donderdag 27 januari 2011

Dichters met baarden



In het kader van Gedichtendag en het baardenprotest op het Vkblog...

Ik heb niet veel met gedichten, zegt men. Maar dat is niet helemaal waar. Ik heb niet veel met zwaarmoedige en serieuze gedichten, dat klopt. Maar lollige en humoristische gedichten, daar lust ik wel pap van.

Het is jammer dat het lollige gedicht niet serieuzer genomen wordt, maar ik vrees dat daar niet veel aan te doen is. Toch heb ik in de loop der jaren een aantal gedichten op het Volkskrantblog geplaatst. Niet op het Stripblog, daar hou ik het graag serieus, maar wel op het bevriende Klupblog.

Gisterenavond vond ik deze daar terug, toen ik eens in de archieven keek of er nog iets bij was wat het bewaren waard was. Er zat ook nog een leuk plaatje bij, indertijd door mijzelf gephotoshopped, dat mooi aansluit bij de baardige acties voor het behoud van het blog.

En dat zijn dan weer de voordelen van zo'n opheffing. Als het VKblog niet met sluiting werd bedreigd had ik nooit in de archieven gekeken...

Het gedicht werd oorspronkelijk gemaakt naar aanleiding van de boekenweek, een gedichtendag had je toen nog niet...

De boekenweek

Nooteboom stond in de bleek
Terwijl ik naar een film keek
Nee, ik maak me echt niet moe
Als ik Mulisch in de kookwas doe

Voorwas, hoofdwas, centrifuug
Het beste gaat het nog met spuug
'k Weet nu wel hoe ik schimmels kweek
Dat gaat heel goed met boekenweek

Als ik nog wat langer wacht
Worden harde woorden zacht
Sommige gaan ongezien
Direct door naar de wasmachien

Al dagen duurt de boekenweek
Maar wat eerst zo simpel leek
Dat blijkt toch nog een hele klus
Het witwassen van boeken dus


Zandkwast Pegeldrek
(met aanvullingen van Graaf Geo Hemelschraag)

Geen opmerkingen: