zondag 10 juli 2011

'Hij heeft de sponsor in ieder geval goed in beeld gebracht'



Je hoort het wel eens zeggen, als tegen het eind van een touretappe een eenzame vluchter door het peloton ingehaald wordt. Ja, die wielrenner wordt betaald door het bedrijf wier naam in grote letters op zijn hemd staat. En natuurlijk is dat bedrijf blij als zo'n renner een uur lang, gevolgd door een televisiecamera, voor het peloton uit fietst.

Goed gedaan, jongen, zegt zo'n sponsor dan tevreden. Maar reken maar dat die renner de pest in heeft. Die had veel liever de etappe gewonnen. Die ziet zichzelf niet als een sandwichmannetje, dat door een winkelstraat loopt en al blij is als iemand hem ziet. Die voelt zich sportman en hij heeft er alles voor over om te winnen. Van keihard trainen en leven als een monnik, tot list, bedrog en dopinggebruik aan toe.

Maar goed. Zonder sponsors geen professionele wielersport. Of dat professionalisme dan zo nodig is, is weer een andere kwestie. Ik denk het niet, maar echt erg vind ik het ook niet.

Eerder plaatste ik een eerste etappe over wielersponsors in de Tour de France, op Stripman's Prikbord. Op de website wielerland.nl vond ik een mooi overzicht van alle deelnemende ploegen en links naar hun websites. We waren gebleven bij de nieuwe, gefuseerde of anderszins gewijzigde ploegen:

BMC RACING TEAM – Hoofdsponsor BMC is een Zwitsers rijwielmerk. Vooral racefietsen, crossfietsen en andere sportieve modellen. Verder is er een reeks van kleinere sponsors, waarvan het eigen kledingmerk van wielrenner George Hincapie, zelf actief in de BMC-ploeg, in het oog springt.

EUROPCAR – Is een, van oorsprong, Frans bedrijf dat personenauto's verhuurt in allerlei soorten en maten. Het heeft filialen in meer dan 150 landen, waaronder Nederland en is officieel partner van de Tour de France.

GARMIN - CERVéLO – In 2009, toen ik voor het eerst opzocht wat voor bedrijven er achter de wielerploegen in de Tour zaten, waren dit twee aparte teams. Garmin is een fabrikant van navigatiesystemen. GPS voor in de auto, maar ook voor de fietser, wandelaar, of ingebouwd in je laptop. Lezer Aad Verbaast wees me er toen op dat '...het bedrijf pas is echt doorgebroken toen ze een grote order kregen van het Amerikaanse leger in de tijd van de Iraakse/Koeweitse oorlog.'
Cervélo maakt racefietsen en specialiseert zich in tijdrit- en triatlonmodellen.

HTC – HIGH ROAD – In 2009 nog Columbia – Highroad, maar kledingmerk Columbia heeft een stapje terug gedaan. Hoofdsponsor is nu telefoonfabrikant HTC. High Road is geen bedrijf, maar de naam van de wielerploeg die overbleef toen Deutsche Telecom (T-Mobile) zich, na een reeks dopingschandalen, uit de wielersport terugtrok. De tumultueuze ontstaansgeschiedenis is na te lezen op Wikipedia.

LEOPARD – TREK – Opgericht door de wielrennende broers Fränk en Andy Schleck. De ploeg zou aanvankelijk Pro Team Luxembourg gaan heten. Waarom uiteindelijk gekozen is de naam Leopard is me niet duidelijk. Een bedrijf schijnt het niet te zijn. Het marketingbureau met dezelfde naam heeft in ieder geval niets met deze ploeg te maken.
Trek is een Amerikaanse fietsenfabriek.

MOVISTAR – Is een Spaanse aanbieder van telefoon- en internetdiensten. Het is de voortzetting van ploegen die vroeger gesponsord werden door Reynolds  en de Spaanse bank Banesto. De eerste is een fabrikant van fietsonderdelen die nu andere ploegen sponsort. Banesto, ooit beroemd door meervoudig tourwinnaar Indurain, heeft zich uit de wielersport teruggetrokken.

OMEGA PHARMA - LOTTO – Heette in 2009 nog Silence-Lotto, maar de veranderingen zijn minder groot dan ze lijken. Silence is een anti-snurk-middel dat geproduceerd wordt door Omega Pharma. De sponsor is dus dezelfde, er staat alleen een andere naam op het shirtje.
Lotto is een Belgische gok-instelling.
De grote veranderingen voor deze ploeg gaan nog komen. Onlangs is bekend gemaakt dat de twee sponsors niet langer samen willen werken. Ieder voor zich wil wel verder in de wielersport.

RADIO SHACK – Dankt zijn naam aan een Amerikaanse keten van elektronica-winkels. Het team is opgezet door meervoudig tourwinnaar Lance Armstrong en nauw verbonden met zijn LiveStrong organisatie ten bate van de kankerbestrijding.

SAUR - SOJASUN – Een kleinere Franse ploeg. Zo klein dat op wielerland.nl en Wikipedia niet eens een eigen website wordt vermeld. Ze hebben er wel een, hoor : saur-sojasun.com De ene hoofdsponsor, Saur doet in drinkwatervoorziening en afvalverwerking, maar legt ook golfbanen en zelfs crematoria aan.
De ander, Sojasun, is een producent van vegetarische voedingswaren en vleesvervangers.

SKY – Wordt gesponsord door een Britssatelliet-televisie-netwerk. In de Tour vraagt het team ook aandacht voor de bescherming van het regenwoud met de actie Sky Rainforest Rescue. De ploeg won dit jaar al een etappe, met de Noor Boasson-Hagen, maar zag kopman Wiggins, na een val, de strijd staken.

VACANSOLEIL – DCM – De tweede Nederlandse ploeg, die in de eerste week van de Tour al flink in de belangstelling stond, met lange ontsnappingen en de bergtrui voor Johnny Hoogerland. Sponsor Vacansoleil is een Nederlandse reisorganisator gespecialiseerd in kampeervakanties. DCM blijkt een Belgisch bedrijf te zijn dat meststoffen, zaden en andere producten verkoopt, voor de particuliere tuinier en voor professioneel gebruik.

Kunnen we nog iets concluderen uit deze opsomming ? Een aantal banken en verzekeraars, een paar kanspelorganisaties, veel fietsmerken, maar ook telefoonaanbieders, staalfabrikanten, tv-zenders, waterzuiveraars en radioverkopers. Het is in een bont gezelschap ! Voor allerlei bedrijfstakken blijft de wielersport, met dopingschandalen en al, klaarblijkelijk een mooi uithangbord. 
 


De Strip: Dit deel van het Stripmannen-vervolgverhaal is weer gemaakt door De Geheimzinnige Hulpman.  Klik hier voor deel 1 en deel 2 van deze episode...

 
Wordt vervolgd...


Bezoek ook de website van  de Geheimzinnige Hulpman !


Lees ook de vorige hoofdstukken: De Wind - Snuf de Hond - Muzikale Droom - Theo en Francien - Motorfietsen en Sportwagens - De Klaveet - Hot City - Teringhond - Het is niet wat je denkt - Zork en Slapend rijk

8 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Als ik al naar het wielrennen zou kijken , dan toch eerder voor de mooie plaatjes dan voor de sponsors :-).

Anoniem zei

Ja dat spectakel moet toch door iemand betaald worden:-)

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Over de landschappen en kastelen onderweg schrijf ik misschien ook nog eens een verhaal...

@antoinette - Uiteindelijk door ons, dus...;o)

Bart zei

Ja, het zal de renner, die dagelijks tot het uiterste gaat om te overleven, inderdaad worst wezen dat de reclame voor zijn sponsor wat langer in beeld blijft, haha...

Ik heb nog even gecheckt, maar mijn vermoeden was juist, dat ik van geen van de sponsors ooit hun producten of diensten heb afgenomen...en vrij zeker niet zal doen, haha!
Ook Rabobank niet, nee... ;-)

Dus als ik het even bij mezelf mag afmeten, is het volledig zinloos dat sponsoren.
Ja, met sommige opdringerige radio- en tvreclames werkt het zelfs averechts. Zo irritant, dat ik me bewust voorneem, dát product dus zeker never nooit niet af te zullen nemen... ;-o)

Glaswerk zei

Ik volg de Tour slechts zijdelings.

Maar de strips van de Stripman wil ik uiteraard niet missen ;-)

Jan de Stripman zei

@bart - Ik kan met je meevoelen. Maar het zal toch wel zin hebben, anders zouden die bedrijven niet zoveel geld in reclame steken...

@glaswerk - En zo lukt het me zelfs om verstokte sporthaters naar dit blog te lokken...;o)

Glaswerk zei

Ho Jan, ik ben niet bepaald een "sporthater". Vroegâh volgde ik bijvoorbeeld de Tour zoals men een roman placht te lezen.

Maar door de commercie en, nog erger, het hypen tot in het absurde door de media is er voor mij veel van de charme van zo'n groots sportevenement verloren gegaan.

Desalniettemin speel ik het eens in de twee jaar toch weer klaar om een week of twee drie voor de hoofdzakelijk groen gekleurde buis te zitten ;-)

Jan de Stripman zei

@glaswerk - Dat is bijzonder mooi van je ! En die commercie en media, ach, dat moet je met een korreltje zout nemen. Het blijven gewoon jonge mannen die zo hard mogelijk fietsen...;o)