zondag 18 september 2011

Van een voortuin in Soest naar de muiterij op de Bounty



Het internet is prachtig. Je kunt er antwoord vinden op al je vragen. Allerlei verschillende antwoorden ook, zodat er altijd wel een bijzit dat je bevalt. Maar je moet je informatie nooit van maar één site halen. Altijd even verder kijken.

Wanneer, bijvoorbeeld, moet je een nestkastje schoonmaken ? Vorig jaar, na het mislukken van het pimpelmezen broedsel, heb ik het kastje direct leeggehaald en met heet water schoon gespoeld. Dit jaar vloog er een dozijn jonge mezen uit en had ik minder haast. Wat zou nu het aangewezen moment zijn is om er iets aan te doen ?

Direct na het broeden, las ik op de eerste website die ik bezocht. In februari of maart, vóór het nieuwe broedseizoen, was het oordeel van website twee. Gelukkig staat er op de site van vogelbescherming dat september of oktober het beste is. Dat komt me prima uit !

Soms kom je zo, al zoekend op internet, de gekste verbanden tegen. Laatst maakte ik een paar foto's van twee slangendennen die, niet zo ver van elkaar, in twee verschillende voortuinen in ons dorp staan.

Op zoek naar informatie over die bomen vond ik dat ze tot een zeer oude plantenfamilie behoren. In Zuid-Amerika kwamen ze al voor in het Jura-tijdperk, zo'n 150 miljoen jaar geleden. Het Jurassic dus, bekend van de dinosaurussen-film.

Leden van deze plantenfamilie komen, behalve in Zuid-Amerika, ook voor op een aantal eilanden in de Grote Oceaan, ten oosten van Australië. Bijvoorbeeld op Norfolk Island, waar je de Norfolk pine kunt vinden. De boom staat zelfs afgebeeld op de vlag van het eiland.

Zoals veel eilanden in die regio hebben ook deze een koloniale geschiedenis. Norfolk Island was onbewoond toen de Engelse ontdekkingsreiziger, James Cook, er in 1774 langs voer en het zijn naam gaf. De Engelsen gebruikten het vervolgens als gevangenis tot het, in 1855, aan de nazaten van de muiters van de Bounty toegewezen werd als verblijfplaats.

Dat is het mooie van internet ! Zo ben je in een voortuin in Soest en zo zit je middenin de beroemdste muiterij uit de geschiedenis. Voor wie het verhaal niet kent: De Bounty, een Brits marinevaartuig, voer in 1787 uit om stekken van de broodboom, een andere Polynesische plant, op te halen in Tahiti.

Op de terugtocht brak er, op 28 april 1789, muiterij uit, ter hoogte van het eiland Tonga. Er vielen geen doden of gewonden, maar de kapitein van het schip, William Bligh, werd wel met 18 bemanningsleden van boord gezet. Het lukte hen om, in een kleine sloep, de Nederlandse haven Kupang, op het eiland Timor, te bereiken.

De muiters probeerden zich ondertussen te vestigen op het eilandje Tubai, maar werden verdreven door inlanders. Een deel besloot terug te gaan naar Tahiti, waar ze netjes door hun makkers met de Bounty naartoe werden gebracht en uiteindelijk opgepakt werden door de Britse autoriteiten.

De 9 overgebleven kapers vonden, met een aantal van Tahiti ontvoerde mannen en vrouwen, een wijkplaats op het eiland Pitcairn. Een goede plek want dat eiland stond op de zeekaarten op een verkeerde plaats aangegeven. Pas 25 jaar later meerde het eerste Britse schip er aan.

De oorspronkelijke kapers hadden elkaar intussen, op 1 na, uitgemoord. Maar bij de inlandse vrouwen hadden ze wel een paar dozijn kinderen verwekt. In 1855 was het aantal nakomelingen zo gegroeid dat Pitcairn te klein voor ze werd, dus werden ze overgebracht naar Norfolk Island.

Het verhaal van de muiterij is meermaals verfilmd. In 1984 nog, als The Bounty, met Athony Hopkins en Mel Gibson in de hoofdrollen. Een voor een eerdere film, met Marlon Brando, gebouwde replica van het schip vaart nog steeds over de wereldzeeën.

Bronnen: Het internet in het algemeen en Wikipedia in het bijzonder...


De Strip: Dit deel van het Stripmannen-vervolgverhaal is weer gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 en deel 2 van deze episode... 


Wordt volgende week vervolgd...

Bezoek ook de website van  de Geheimzinnige Hulpman !


Lees ook de vorige hoofdstukken: De Wind - Snuf de Hond - Muzikale Droom - Theo en Francien - Motorfietsen en Sportwagens - De Klaveet - Hot City - Teringhond - Het is niet wat je denkt - Zork - Slapend rijk - Hoe het verder ging met Theo  en In het Theater



10 opmerkingen:

rob alberts zei

Internet is voor mij: nieuwe vrienden met geweldige verhalen.
Vrolijke zondaggroet

Unknown zei

Ik heb al eens vaker over de Apentreiteraar geschreven begin dit jaar geloof ik. mijn buurvrouw had de grote slangenden af laten zagen er sond alleen nog een stompje daar zette ze een vogelhuis op en nu loopt dat ding weer uit en over een jaar is het dingen heleemaal overwoekerd

Antoinette Duijsters zei

Stripman, dat heb ik nu ook, zoek ik iets op en voor ik het weet zit ik vier sites verder:-)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik zoek nooit al te ver. Soms krijg je de meest vreemde sites door Google voorgeschoteld.

Jan de Stripman zei

@rob alberts - Dat is zeker ook een belangrijke functie...!

@cor - De slangenden is dus niet zomaar verslagen...;o)

@antoinette - Grappig, hè, hoe je van het ene in het andere onderwerp kunt raken...;o)

@zelfstandig journalist - Altijd oppassen welke link je open klikt...;o)

Glaswerk zei

"Trog demon-heerser" levert me in Google geen verwijzingen op die ook maar enigszins in de buurt komen van wat ik zou verwachten.

Dus houd ik het vandaag bij het gave stripje.

Jan de Stripman zei

@glaswerk - Dat zal de Geheimzinnige Hulpman fijn vinden...;o)

Annet zei

Je komt overal met de Internetexpress....

:)

martin zei

Alleen die arme Volkkrantblogjes zijn verdwenen. Alleen wat gekopieerd is, is nog over. In virtuele rook opgegaan, zoals vroeger de bibliotheken afbranden of onder water liepen. Weg. Foetsie.

Jan de Stripman zei

@martin - Het valt me ook op dat, wanneer ik oude blogs opnieuw plaats, vaak de helft van de links niet meer werkt. Het VK-blog is niet het enige dat verdwijnt...