zondag 29 juli 2018

De zon komt op en ik zie een patroon


Gisterenochtend kwam de zon bijzonder mooi op. Het was bewolkt, maar niet helemaal, zodat de zon lichte en donkere strepen kon trekken en spectaculaire oranje vlammen en krullen veroorzaakte op de onderkant van het wolkendek.

Ik maakte een reeks foto's - nu ik een dagje ouder word moet ik er 's ochtends toch vroeg uit – en ik dacht ondertussen aan andere dingen. De onvoorspelbaarheid van Donald Trump, bijvoorbeeld. Sommige mensen zien er een geniaal plan in, of juist een uiting van zijn gekte. Maar ik zag een patroon.

De ene keer heeft de president een ontmoeting met getraumatiseerde kinderen die net een schietpartij op hun school hebben overleefd. Hij toont zich begripvol en zegt maatregelen toe om het wapenbezit in te perken.

Kort daarna staat hij te speechen op een bijeenkomst van de NRA, de belangrijkste lobbyclub van wapenbezitters in de VS. Daar zegt hij dat hij het recht om een wapen te dragen nooit zal aantasten. Hij draait om als een blad aan een boom. Onbegrijpelijk !

Of juist niet ? Trump doet me een beetje denken aan 'Zelig', een wat minder bekende speelfilm van Woody Allen. De hoofdpersoon, virtuoos gespeeld door Allen zelf, past zich naadloos aan aan zijn omgeving.

Staat hij tussen traditioneel geklede Joden dan verschijnen er vanzelf pijpenkrullen aan weerszijden van zijn gezicht. Praat hij met een groepje zwarte arbeiders dan begint al snel zijn huid donker te kleuren.

Zo is het ook bij Trump. Thuis, in kleine kring, of alleen met Twitter op zijn slaapkamer, slaat hij stoere, rechtse taal uit. Europa is een continent van doortrapte profiteurs, een vijand van Amerika. Noord-Korea kan hellevuur verwachten want onze raketten zijn de grootste.

Maar zodra hij naast zo'n buitenlands staatshoofd staat, of het nou een keurig gekozen Europeaan, of een corrupte dictator is, dan is Trump er de beste vrienden mee. Hij sluit soepel historische akkoorden, doet toezeggingen en de betrekkingen zijn nog nooit zo goed geweest.

Het was in mijn ogen dan ook heel voorspelbaar dat Jean-Claude Juncker, de voorzitter van de Europese Commissie, vanuit Washington terugkwam met een prachtig akkoord, na wederzijdse schouderklopjes. Hij had tot ieders opluchting een handelsoorlog bezworen, maar zo bijzonder vond ik dat niet. Het paste in het patroon.

Ondertussen was de zon ruim boven de horizon gekomen en ging ik toch nog maar even liggen. Een half uurtje later werden mijn vrouw en ik uit onze sluimer gewekt door een ratelend kabaal. Was er om kwart over zeven, op zaterdagochtend, een bouwstelling omgevallen ? Er werd helemaal niet gebouwd in de buurt.

De dochter des huizes kwam een beetje geschrokken onze kamer in. Er was een boom, aan de rand van het park, omgevallen. Bovenop de vuilcontainer en een geparkeerde auto.

Toen we vanuit het woonkamerraam de ravage stonden te bekijken kwam er een man de straat in fietsen, met voor- en achterop een klein kindje. Verbaasd stopte hij voor de massa takken die de weg versperde. Was hij een paar minuten eerder gekomen dan hadden we een echte ramp gehad.

Daar verbleekt zo'n Trump toch bij...


Op Twitter staan foto's, van de zonsopkomst en de omgevallen boom.

Op YouTube een korte diashow met meerdere foto's van de zonsopkomst.



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 en deel 11 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Het voorspelbare patroon van Trump blijft toch ook onvoorspelbaar ....

martin zei

De vraag is of hij binnen die kameleontische trucendoos ook nog ergens een eigen kleur en karakter heeft. Ik denk het wel. Bevoordeel de onderneming Trump en zorg dat de concurrenten er niet beter uitkomen (dat dit staten of multi-nationale organisaties zijn doet er niet, behandel de weereld alsof het een markt is). Handelspolitiek pur sang.

Zijn zwakheid is zijn ijdelheid. Prachtig karmozijnrood worden op een besproeid grasveld; ik zit er op te wachten.

Jan de Stripman zei

@Johan en Martin - Het zal vast minder simpel zijn dan ik het hierboven beschrijf, maar ik ga er op letten in de toekomst. Volgt zijn gedrag het patroon, of niet.
En of het zakelijke wetten volgt vraag ik me af. Trump is een veel minder goede zakenman dan hij zelf denkt. Hij had niet voor niets Russisch geld nodig om aan een faillissement te ontsnappen.
Ik vermoed dat hij er gewoon graag bij wil horen, ongeacht met wie hij spreekt...

Jan de Stripman zei

En ik zie net dat dit de 800ste bijdrage is op dit blog. Had ik laatst ook al niet ergens zo'n jubileum ?