Nu de kans op een Nederlandse Tour de France winnaar weer verkeken is kunnen we misschien met wat meer ontspanning kijken naar de wedstrijd en zijn deelnemers. In afgelopen jaren heb ik al eens een opsomming gegeven van de deelnemende ploegen en hun sponsors. Er is wat dat betreft ook dit jaar weer het een en ander veranderd.
Ploegen zijn verdwenen, anderen gefuseerd of veranderd van geldschieter. Soms staan er namen op de shirts die ons weinig zeggen. Toch wordt, ondanks een wereldwijde economische crisis, de wielersport nog ruimhartig door het bedrijfsleven gesteund, zo lijkt het.
Een aantal grote sponsors is de sport al jaren trouw. Rabobank sponsort al 16 jaar. Staalgigant Lampre steunt al 20 jaar zijn wielerploeg, de verzekeraars AG2R en Mondial doen al 12 jaar mee. De Liquigaz-ploeg bestaat sinds 2005, maar het bedrijf was al in 1998 co-sponsor van het team.
De Belgische ploegen gesteund door parketfabrikant Quickstep en de Lotto doen ook al jaren mee. Quickstep was al paraat als co-sponsor bij de Mapei ploeg in 2000 en werd in 2003 hoofdsponsor. Nu rijdt de ploeg rond als Omega Pharma-Qiuckstep, maar medicijnfabrikant Omega Pharma was daarvoor co-sponsor van de Lotto-ploeg. Deze bestaat al sinds 1985 en wordt dit jaar de mede betaald door de Belgische ramen- en deurenverkoper Belisol.
Het Baskische telecombedrijf Euskaltel is sinds 1994 in de wielersport actief, Française des Jeux sedert 1997, al doen ze het dit jaar voor het eerst samen met bouwgigant Big Mat. De Franse kredietverstrekker Cofidis is al sinds 1996 als wielersponsor actief.
Astana, een combinatie van Kazachstaanse staatsbedrijven, is in dit veld een betrekkelijke nieuwkomer, sinds 2006, net als het Britse mediabedrijf Sky, dat in 2009 startte als wielersponsor. In dat zelfde jaar werd de Katjoesja-ploeg opgericht, met steun van verschillende Russische bedrijven.
Vacansoleil-DCM, de tweede Nederlandse ploeg, is opgericht in 2008. De hoofdsponsors zijn een Nederlands reisbureau en een Belgische meststoffen-fabrikant.
De ploeg van Saxobank-Tinkoff werd aanvankelijk, vanaf 2001 gesponsord door onder andere Tiscali en SCS, tot Saxo het in 2009 overnam. Co-sponsor Tinkoff, een credit card aanbieder, genoemd naar de Russische magnaat Oleg Tinkov, was daarvoo sponsor van een Italiaanse ploeg waarin voornamelijk Russische renners reden.
De Amerikaanse producent van navigatiesystemen, Garmin, begon in 2005 als wielersponsor. Dit jaar samen met de Japanse elektronica-fabrikant Sharp en Barracuda Network Systems.
Het BMC-racingteam is opgericht in 2007. BMC is een in Zwitserland gevestigde fabrikant van racefietsen en mountainbikes. Het Franse team Saur-Sojasun bestaat sinds 2009. De ene sponsor doet onder andere aan waterzuivering en de ander maakt voedingswaren.
Radio Shack, een Amerikaanse keten van elektronica-winkels, begon als sponsor van meervoudig tourwinnaar Lance Armstrong in 2010. Dit jaar is de ploeg gefuseerd met het Luxemburgse Team Leopard. Co-sponsors zijn automerk Nissan en fietsenfabriek Trek.
Ook in 2010 werd de Franse lease-maatschappij Europcar aangetrokken als hoofdsponsor van wat daarvoor de Bouygues Telecom-ploeg was.
Het Spaanse Movistar, aanbieder van telefoon- en internetdiensten, is in de wielersport actief sinds 2011, maar de ploeg bestaat al sedert 1980. Toen werd hij gesponsord door Reynolds, maker van fiets-onderdelen en later onder meer door de Spaanse Banesto bank.
Bij alle wielerploegen in de Tour de France zijn er maar twee die dit jaar met een helemaal nieuwe hoofdsponsor zijn gekomen. De ene, Argos-Shimano is de voortzetting van de Nederlandse Skil-Shimano-ploeg, actief sedert 2006. In de Nederlandse brandstoffenhandelaar Argos vond men dit jaar een nieuwe geldschieter.
Het Australische Orica-GreenEdge team is een compleet nieuwe wielerformatie. Hoofdsponsor Orica houdt zich bezig met chemie en mijnbouw. GreenEdge is geen bedrijf, maar de naam moet de frisse, groene, manier weergeven waarmee de ploeg zich wil presenteren.
Het sponsoren van wielerploegen is dus een bezigheid van lange adem, passend bij de duursport die wielrennen tenslotte is. En als je als sponsor wacht op een tourwinnaar, dan moet je ook geduld hebben.
Alle teams zijn te vinden op de website van de Tour de France en op Wikipedia .
Zie ook mijn eerdere verhalen:
De Strip: Deze aflevering van het Stripmannen-vervolgverhaal is weer gemaakt door Jan de Stripman. Klik hier voor deel 1 van dit hoofdstuk.
Klik op de strip voor een grotere weergave. Ga voor eerdere hoofdstukken naar het Strip Jaaroverzicht van 2011 en het Strip-overzicht van dit jaar
Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
10 opmerkingen:
Als je snel successen wilt als sponsor, geef je je renners toch gewoon wat doping?
@zelfstandig journalist - Het initiatief daartoe gaat doorgaans niet van de sponsor uit. Bovendien maakt een beetje doping van een gewone renner nog geen kampioen.
Als het zo simpel was hadden we kampioenen bij de vleet...
Omwille van het herkennen van renners in de kopgroep, of als aanvallers (of afvallers) bergop, ben ik me van de week ook even wat gaan verdiepen in de rennerslijst, met de namen, rugnummers en sponsors.
Zo is het me iets meer gaan zeggen, alhoewel ik alweer vergeten was waar de sponsornamen nou ook al weer voor stonden... :-)
Mijn opmerking was wat sarcastisch bedoeld :-).
@bart - Het is elk jaar weer even wennen aan de veranderde shirts. Wat dat betreft wel fijn dat sommigen al jaren trouw zijn aan dezelfde kleuren...;o)
@zelfstandig journalist - Daarom ga ik er ook bloedserieus op in...;o)
Nog ter aanvulling mag me van het hart, dat Ducrot en Dijkstra erg slordig en onvolledig zijn met het op tijd noemen van renners - en feiten.
Je kan wachten tot je een ons weegt als je namen wilt weten van een kopgroep. Bij een grote valpartij in de eerste week waren ze weer druk met een zgn. 'diepte-interview', en misten zo de aktualiteit.
Regelmatig noemen ze verkeerde namen, merken ontwikkelingen helemaal niet op en lullen vijf kwartier in een uur... ;-)
...al een paar keer beweerden ze, dat de koplopers hun voorsprong aan het uitbouwen waren, terwijl al zeker een kwartier lang was te zien geweest, hoe de voorsprong snel aan het krimpen was. Simpele rekensommetjes over tijdverschillen gaan hilarisch mis, keer op keer, haha!
Dumb & Dumber noem ik ze graag... :-)
Met dank voor het duidelijke sponsor overzicht.
Maar, wie gaat 'm nou winnen Jan?
@bart - Ik kijk alleen maar naar het Belgische tourverslag. Al sinds de tijden van Smeets en Nelissen. Daar wordt ook wel veel gepraat, maar ze houden tenminste de koers in de gaten...;o)
@glaswerk - Uiteindelijk wint de sponsor !
Herman Wijfels zei het al laatst: het is een goede investering.
Wie de Rabobank niet zou kennen van de wapenhgandel kent hem wel van de tour.
Een reactie posten