zondag 9 oktober 2011

Billy the Kid – Vroeger speelden we indiaantje



Kleine D. speelt gewelddadige schietspellen op zijn computer. Wij speelden vroeger indiaantje, of liever cowboytje. Want ik denk dat we meer namen van bekende blanke revolverhelden kenden dan van Indiaanse krijgers.

Het klinkt misschien onschuldiger dan 'World of Warcraft', maar wij schoten elkaar ook neer met onze klappertjes-pistolen. In het familie-album zit een foto van mij, met een schoolvriendje, gekleed in cowboypakken, speelgoedwapens in de hand, elk gezeten op de leuning van een stoel.

Die stoelleuningen waren onze paarden. Wij gebruikten onze fantasie, gevoed door televisieseries als Rawhide, High Chaparal, Bonanza en Gunsmoke. En het stripblad Pep waar niet alleen de strip Lucky Luke, over de man die sneller schoot dan zijn schaduw, te vinden was, maar ook de verhalen van Anton Quintana, over echte figuren uit het Wilde Westen.

Ik kan de namen nog zo opdreunen Billy the Kid, Buffalo Bill, Wild Bill Hickok. Heetten alle cowboys Bill ? Nee, je had ook nog Jesse James, cowgirl Calamity Jane en Judge Roy Bean. Van indianen kan ik uit mijn hoofd in ieder geval Geronimo noemen, Cochise en Crazy Horse. Hiawatha had een nogal kinderlijke strip in de Donald Duck, maar is ook een historische figuur.

Het is dus niet vreemd dat mijn kinderhart verheugd opsprong toen onlangs de enige foto van Billy the Kid geveild werd voor 2.3 miljoen dollar
Het is een bruinige en vlekkerige afbeelding van een slungelige jongeman. Hij draagt een zwarte, gedeukte hoed en houdt een geweer in de hand.

Zoals over alle hierboven genoemde figuren is over Billy the Kid een heleboel informatie te vinden op internet. Niet lang geleden zag ik bovendien een BBC-documentaire over hem. Men reconstrueerde zijn criminele loopbaan en de conclusies was dat het allemaal zover niet had hoeven komen, als het rechtssysteem in de VS indertijd wat betrouwbaarder was geweest.

Billy, die in 1859 geboren werd als William Henry McCarty, maar bekender is onder de naam William H. Bonney, schoot volgens de legende 21 mensen dood. Volgens Wikipedia is 4 tot 9 waarschijnlijker.

Er is veel onzeker over zijn leven. Men zegt dat het een prima knul was, die alleen wel eens, uit noodzaak, een klein diefstalletje pleegde. Maar uiteindelijk liep het toch lelijk uit de hand.

De eerste man die hij neerschoot, in 1877, zou hem aangevallen en mishandeld hebben. Een geval van zelfverdediging dus. Maar op de redelijkheid van de rechtbank durfde Billy niet te vertrouwen en dus sloeg hij op de vlucht.

Een jaar later raakte hij betrokken in de Lincoln County War, een ruzie tussen veeboeren in New Mexico. Er vielen meerdere doden en Billy bleek uiteindelijk in het verliezende kamp te zitten. Hij week uit naar Texas, maar keerde terug om te getuigen in een rechtszaak over de affaire.

Er was hem beloofd dat hij na zijn getuigenis vrij zou zijn om te gaan, maar toen die belofte niet waar gemaakt leek te worden nam hij de benen. Er werd een prijs op zijn hoofd gezet en zijn naam werd genoemd in verband met een aantal daaropvolgende schietpartijen.

In 1880 werd Billy gearresteerd door een posse geleid door Pat Garrett. Hoewel Billy elke betrokkenheid, in de misdaden waarvan hij beschuldigd werd, ontkende werd hij ter dood veroordeeld. Hij wist te ontsnappen, maar doodde daarbij zijn 2 bewakers. Een jaar later werd hij door Garrett achterhaald en doodgeschoten.

Al die revolverhelden en nobele wilden uit het Westen, hebben dat soort sensationele levensverhalen. Tot op de huidige dag houden ze de liefhebbers bezig. Zo werd in 2010 nog een verzoek gedaan om Billy the Kid postuum gratie te verlenen. De gouverneur van New Mexico wees het uiteindelijk af omdat er teveel onduidelijkheden waren.

Lees het maar na op internet: About Billy the Kid 
of deze site gemaakt in samewerking met Discovery Channel. 


De Strip: Dit deel van het Stripmannen-vervolgverhaal is weer gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van deze episode... 


Wordt volgende week vervolgd...

Bezoek ook de website van  de Geheimzinnige Hulpman !


Lees ook de vorige hoofdstukken: De Wind - Snuf de Hond - Muzikale Droom - Theo en Francien - Motorfietsen en Sportwagens - De Klaveet - Hot City - Teringhond - Het is niet wat je denkt - Zork - Slapend rijk - Hoe het verder ging met Theo  en In het Theater



12 opmerkingen:

Unknown zei

dit roept heel veel in me wakker, bij mij waren het Winnetou, Old Shatterhand en Hobbele Frank

Jan de Stripman zei

@cor - Hobbele Frank...? Die ga ik eens opzoeken. Winnetou en Old Shatterhand heb ik vooral in stripvorm gelezen. Maar dat waren romanfiguren, losjes gebaseerd op de werkelijkheid...;o)

martin zei

Jan ik mocht geen revolver hebben van mijn moeder.

Glaswerk zei

Je weet zelfs van de geschiedenis nog een spannend verhaal te maken.

Prachtige Túareg!

Antoinette Duijsters zei

Ook al keken meisjes ook naar westerns, meedoen, daar was geen sprake van:-)

Jan de Stripman zei

@martin - Mijn moeder stemde PSP, maar dit hield ze niet tegen. En ik stemde later ook PSP, dus wat dat betreft...;o)

Jan de Stripman zei

@glaswerk - De geschiedenis is ook spannend en Túareg is prachtig !!

@antoinette - Het is inderdaad wel een jongensbezigheid...;o)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik heb de boeken over Arendsoog verslonden als tiener.

rob alberts zei

Old Shatterhand herinner ik mij nog goed. Nu ben ik minder gelukkig met vechtspelen op spelcomputers.
Wel weer een mooi nostalgisch blog.
Vriendelijke groet

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Daar ben ik geen groot kenner van, maar ik heb er wel eens iets van gelezen. Het geeft maar aan hoe populair het Wilde Westen was als inspiratiebron voor strips en lectuur...;o)

@rob alberts - Die games kunnen mij ook niet zo boeien. De historie is veel interessanter. Maar we moeten de jeugd ook een lolletje gunnen...;o)

Anoniem zei

Mooi verhaal weer Stripman. Brengt vele herinneringen naar boven. Prima herinneringen.

Jan de Stripman zei

@aadverbaast - Gelukkig maar. Ik zou niet graag verantwoordelijk zijn voor het opspelen van jeugdtrauma's...;o)