zondag 2 december 2018

Ligt Soestdijk in een Nationaal Park ?


Het komt een beetje als mosterd na de maaltijd, maar vanochtend bekeek ik de folder pas echt goed. We kregen hem een paar maanden geleden binnen en ik stopte hem in mijn vogelagenda. Later nog eens naar kijken, dacht ik, misschien leuk om een stukje over te schrijven.

Nu blijkt dat Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug 15 jaar bestaat en dat dat werd gevierd in oktober. Leuk, natuurlijk, maar wat heb ik daar mee te maken ? Ik lees nu, tot mijn verrassing, dat ik de afgelopen 15 jaar in dat nationale park heb gewoond. Ik sta toch bekend als een natuurliefhebber, maar dat was me niet opgevallen. Mijn fout.

De heuvelrug zelf is er uiteraard al veel langer, 150.000 jaar, opgestuwd door de gletsjers in de voorlaatste ijstijd. Dat er een nationaal park was had ik ook wel eens gehoord, maar ik dacht dat dat ergens verderop begon, bij Doorn, of Leersum. Het blijkt dat het zich uitstrekt van het Gooi, ten Noordwesten van Soestdijk, tot aan Rhenen, ver in het Zuidoosten.

20.000 hectare aaneengesloten natuurgebied, het grootste bos van de Randstad, 106 landgoederen en buitenplaatsen, somt de folder op. En – heel belangrijk in deze tijd van economisme – 14.000 personen hebben er een baan door, in toerisme en recreatie.

Ik was me er best van bewust dat mijn directe woonomgeving rijk was aan natuurschoon. Bossen, heide, zandverstuivingen en polders hebben we vlak in de buurt. Als bewoner raak je er waarschijnlijk aan gewend en valt het allemaal niet meer op. Maar het blijkt dat er vlakbij maar liefst zes TOP-locaties zijn: Toeristische Overstap Punten, waar je de auto kunt parkeren, een kop koffie drinken, of je elektrische fiets opladen, maar vooral: van de natuur genieten. Dat is een hogere TOP-dichtheid dan in enig ander deel van de provincie.

De folder beveelt ons aan om lid te worden van Natuurmonumenten en Het Utrechts Landschap. Die organisaties heb ik heel lang gesteund, maar de laatste jaren hebben ook bij mij de bezuinigingen toegeslagen. Misschien dat daarom dat Nationale Park een beetje langs me heen is gegaan.

Ondertussen zijn de feestelijkheden voorbij. Nou had ik toch al geen aandrang om aan een fotowedstrijd mee te doen, al had het gescheeld als ik me gerealiseerd had dat ik een foto gemaakt vanuit mijn eigen woonkamerraam – ik woon middenin het park ! – in had kunnen sturen. Maar speurtochten, workshops, paddenstoelenwandelingen, een zaklamptocht, of mindful bewegen, dat zit er voor mij niet in.

Moet gezegd dat de folder ook een aantal activiteiten noemt die geschikt zijn voor rolstoelrijders en scootmobielbestuurders. Maar goed, die zal ik in het volgende voorjaar nog eens bekijken. De Heuvelrug ligt er dan ook nog. En die folder kan nu bij het oud papier...

Zie voor meer informatie: np-utrechtseheuvelrug.nl




De Strip: De Strip van deze keer is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 en deel 8 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Als je die folder nu bij het oud papier stopt, ben je in het voorjaar misschien vergeten dat er nog iets in stond wat van pas kan komen.

Jan de Stripman zei

@zelfstandigejournalist - Het staat allemaal ook op de website en die is bovendien actueel, terwijl de folder volgende jaar achterhaald is...;o)

martin zei

Het is wel een hele kunst om dat hele stuk Heuvelrug zo te rijden dat je ook in de natuur blijft (tuintjes en balkonnetjes zijn meestal niet geschikt om over of door te fietsen); er staan wel fietsroutebordjes.

Jan de Stripman zei

@martin - Ik heb er wel veel gefietst, in het verleden, maar er zijn af toe grotere wegen en stukken bebouwing die je op de koop toe moet nemen...;o)