zondag 9 september 2018

Nu ook te vinden op waarneming.nl


Okee, ik ben overstag. Al jaren hoor ik zo nu en dan, als ik weer eens een leuk vogeltje, beestje of bloemetje heb gezien, dat ik dat moet melden op waarneming.nl, de website voor natuurminnend Nederland.

Maar ik had gewoon niet zo'n zin om er weer een website bij te nemen, waar ik moet inloggen om iets te doen. Weer een account aanmaken en ik heb er al zoveel. Facebook, Twitter, Google, Wordpress, Vogelbescherming, de Jaarrond Tuintelling, Nature Today, de krant en een hele horde aan websites waar ik wel eens iets koop..

Maar nu dus toch. Want zo heel af en toe, zijn er van die momenten, dat ik niet thuis ben en toch iets bijzonders zie. Een sperwer die over mijn hoofd scheert, een slechtvalk die zich vanuit de hemel op een groepje houtduiven stort, twee buizerds die om elkaar heen buitelen, hoog in de lucht.

Thuisgekomen kan ik daar dan niets mee. Een foto heb ik meestal niet, daar zou ik dan nog mee kunnen pronken op Facebook en Twitter. Voor de Tuintelling tellen zulke waarnemingen niet. Ik kan hooguit een enthousiast verhaal vertellen aan mijn huisgenoten, of een verhaaltje schrijven.

Afgelopen week was er weer zo'n moment. Mijn vrouw en ik waren op bezoek bij vrienden, die tijdelijk in een vakantiehuisje wonen op de Birkt, een gebiedje tussen Soest en Amersfoort. Het ligt op de grens tussen de wat lager gelegen weilanden van de Eemvallei en de hogere zandgronden van de Utrechtse Heuvelrug. Tegen de Korte Duinen aan.

Ja, Soest ligt niet aan zee, maar we hebben wel duinen. Eigenlijk zandverstuivingen, ontstaan door het afplaggen van de hei. Maar laat ik niet afdwalen.

Onze vrienden hebben hun huis verkocht en moeten even een paar maanden overbruggen tot de verbouwing van hun nieuwe woning klaar is. Zo zaten we gezellig aan de koffie, met tompoezen, in het eenvoudig ingerichte keukentje, met uitzicht op andere huisjes en wat lage struikjes en grove dennen.

Het eerste wat ik door het keukenraam zag was een boomklever, op de tak van een den. Daarna kroop een boomkruiper tegen dezelfde boom op. Goh, dat is leuk, zei ik, er zijn hier allerlei vogeltjes.

Ook eekhoorns, zeiden onze vrienden.

Maar die zie ik thuis ook wel eens een enkele keer, net als de boomklever en –kruiper. Toch ging ik op een kruk voor het raam zitten, om wat beter zicht te hebben. Ik zag koolmezen en vinken en nog iets. Een grijs-bruin gevlekt vogeltje, beetje het formaat van een spreeuw, onderaan een dennenboom.

Dat is een draaihals ! Riep ik. Die ken ik alleen uit de vogelgids !

Eenmaal weer thuis, zocht ik hem op. Een kleine specht-achtige, die in ons land behoorlijk zeldzaam aan het worden is. Een bijzondere waarneming, dus, waar ik geen foto van had en buiten mijn eigen balkon. Als ik daar toch melding van wilde maken kon ik alleen terecht op waarneming.nl. Dus vandaar, kijk hier maar

Voorlopig is het alleen voor de bijzondere momenten. De rest gaat gewoon de Tuintelling in...


Zie ook: De draaihals op de site van Vogelbescherming 



De Strip: De Strip van deze keer is gemaakt door de Stripman zelf. Wordt volgende week vervolgd.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 en deel 12 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

2 opmerkingen:

martin zei

Mooi verteld! Op naar de volgende site.

Ik krijg er veplicht een app bij voor bankzaken. Die deed ik altijd op de computer, geen lap- of palm-, maar nog een desktop. Kan straks niet meer.

Jan de Stripman zei

Onze bank dringt ook al een poosje aan op elektronisch bankieren, maar wij doen alles nog op papier, of telefonisch via de saldolijn...