woensdag 28 december 2011

Het strip-jaaroverzicht van 2011



Nee, beste stripliefhebbers, we gaan hier niet het afgelopen jaar doornemen in stripvorm. Eerder het omgekeerde. Het leek me voor de lezers wel aardig om onze strips van het afgelopen jaar nog eens op een rijtje te zetten.

Het was voor de Stripmannen een bijzonder jaar. Aanvankelijk zaten we, op ons gemakje, op het Volkskrantblog. Tot ineens de mededeling kwam dat de krant de stekker eruit trok.

Na protesten van de bloggers werd ons de mogelijkheid geboden om over te stappen naar web-log.nl. Maar daar zijn we niet ingetrapt. Heel verstandig blijkt achteraf. Dat blogplatform, ons aangeprezen als een stabiele partij, ging zichzelf eerst op grote schaal opnieuw inrichten. Het bleek, vier maanden later, nog steeds niet klaar om de oud-Volkskrantbloggers te ontvangen.

Daar konden wij niet op wachten. Al vrij snel hebben we hier een nieuw stripblog ingericht. En gelukkig weten de lezers ons steeds beter te vinden. We halen nu al bezoekersaantallen waar we, na een jaar op het VK-blog, alleen maar van konden dromen.

Of het aan deze nieuwe start gelegen heeft, of aan iets anders, weet ik niet, maar wat het maken van nieuwe strips betreft was 2011 een goed jaar. In 2010 ontwierp ik een figuurtje, een klein Stripmannetje in een nachthemd, om op te laten treden in een bijzondere droom die ik had gehad.

Als een soort navolger van de beroemde 'Little Nemo in Slumberland' liet ik dit figuurtje daarna nog een aantal droomverhalen beleven. De Geheimzinnige Hulpman, mijn strip-compagnon, haakte daar op in en verzon ook een alter-ego-mannetje. Zo konden we de twee Stripmannetjes samen avonturen laten beleven, die we om beurten tekenden.

Tot onze eigen verrassing houden we dat nu al ruim een jaar vol. Elke zondag een nieuwe aflevering. Bij de start van dit nieuwe weblog heb ik alle gezamenlijke Stripmannenstrips er direct opgezet, zodat ook de nieuwe lezers het hele verhaal na kunnen lezen.

Het is niet echt een doorlopend verhaal, de aparte episodes kunnen zonder probleem los van elkaar gelezen worden. We vinden het ook wel leuk om wat te experimenteren met tekenstijlen, dus het is een levendig en afwisselend geheel. Hieronder staan links naar de verschillende hoofdstukken en wat fragmenten strip ter illustratie.

Het lopende hoofdstuk, dat door de Geheimzinnige Hulpman gemaakt wordt, loopt nog door tot in het nieuwe jaar. Daarna heb ik al weer plannen voor een vervolg. Goede voornemens hebben we dus ook al...!

Het Stripmannen-verhaal tot nu toe:

De Wind – waarin de Geheimzinnige Hulpman een griezelige droom vertelt:


Snuf de Hond – Hulpman maakt een zijsprong:



Muzikale Droom – De Stripman droomt over een oude vriend:

Theo en Francien – Een realistisch relatiedrama, door de Hulpman:


Motorfietsen en Sportwagens – De Stripman droomt van snelle vervoermiddelen en stoere mannen:


De Klaveet – Leuk speelgoed, gevonden op straat, kan gevaarlijk zijn, waarschuwt de Geheimzinnige Hulpman



Hot City – De Stripman laat zich inspireren door de donkere verhalen van Frank Miller:


Teringhond – Snuf maakt een comeback, verteld door de Hulpman:


Het is Niet wat je Denkt – De Stripman vertelt over overspel en konijntjes:

Zork – De Stripmannen redden de wereld ! Nou ja, bijna, aldus de Hulpman:
 

Slapend Rijk – Een mooie droom van de Stripman:

Hoe het Verder Ging met Theo – Dat vroegen we ons de hele tijd al af. Hulpman geeft het antwoord:


In het Theater – Visueel spektakel en waaghalzerij, dames en heren ! Door de Stripman:


Túareg en de Zwarte toren – Een duik in een ver en mysterieus verleden, met de Hulpman:



Kussengevecht – Die Theo heeft het maar druk, van de Hulpman


Er Gebeurt Nooit Iets – Is het hier nu zo saai, of droom ik dat maar ? Vraagt de Stripman zich af:


Wordt vervolgd in 2012 !

16 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Je bent er vast druk mee.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Hier heb ik wel een tijdje aan geknutseld, ja. Maar het is mooi geworden, toch ? En het hoeft maar 1 keer per jaar...;o)

Anoniem zei

Tjonge, wat een penvruchtig jaar was het voor jullie! Hulde! En een fraai in elkaar geknutseld overzicht.
Alle goeds alvast voor 2012.

Bart zei

Een mooi strip-overzicht, Jan!
Ach ja, en wat dat VKblog betreft...we zijn prima terecht gekomen, vind ik, en ik heb nog geen seconde spijt gehad van de stappen die ik heb genomen nadat we zo knullig konden ophoepelen... ;-)
De beste wensen Jan, voor het komende jaar, voor jou en de jouwen!

Antoinette Duijsters zei

Je hebt ook een blog Stripman, met mooie en leuke strips.

Jan de Stripman zei

@aadverbaast - Dank je wel !

@bart - Ik heb er ook geen spijt van, hoor. En ook alvast de beste wensen !

@antoinette - Dank je ! Jouw blogs zijn ook de moeite waard !!

petrus zei

Mooi om al die door jou gebruikte stijlen achter elkaar gezien. Het doet me denken aan Robbedoes, Kuifje, de Pep en Eppo. Leerzaam ook.Ik denk dat ik nog wel eens stiekem kom (af)kijken.

Jan de Stripman zei

@petrus - Het zijn wel de stijlen van 2 verschillende tekenaars, hoor ! De Geheimzinnige Hulpman bestaat echt ! Hij is geen alter-ego van mij...;o)

Glaswerk zei

Een mooi overzicht Jan.

Bij de weg: wat heeft de Geheimzinnige Hulpman een bijdetijdse leuke pyjama aan ;-P

Jan de Stripman zei

@glaswerk - Dank je wel ! Ja, wij kleden ons graag klassiek...!

martin zei

Jan het is een mooie pagina geworden, maar wat ik nog mis - ja je hebt van die mensen die krijgen een vinger - is een link die me gelijk alle afleveringen van een strip laat zien. Kan dat? Ja met de labels.

Túareg bekeek ik zo. Je moet dan weleerst naar onderen en dan kan je wseer naar boven het hele verhaal lezen: Túareg.

Kunnen bezoekers dat ook zelf? Ja, zo blijkt. Maar wij, internetschuimers, zijn liever lui dan moe.

Jan de Stripman zei

@martin - Dat zou inderdaad mooi zijn. Ik heb wel verschillende dingen geprobeerd, maar uiteindelijk wordt me dat te bewerkelijk.

Bij de laatste paar verhalen heb ik inderdaad de tabs gebruikt. Daar moeten de luie lezertjes het dan maar mee doen...;o)

Annet zei

Het is een imposant oeuvre Jan.
Levendig en keurig onder controle...

Daar mag je trots op zijn!

Schouderklopje van mij!

En respect!

Lieve groet Annet

Ron Roelandt zei

Hulde, Jan. Een mooi overzicht, waaruit blijkt dat ik hier in 2011 veel te weinig binnen gewipt ben. Ik heb nu dus in ieder geval al één goed voornemen voor het nieuwe jaar.
Beste wensen.

Jan de Stripman zei

@annet - En dat is alleen nog maar van 2011. Van de jaren daarvoor hebben we nog maar een fractie geplaatst...;o)

@ron - Dat goede voornemen kan ik alleen maar toejuichen ! En mijn teksten kun je gewoon overslaan, natuurlijk...;o)

Paul Nijbakker zei

Zeer welkom overzicht, want door mijn fragmentarische leesgedrag had ik er geeneen volledig kunnen volgen.