zondag 20 februari 2011

De herensluiting – Maken de kleren de man of het mietje ?



De herensluiting. Dat is toch eigenlijk ook een gek woord ? Doet me denken aan mangat, jongenskamer, vadermoordenaar... Dat laatste is een soort boordje, zoals dat aan een overhemd zit dat onder een smoking gedragen moet worden.

En dan ben ik waar ik wezen wil: De herensluiting in kleding. Een paar weken terug schreef ik een stukje over de damessluiting. Onhandig voor rechtshandigen en dus ook voor alle rechtshandige vrouwen. Waarom schaffen we dat verschil niet af, vroeg ik.

Uit de reacties blijkt dat veel mensen daar anders over denken. Aan de ene kant kreeg ik, in een mail van mijn moeder, de verzekering dat de kledingindustrie het niet zo nauw neemt met die sluitingen. Zij heeft vrouwenblouses en -jasjes, met herensluitingen. En zelf zou ze het prima vinden als alle dameskleding zo was.

Maar van een paar heren kreeg ik heel andere berichten. Een lezer schrijft dat hij vaak kleren koopt in de kringloopwinkel. Hij vindt het dan heel handig als je aan de sluiting kunt zien, of een kledingstuk voor mannen of vrouwen bestemd is. Hij zou niet per ongeluk een vrouwenbroek willen dragen.

Maar ja, denk ik dan. Als je nou nergens anders het verschil aan ziet... Wat maakt het dan nog uit, of het oorspronkelijk voor een vrouw bedoeld is ?

Een tweede lezer gaat nog een stap verder. Na wat technische problemen, bij het plaatsen van zijn reactie, schrijft hij dat hij mannen in vrouwenkleren eigenlijk mietjes vindt.

Weer een beetje tot rust gekomen nuanceert hij die ontboezeming in een tweede reactie. Hij schrijft dat zijn moeder soms meisjeskleren voor hem vermaakte, maar dat hij zich, als kleine jongen, dan rot schaamde.

Het gaat er bij deze twee heren dus om dat kleding belangrijk is voor hun identiteit als man. In een kledingstuk, dat voor vrouwen bestemd is, voelen zij zich onzeker. Ze zijn bang seksueel verkeerd begrepen te worden.

Ik zou zeggen dat er een steekje los zit aan iemand die zo intensief naar mijn gulp staart, dat hij het verschil tussen heren- of damessluiting zou kunnen opmerken. Maar afgezien daarvan, als er geen onderscheid in sluiting meer is, hoef je je over dat probleem toch ook geen zorgen meer te maken ?

Dan waren er ook lezeressen die een beetje verbolgen op mijn verhaal reageerden. Waarom moeten wij vrouwen ons weer aanpassen aan jullie mannen met je herensluiting ? Passen jullie je maar aan !

Maar die dames begrijpen toch niet helemaal waar het mij om gaat. Het is niet zo dat ik, op ouderwetse macho-manier, de vrouwen hun geliefde damessluiting wil ontnemen. Mensen die mij beter kennen weten dat ik het andere geslacht nooit zo zou willen kwellen.

In tegendeel ! Als ik zeg: Afschaffen die damessluiting ! Bedoel ik ook: Afschaffen die herensluiting ! Laat ons komen tot één, uniseks-sluiting M/V ! Daar hebben we allemaal, de hele mensheid, mannen, vrouwen en kinderen, baat bij.

De damessluiting is een onrecht dat vrouwen aangedaan wordt en zo kan worden rechtgezet. En niet alleen worden vrouwen opgescheept met een onhandige sluiting, maar ook nog met BH's die van achteren dicht gaan.

Hoe onhandig dat is weet iedereen die zijn vrouw of vriendin wel eens gadeslaat bij het aankleden. Dus dames kom op voor uw rechten ! Verbrand uw BH's en eis een handige sluiting in al uw kleding !!

Het enige nadeel dat ik zie is dat de herensluiting, op zijn beurt, onhandig is voor linkshandigen M/V. Dus misschien moeten we net zo hard pleiten voor het fabriceren van kleding met linkshandige sluitingen. Maar dan zowel voor vrouwen als mannen.


De Strip: Dit deel van het Stripmannen-vervolgverhaal is weer gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Kijk hier voor deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7  - deel 8 van deze episode. Lees ook de vorige hoofdstukken De Wind - Snuf de Hond - Muzikale Droom - Theo en Francien - Motorfietsen en Sportwagens - De Klaveet - Hot City - wordt vervolgd...

Klik op de strip voor een grotere weergave... 
 

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Kleding voor links en kleding voor rechts.
Overigens heb ik twee linker handen.
Is dat ook een aparte groep?
gr.v.beus.

Jan de Stripman zei

@beus - Dat is een goede vraag...;o)

Unknown zei

eigenlijk heb ik er nog nooit over nagedacht mangat is een mooi woord, roept allerlei associaties op(schuttersputje)

Anoniem zei

Het is dat het klimaat het hier niet zo aantrkkelijk maakt, anders zou je toch al deze problemen meteen kunnen oplossen door het naturisme te omarmen. Dan ziet iedereen er weer hetzelfde uit ;-)

Jan de Stripman zei

@cor - Loopgraaf, ook zo'n gek woord...

@aadverbaast - Nou, Aad, ik zie dan toch wel verschillen, hoor...;o)

sprakeloosID zei

allemaal in de blote kant of een jutte zak als de schaamte boven komt druiven, maar ook dan zullen de neigingen om zich te onderscheiden wel weer boven komen drijven

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Je moest eens weten hoeveel mannen, al dan niet in het geheim, maar al te graag in vrouwenkleding rondlopen :-).

Jan de Stripman zei

@sprakeloosID - Van mij mag iedereen zich onderscheiden zoveel als hij of zij wil. Maar om dan vrouwen op te schepen met onhandige sluitingen, dat is toch onzin ? Draag gewoon de kleding die je leuk vindt en lekker vindt zitten, wat maakt het uit of het voor dames of heren bedoeld is...;o)

@zelfstandig journalist - Ook daar is niets op tegen. Mag van mij ook in het openbaar...;o)

rob alberts zei

Ook ik heb soms met mijn twee linkerhanden met sluitingen en knoopjes.
Het is goed dat het gehannes en gestommel in de morgen door niemand gezien wordt.
Vrolijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

Adriano Antoine zei

Interesant, Stripman! Het zou ook voor de fabrikanten een lucratieve oplossing zijn, een unissex sluiting te fabriceren:)

Jan de Stripman zei

@rob - Gelukkig hoeft niet alles in het openbaar...;o)

@adriano antoine - Ik denk dat het eenvoudiger produceren is. Dus goedkoper...;o)

Anoniem zei

Dus eigenlijk komen er nu links en rechtshandige gulpen voor mannen en vrouwen - vier varianten in plaats van twee - mooie oplossing Jan! :D

Anoniem zei

Zou niet zonder mijn herensluiting kunnen, zou niet weten waar ik de afval stoffen zou moeten laten. Overigens prefereer ik de damessluiting, of ie nou rechts of links of in het midden zit, mij maakt het niet uit hoor :)

Fijne avond Strip en dank weer voor de informatieve blog en de mooie strip!
Word wel altijd een beetje boos van honden aan bomen zonder baas, gelukkig is dit een stripje ;)

Jan de Stripman zei

@ramireziblog - Ja, laat mij de wereldproblemen maar oplossen, hoor...;o)

@beukmans - Graag gedaan ! Met die hond gaat nog van alles gebeuren...

Anoniem zei

Laten we het eens over de rits in de broek hebben

Jan de Stripman zei

@paco - Die lijkt onzijdig, op het eerste gezicht. Maar er zijn twee manieren waarop hij in broeken wordt gezet. M of V, dus...;o)