit weekend nog daar zou moeten doorbrengen, maar ik mocht vrijdag al naar huis. Alles gaat voorlopig goed, al zal het wel nog een paar weken duren voor ik helemaal hersteld ben.

 

 
De Strip is gemaakt door de Stripmannen samen. Voor eerdere afleveringen moet je even terugbladeren.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 - deel 12 - deel 13 - deel 14 - deel 15 - deel 16 - deel 17 - deel 18 - deel 19 en deel 20 van het vorige verhaal.
 
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 
 

3 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Pakjesbezorgers zijn ook niet meer zo accuraat als zou moeten.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Dit was de club de adverteert met slogan 'Nobody Does It Better'. Kun je nagaan hoe beroerd de rest zou moeten zijn. Of dat je reclame nooooit moet geloven.

In de praktijk hebben wij prima ervaringen met bezorgers van Post NL, maar die andere grappenmakers probeer ik in het vervolg te vermijden.

martin zei

Je zou er nu een mooi liedje over kunnen maken met fraaie basloopjes of er zelfs mee kunnen beginnen (je zou de eerste niet zijn). Een titel heb ik al voor je: track en trace.