zondag 30 januari 2022

Voeren en tellen ? Of tellen en voeren ?


Ik hoef jullie
natuurlijk niets te vertellen. Jullie zijn al druk aan het tellen, of hebben al geteld, maar... Wat is het beste moment om de balkonvogels te tellen voor de grote, nationale Tuinvogeltelling ?

Op de site van Vogelbescherming raden ze aan om wat voer neer te leggen om de vogels te lokken. Maar geeft dat echt de beste resultaten ? Wanneer kun je het beste gaan tellen ? Als je net voer heb neergelegd, of jagen de grote vogels dan alle kleintjes weg ? Ik besloot om het uit te proberen.

Gisteren zat ik dus om half elf klaar voor het raam, om een half uur te tellen, nog voor de dagelijkse voedering. Meestal leg ik rond een uur of elf wat strooivoer in het voederhuisje en vul ik de bakjes met zonnebloempitjes en vogelpindakaas bij. Als ik het vergeet, of om een of andere reden wat later ben, dan herinneren de kauwtjes en duiven me er wel aan. Die zitten dan op, of naast, het voederhuisje te wachten of er nog wat van komt.

Er liggen altijd nog wel wat restanten van de vorige dag en er hangen pinda's in de pindasilo. Zo heet zo'n koker van metaalgaas, waar vogels aan kunnen hangen om de pinda's eruit te peuteren. Op die restjes kwamen in het eerste halfuur 2 pimpelmezen, 1 koolmees, 1 roodborst en 1 boomklever af. Er kwamen ook 2 houtduiven en 4 kauwtjes even kijken of er al nieuw voer lag. Maar die bleven niet zo lang dat de kleine vogels niet durfden te komen.

Om 11 uur schonk ik koffie in, maakte een sanitaire stop en legde nieuw voer op het balkon. Al snel streken er 3 houtduiven en 5 kauwtjes neer en er zaten er nog meer op het dak, maar die tellen niet mee. Het was koddig om te zien hoe de duiven en kauwtjes om elkaar heen draaiden om bij het voer te komen.

Na een minuut of tien leek de eerste drukte voorbij. Er zat nog 1 houtduif, die nu eindelijk de gelegenheid had om uitgebreid te eten. In de resterende 20 minuten kwam er welgeteld 1 pimpelmees even kort op de balkonrand. De kleinere vogels bleven wachten tot alle grote jongens weer vertrokken waren.

Ik telde nog een half uur verder en noteerde, vanaf 11.30 uur, 1 houtduif, 4 kauwtjes, 2 pimpelmezen en 2 boomklevers. Het meeste strooivoer was nu op, maar de kauwtjes kwamen toch nog een paar keer langs. Ze bleven alleen niet meer zolang hangen.

Nog vluchtiger waren de bezoekjes van de boomklevers. Die pakten een zaadje en vlogen dan direct weer naar de bomen aan de overkant. Na enkele seconden waren ze alweer terug voor het volgende zaadje. Zo pendelden ze in hoog tempo heen en weer. Een enkele keer bleef er een wat langer, om wat vogelpindakaas, of een pinda, te eten.

De conclusie zou kunnen zijn dat ik beter kan tellen voor ik nieuw voer neerleg. De restjes van de vorige dag lokken genoeg kleine vogels aan en de grote blijven dan nog niet zolang dat ze de kleintjes voor langere tijd verjagen. In het eerste half uur telde ik 11 vogels, verdeeld over 6 verschillende soorten. Nadat ik gevoerd had kwamen er minder vogels en zelfs na een uur laten de kleinere soorten zich nog maar mondjesmaat zien.

Het is maar 1 ochtend, natuurlijk. Om het zeker te weten zou ik misschien ook op andere momenten van de dag moeten tellen, of mijn experiment een paar weken achter elkaar moeten herhalen. Maar één keer anderhalf uur voor het raam zitten is wel genoeg. Volgend jaar tel ik weer verder.

Tussen het tellen door maakte ik ook een paar foto's, die kun je hier zien

 

 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 en deel 9 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.
 
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
 

3 opmerkingen:

martin zei

Zo veel regelmaat als jij hebt, is er hier dacht ik niet. Bovendien geen silo's en maar een voederhuisje. Wel heb ik een vast plaats aan tafel tijdens het eten, met mijn rug naar het raam. Dus of ze goed telden weet ik niet, maar de een begon, de ander nam het over. We hadden in ons halfuur vier soorten (stadsduiven, roodborstje, halsbandparkieten, en koolmezen). Toen ik me omdraaide waren ze allemaal weg, behalve de papegaaien.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Vraag het de vogels zelf!

Jan de Stripman zei

@martin - Ik eet altijd met uitzicht en anders is een spiegel misschien een idee ?

@zelfstandig journalist - De ene vogel is de andere niet. Ik probeer ze allemaal aan bod te laten komen...;o)