donderdag 17 februari 2011

Door het park en langs de Naald


De zon is inmiddels weer onder gegaan, maar een groot deel van de dag scheen hij enthousiast op Soestdijk. Mooi weer voor een ommetje, dus. Door het park tegenover ons huis, waar het een beetje vochtig was, maar wel schilderachtig...


En met een omweg naar de Naald van Waterloo. Ik citeer even (bijna volledig) uit Wikipedia:

"De Naald van Waterloo is een monument uit 1815 in Soestdijk, ontworpen door de architect Abraham van der Hart.
De Naald van Waterloo werd opgericht ter ere van Willem Frederik, prins van Oranje, de latere koning Willem II. Hij sloeg in 1815 als eerste de aanval van de Fransen bij Brussel (Quatre Bras) af, en hield zo lang stand dat de geallieerden onder leiding van de Engelse opperbevelhebber Wellington op tijd kwamen om de Franse keizer Napoleon in de Slag bij Waterloo te verslaan.
Aan de ene kant van het monument staat 1815 in Arabische cijfers, aan de andere kant staat het in Romeinse cijfers.
De Naald staat recht tegenover Paleis Soestdijk en is eigendom van de Staat."

15 opmerkingen:

Unknown zei

ik moet hem natuurlijk wel eens gezien hebben( er staat er toch ook 1 in Apeldoorn, wat hadden die lui toch met zo'n fallussymbool)

Jan de Stripman zei

@cor - Volgens mij is de Naald, of obelisk, afgekeken van de oude Egyptenaren. Bij hem was de fallus een belangrijk symbool, dat terug te vinden is in allerlei kunstwerken. Als die de Victoriaanse censuur tenminste overleefd hebben...

Antoinette Duijsters zei

Heerlijk he Stripman, om er zo eens uit te kunnen en ook nog mooie foto's maken.

Jan de Stripman zei

@antoinette - Nou en of ! Ik kan het iedereen aanraden...;o)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Nooit geweten dan Willem II een aandeel had in de slag bij Waterloo. Heerlijk weer de afgelopen dagen. Jammer genoeg wordt het nu kouder.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Willem kreeg paleis Soestdijk en omstreken zelfs cadeau als dank voor zijn aandeel in de strijd tegen napoleon. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paleis_Soestdijk

Ik zit de komende dagen tevreden bij de verwarming...;o)

Bart zei

Ja, het was onverwacht even heerlijk vandaag. Ik had gedacht dat het frisser zou zijn, dat viel dus mee.
Dat voorjaar komt eraan, wat ik je brom, Jan ;-)

Jan de Stripman zei

@bart - Ik ben bang dat het niet meer tegen te houden is...;o)

martin zei

Jan mooi dat je dit kan doen. Even een verhaaltje maken en wat foto's. Die naald kan je toch ook uit de trein zien?

martin zei

Gevonden: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=de+naald,+soesterberg&aq=&sll=52.192588,5.290689&sspn=0.015521,0.045447&ie=UTF8&hq=de+naald,&hnear=Soesterberg,+Soest,+Utrecht&ll=52.197915,5.293146&spn=0.003715,0.011362&z=17 Nu weet ik wat ik zie als de trein ere langs komt.

martin zei

Vergeet steeds dat je hier een link tussen coden meot zetten. Zo.

Anoniem zei

Prachtig mooi die bovenste foto

Jan de Stripman zei

@martin - Klopt ! Als je heel goed kijkt kun je de spoorlijn op de achtergrond zien...;o)

Dat met die links is inderdaad een nadeeltje...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Dat wist ik niet. Weer iets geleerd!

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Nou, ja, je kunt niet alles weten. Als ik ooit in Antwerpen kom kun jij me daar vast van alles vertellen waarvan ik niets wist...;o)