zondag 12 november 2017

Probleempje in de meterkast


Afgelopen week hadden we een probleem in de meterkast. De knop waarmee de boiler aan en uit en op dag- of nachtstroom gezet kan worden was afgebroken. Hij was blijven steken op 'uit', dus we hadden geen warm water.

Vroeger kon je voor dat soort problemen terecht bij de elektriciteits-maatschappij, daar huurde je ook de boiler en die deden het onderhoud van het netwerk. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Boiler, meterkast en energie worden beheerd door drie verschillende bedrijven.

Ik zocht dus op internet de website van de netbeheerder. Daar kon ik via een live-chat mijn probleem voorleggen. Werkte prima, alleen de persoon aan de andere kant leek wat moeite te hebben om de aard van het probleem te begrijpen.

Ik moest een paar keer uitleggen wat er aan de hand was en toen ik voor de derde keer de vraag kreeg of de knop op de boiler zat, zonk de moed me wat in de schoenen. Nee, de knop zat echt in de meterkast, op de stoppenkast.

Misschien had deze chatpersoon de opdracht om drie keer te controleren of ik met mijn probleem wel echt bij de netbeheerder moest zijn ? Misschien had hij/zij weinig kennis van zaken ? Hoe dan ook, uiteindelijk kwamen we er uit en zou er een monteur langsgestuurd worden.

In de meterkast vond ik een folder van de REMU, de Regionale Energie Maatschappij Utrecht: 'Wat te doen bij stroomstoring'. Er staan adressen en telefoonnummers in, het bedrijf had toen nog gewoon een kantoor in ons dorp.

'Stroomstoring leidt vrijwel altijd tot ongemak,' las ik. 'U zit plotseling in het donker, de televisie houdt ermee op net als de film spannend begint te worden....'

De folder geeft handige tips. Voor het tropische aquarium bevelen ze inpakken met dekens aan, om te voorkomen dat het teveel afkoelt. Als de stroomstoring opgeheven is kan het gevaarlijk zijn als boormachines of zaagbanken nog aan staan, dus die moet je uitschakelen. En: 'Bij lange stroomstoringen kunnen kaarsen, waxinelichtjes of een zaklamp voor licht zorgen.' Zoiets bedenk je zelf niet !

Dat waren nog eens tijden ! En het is allemaal nog niet eens zo heel lang geleden. Ik zag dat de REMU pas in 2002 opgegaan is in een grotere energiemaatschappij. De boiler is nog geplaatst door de REMU.

De stoppenkast is nog ouder, daar zit een naamplaatje op van de PUEM, de Provinciale Utrechtse Elektriciteits Maatschappij. Toen ik de monteur vroeg of die kast niet eens vervangen moest worden door een slimme meter, zei hij dat dat er niet inzat. Hooguit het telwerk zal een keer gemoderniseerd worden.

Ondertussen had hij geen passende knop voor onze kapotte schakelaar. Maar hij kon hem wel op nachtstroom zetten. Zodat we de volgende ochtend weer warm water hadden. Een definitieve oplossing volgt nog.





De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman.

Klik hier voor deel 1 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


3 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Wel één voordeel: nachtstroom is goedkoper.

martin zei

Je maakt er een jarenlang thema van, nostalgie naar het oude nutswezen. Toen wij hier kwamen wonen was schade aan de woning voor de woningbouw vereniging die losten het op. En jaarlijks kwam de man met de snor langs en liep de woning door. Die man is met pensioen en niet vervangen. Voor ieder onderdeel een ander nu. De bellen bij de bellenboer, de waterafvoer bij de loodgieter etc. Alleen een verbetering binnen de modellen van de moderne economie (die vereten is waar economie om draait).

Jan de Stripman zei

Ik krijg potverdorie geen meldingen meer van reacties. En ik vergeet natuurlijk om er zelf naar te kijken...

@zelfstandig journalist - Hij staat eigenlijk altijd op nachtstroom. Maar soms is de boiler leeg en wil er toch nog iemand douchen, dan gaat ie een paar uurtjes op dag...

@martin - Breek me de bek niet open ! Bij ons is een deel van de woningen verkocht en heeft de verhuurder het onderhoud overgedragen aan de Vereniging van Eigenaren. Als huurder mogen we daar niet mee communiceren. Bij klachten bellen we de verhuurder, die belt de VVE en die bellen een reparateur die dan weer naar ons belt. De telefoonaanbieder is er blij mee...;o)

Maar de verhuurder en de VVE hebben niets van doen met de meterkast, dus...