zondag 22 juli 2018

De natuur komt naar je toe


Vanochtend werd ik wakker van vogelgeluiden. Toen ik de slaap wat uit mijn ogen gewreven had zag ik, vanuit mijn bed, een jonge zwarte kraai die, op de schoorsteen van de achterburen, gevoerd werd door zijn ouders.

Luid roepend, zodat de oranje binnenkant van zijn snavel goed zichtbaar was, bedelde het jonge dier om voedsel. Wat de volwassen vogel in zijn poten had kon ik niet goed zien. Een ander vogeltje misschien, of een stuk brood, een muis, een kikker. Kraaien eten alles.

Eenmaal uit bed zag ik, aan de andere kant van ons huis, op ons kleine balkonnetje, de jonge mezen van het vogelvoer eten. Ik turfde in de afgelopen week vier jonge koolmezen en vier jonge pimpelmezen, soms allemaal tegelijk op het balkon, met de oudere vogels.

Ondertussen zoemde een akkerhommel rond de bloemen van de dropplant. Daar waren, eerder in het jaar, twee takken vanaf gewaaid, maar hij heeft nieuwe uitlopers gemaakt en krijgt nu negen nieuwe bloempluimen.

Jullie weten misschien dat ik, door gezondheidsproblemen, niet veel de deur uit kan. Maar als je je omgeving goed inricht komt de natuur naar je toe. Zelfs als je het moet doen met een paar vierkante meter balkon.

In een stuk of tien bloempotten, waar wel een paar flinke grote bijzitten, heb ik bijna 30 verschillende plantensoorten. Een aantal daarvan zelf gekocht of gekregen, zoals de margrieten, asters en fuchsia's, maar andere zijn aan komen waaien, zoals het duizendblad dat nu in bloei staat.

Vooral die wilde planten trekken insecten aan, hommels, wilde bijen, zweefvliegen, soms een wesp of zelfs een hoornaar. Voor de vogels heb ik voer liggen en hangen. Er is een tijd geweest dat ik het hele jaar door pinda's voerde. Dat gaat best. Mezen, boomklevers en spechten vinden dat prima.

Maar om de merels, houtduiven en kauwtjes ook wat te gunnen leg ik nu zonnebloempitten en ander strooivoer in het voederhuisje en in een zelfgetimmerd pindakaasblok doe ik elke dag verse vogelpindakaas. En voor de zwarte kraaien en eksters gooi ik af en toe wat brood op het dak.

Op die manier is het op het kleine balkonnetje een gezellige drukte. Nu er zoveel jonge vogels zijn moet ik het aanbod elke dag een paar keer bijvullen.

Ik kan misschien niet zo vaak de deur uit en de natuur in, maar zo komt de natuur bij mij op bezoek. 


De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 en deel 10 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


3 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik zou subsidie gaan aanvragen bij Natuurmonumenten! Al dat voedsel, hout ... :-).

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Dan moeten ze eerst mijn balkon tot natuurreservaat uitroepen...;o)

martin zei

Wat heb ik leuke bloemetjes van je gekregen, werd me laatst gezegd. Ík wist van niets, blijkbaar de verkeerde plant van zijn zaad ontdaan vorig jaar. Maar ze zijn inderdaad mooi. Geluk zit in een klein potje (in die kan op een tegeltje, ter verkoop bij de plantenwinkel).