zondag 25 november 2018

De e-reader en de hulpprogramma's


Sinds een paar weken ben ik de gelukkige bezitter van een e-reader. Dat 'gelukkig' is niet ironisch bedoeld, ik ben echt blij met het apparaatje. Het afgelopen jaar ben ik wat meer aan het lezen en dan is het een uitkomst. Boeken die je voor de e-reader koopt nemen geen plaats in in je boekenkast, een e-reader is prettiger vasthouden dan een dikke pil van 700 bladzijden en het leest echt prettig.

Een e-reader heeft een mat beeldscherm, je kunt de lettergrootte en het lettertype instellen en voor donkere momenten heeft hij binnenverlichting. 's Nachts in bed lezen kan dus zonder bedlampje, ook onder de dekens. Bovendien heb je, zelfs op een redelijk goedkoop exemplaar als het mijne, ruimte voor honderden boeken en zijn e-books in aanschaf goedkoper dan papieren exemplaren.

Zijn er geen minpuntjes ? Jawel, het hulpprogramma. Vroeger – misschien nu nog wel, maar ik koop weinig spullen, dus weet ik het niet zeker – kreeg je bij elk apparaat dat je op de pc aan kon sluiten een hulpprogramma. De digitale camera, de camcorder, de mp3-speler en ook de cd-brander, allemaal hadden ze hun eigen programmaatje en meestal was het werken daarmee geen pretje.

Het is mij bijvoorbeeld nooit gelukt om een programmaatje voor het, handig en snel, foto's en films van toestel naar computer transporteren, echt te gebruiken. Vaak mislukte het installeren al. Nou is dat helemaal niet erg, want dat overzetten van beeldmateriaal gaat ook prima met Windows verkenner.

Eigenlijk zijn al die programma's waarmee je je muziekcollectie, of fotoverzameling kunt beheren overbodig. Het ziet er leuk uit als je al die gedigitaliseerde lp's en cd's met hun hoesjes op een rijtje ziet, maar netjes verdeeld over ouderwetse verkennermapjes werkt net zo overzichtelijk.

Maar goed. Als je een e-reader koopt vraag je je wel af hoe je die e-boeken op het apparaatje krijgt. De verkoper beveelt daarvoor een – jawel ! – hulpprogramma aan, Adobe Digital Editions.

Bij de aanschaf van een e-book, krijg je doorgaans alleen een weblink. Om het boek te downloaden en er een bruikbaar bestand van te maken heb je een programma nodig. Bijvoorbeeld Adobe Digital Editions. Het is gratis en de eerste keer dat ik het gebruikte werkte het ook.

Vervolgens ging ik eens rondkijken op het internet. Er zijn verschillende websites waar je gratis e-boeken kunt downloaden. Dat gaat dan doorgaans over oudere geschriften, die niet meer in druk zijn. Ik kwam terecht op het Project Gutenberg, een non-profit organisatie die heel veel antieke titels aanbiedt, van William Shakespeare tot Louis Couperus.

Ik wilde niet direct hebberig doen, dus ik zette een dozijn van hun gratis e-boeken op mijn laptop. De Pickwick Papers, bijvoorbeeld, van Charles Dickens. Erg leuk, veel leesbaarder dan ik verwachtte en een aanrader voor wie van Engeland in de 19e eeuw houdt.

Ik verkreeg nog wat e-boeken uit andere bronnen en liet vervolgens Adobe Digital Editions mijn verzameling beheren. Leuk een e-bibliotheek verdeeld in e-boekenkasten. Echt overzichtelijk vond ik het er niet uitzien, maar een probleempje was vooral dat Adobe het plaatje van elk boek voorzag van een blauw etiket met het woord 'nieuw' erop.

Als ik na een poosje iets toevoegde was dat ook 'nieuw' en dat bleef het. Ook als ik de boeken, via het programma, overzette op mijn e-reader. Dat is niet handig, zo krijg je op den duur honderden nieuwe boeken en kun je tussen dat bos de echt nieuwe bomen niet meer zien. Je kan dat 'nieuw' maar op één manier uitzetten, door het boek in Adobe Digital Editions te openen. Je kunt met het programma namelijk ook e-boeken lezen, op je pc of laptop.

Ik opende dus een stuk of tien boeken en daarna liep Adobe Digital Editions vast. Het is me sindsdien niet meer gelukt het weer aan de praat te krijgen. Alle boeken verwijderen, het programma opnieuw installeren, het helpt niets.

Een zoektochtje op internet leerde me dat duizenden e-boeklezers met hetzelfde probleem worstelen. Vervelend, maar niet echt erg. Inmiddels ben ik er achter dat je e-boeken ook met Windows verkenner op je reader kunt zetten. Nieuwe boeken kopen kan direct met de reader, die zelf ook een internetverbinding heeft. Kortom, weer een hulpprogramma dat volstrekt niet helpt en overbodig is.

Maar een e-reader ? Dat is een aanrader !



De Strip: De Strip van deze keer is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 en deel 7 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

9 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik vind het niks, lezen vanaf een schermpje. Bovendien is een goed gevulde boekenkast wel mooi om mee te pronken.

Unknown zei

"Zal ik u helpen?"
"Nee, laat maar, het is al stuk."

Jan de Stripman zei

@zelfstandigjournalist - Zeker ! Maar mijn boekenkasten zijn vol en ik heb de ruimte niet om er nieuwe bij te zetten. Bijkomend voordeel van e-books is ook dat ze geen papier, dus bomen, kosten. En dat lezen valt erg mee, hoor, het is bovendien minder vermoeiend vasthouden dan een veel zwaarder boek...

Jan de Stripman zei

@unknown - Er schijnt een markt te zijn voor onhandige programmaatjes die niet werken...;o)

Jan de Stripman zei

Mijn broer raadt aan het eens met het e-book management programma Calibre te proberen. Dat lijkt wel te werken.

Meer info op https://calibre-ebook.com/

martin zei

Kan je ook e-reader boeken lenen bij de bibliotheek? De boeken die ik koop zijn moeilijk te verkrijgen en ik weet ook neit of daar digitale versies van bestaan. Ik ben dus nog van het papier.

Jan de Stripman zei

@martin - Ik zou het niet weten.

martin zei

Op bijna iedere vraag een antwoord:

E-books via de online bibliotheek

Voor bibliotheekleden zijn er ruim 20.000 e-books voor tablet, smartphone of e-reader beschikbaar. Kies uit romans, thrillers, jeugdboeken, werk & studie, psychologie, poëzie, reizen en meer. Maak een webaccount aan op www.onlinebibliotheek.nl/e-books en begin met lezen! Download de online bibliotheek-app en lees de e-books op de laptop, tablet, e-reader en smartphone

Jan de Stripman zei

@martin -Leuk ! Maar als je eenmaal een e-reader hebt wordt je van alle kanten bestookt met - vaak gratis - e-boeken. Ik heb er nog maar 5 euro aan uitgegeven en kan al maanden vooruit...;o)