zondag 15 juli 2018

Foutje op de website, vergissing bij verzending


De vermoeidheid was even over dus ging ik met mijn vrouw naar de bouwmarkt. Ik op de scootmobiel, het is heerlijk rijden tussen die stellingen met gereedschap, schroeven en sanitair, mijn vrouw met de auto, dan kon ze meteen de aankopen vervoeren.

Ik wilde een plank ophangen, een haakje op een raam zetten – een windhaak bleek dat te heten – en een gat in de kurkvloer repareren. Niet alles tegelijk, maar dan hadden we de spullen vast.

We kochten pluggen en schroeven, een nieuwe betonboor, kneedbaar hout en nog wat klein spul. Bij de afdeling verf en lak stonden we even te kijken naar de bussen vloerlak. Duur spul. Je bent zo 40 euro kwijt voor een liter. Eerst thuis eens op internet kijken, of dat niet goedkoper kon.

Dat viel tegen. Bij de meeste internetwinkels waren de prijzen net zo gepeperd en als het al wat goedkoper was dan kwam je, met de verzendkosten mee, uiteindelijk net zo duur uit. Tot ik op de website van onze bouwmarkt keek. Ze bleken een huismerk te hebben dat in de aanbieding was. Driekwart liter lak voor 15 euro ! Da's echt goedkoop.

Maar ik zag ook iets grappigs. Driekwart liter stond aangegeven als 750 ml. Maar een bus van anderhalve liter stond er als 1,5 ml. Dat is wel een heel klein busje. Voor een hele hoge prijs, want het kostte 59,95.

Ik stuurde ze een mailtje, om de vergissing door te geven. En begon voor mezelf te rekenen, wat niet mijn sterkste kant is. Met 1,5 ml kun je niet veel lakken. Je zou heel veel van deze miniverpakkingen nodig hebben. Een vloer van een 3 bij 4 meter zou bijna 40.000 euro kosten, of zat ik er dan een nul naast ?

Dezelfde middag werd ik gebeld door de bouwmarkt. Ja, die 1,5 ml was een vergissing, natuurlijk. Ze konden er wel om lachen en zouden het veranderen op de website.

Ondertussen had ik die bus parketlak van driekwart liter besteld, met een kwast en de verzendkosten erbij, voor iets meer dan 20 euro. Zou de volgende dag verzonden worden. En inderdaad er werd een flinke doos met het logo van de bouwmarkt bezorgd. 'Daar is de lak !' riep ik enthousiast. Maar mijn vrouw, die het pakket aangenomen had, keek bedenkelijk: 'Die doos is wel erg licht...'

Ik nam hem van haar over en ze had gelijk, een grote, maar vederlichte doos. De bovenkant netjes dichtgetaped, maar de onderkant een beetje ingedeukt en niet zo goed gesloten. Ik keek er in en zag aanvankelijk alleen maar leegte. Toen ik mijn hand naar binnen stak voelde ik dat er toch iets in zat: de kwast. Maar geen lak !

Even dacht ik dat ze me in de maling genomen hadden. Misschien zat er in een hoekje van de doos een miniatuurblik van 0,75 ml. Maar nee, de doos was verder echt leeg. Ik stuurde een mail naar de klantenservice en bereidde me al voor op moeizame gesprekken of mailwisselingen. Was die doos wel echt leeg ? Probeerde ik er soms een gratis blik vloerlak uit te slepen ?

Allemaal overbodig. Een dag later kwam er nog een doos, met daarin een roerhoutje en de bestelde vloerlak. Niets aan de hand, dus. Alleen niet zo handig dat ze de verfkwast in een aparte doos vooruit gezonden hadden...



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 en deel 9 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Dat is nou inderdaad een schoolvoorbeeld van verspilling!

Jan de Stripman zei

Ja als ze elk afzonderlijk artikel in een aparte doos stoppen en de bezorger 2 keer laten rijden... Je vraagt je af hoe het zo goedkoop kan...