vrijdag 11 maart 2011

Back-uppen, van floppy-disk tot virtuele opslagruimte

Nog een bijdrage die eerder op het Volkskrantblog is gepubliceerd, in september 2010... Waarbij aangetekend moet worden dat al die moderne opslagmedia minder houdbaar zijn dan ouderwetse boeken, tapes en lp's. Je moet dus ook je back-ups regelmatig back-uppen...

Het heeft me een paar decennia gekost, maar inmiddels ben ik aardig gewend aan de computer. Mijn eerste kennismaking met het fenomeen dateert toch al gauw van een jaar of 25 geleden. Toen maakte ik het clubblad van een plaatselijke vereniging en een van de technisch meer ontwikkelde leden vond dat ik wel een pc kon gebruiken.

Om op te typen. Niet dat ik dat erg goed kon, maar het geeft maar aan dat die eerste computer niet veel meer was dan een veredelde schrijfmachine. Nog niet zo lang geleden heb ik de verhaaltjes die ik er op schreef, van de oude floppy-disks overgezet naar mijn laptop.

Gelukkig was er nog een computer in huis die floppy-disks kon lezen. Want wat 25 jaar geleden aardig modern was is nu hopeloos verouderd. Over 25 jaar zal het niet veel anders zijn. Daarom ben ik nu bezig om mijn oudste digitale foto's van cd's over te zetten op een externe harddisk.

Het is riskant om bestanden maar op één schijfje te bewaren. Als daar iets mee mis gaat ben je alles kwijt. En het overkomt me af en toe al dat de laptop moeite heeft met het lezen van oude cd's.

Wat ons ooit verkocht is als een medium voor de eeuwigheid blijkt maar beperkt houdbaar. En ook nieuwe techniek kan zo maar de geest geven. Daarom maak ik elke week een back-up van mijn meest recente documenten op een externe harddisk.

Het verbaast me elke keer weer hoe veel er te back-uppen is. Ondanks pogingen om het binnen de perken te houden gaat het om duizenden bestanden. Teksten, foto's, muziek, mail, adresbestanden, filmpjes...

Gelukkig heb ik veel bewaarruimte. Maar ook dat is bedrieglijk. Als de ruimte op je harde schijf toeneemt zul je altijd zien dat de bestanden, die je er op bewaren wil, ook groter worden.

Computergeheugen wordt aangegeven in bytes. 1000 bytes is 1 Kilobyte, 1000 Kilobytes is 1 Megabyte, 1000 Megabytes is 1 Gigabyte, 1000 Gigabytes is 1 Terabyte, enzovoort.

Op Wikipedia lees ik dat computerfabrikanten niet rekenen met hoeveelheden van 1000 bytes, maar met 1024 bytes. En van experts heb ik wel eens gehoord dat je op een harde schijf nooit de volledige capaciteit kunt gebruiken. Maar laat ik het niet te ingewikkeld maken.

Hadden we eerst genoeg aan floppies van iets meer dan 1 Megabyte, daarna aan cd's van 700 Megabytes, nu lopen we rond met USB-sticks van meerdere Gigabytes en heeft mijn externe harddisk een capaciteit van 1 Terabyte. Dat is dus 1 000 000 000 000 bytes ! Een hoeveelheid waar we over een paar jaar smalend om zullen lachen.

De laatste trend is om helemaal geen harde schijven meer te kopen, maar je bestanden op internet op te slaan. Op een virtuele harddisk, geheugenruimte die je huurt bij een internetprovider en die je naar behoefte uit kunt breiden.

Regelmatig back-ups maken blijft hoe dan ook belangrijk. Ik heb er al eens veel plezier van gehad na een computercrash...


Zie Wikipedia over:



CD 
 
 

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Toch sluipt iedere keer weer de slordigheid van 'het niet back-uppen' er weer in.

gr.v.beus.

Jan de Stripman zei

@beus - Tsja, je moet het bijhouden. Ik maak elke week minimaal 1 back-up van de belangrijke bestanden op mijn computer. En af en toe extra back-ups van foto's, filmpjes e.d. Maar zelfs dan ontglipt me wel eens iets. Nou ja, geen ramp, het voortbestaan van de aarde hangt er nou ook weer niet van af...;o)

Ron Roelandt zei

Ik ben erg slordig met het back-uppen. Sinds ik een serie foto's na een crash ben verloren sla ik alles meteen of na een paar dagen op op een externe harde schijf. M'n foto's gaan daarna twee keer per jaar op schijfjes.
Ook ik heb overigens de ervaring dat het lezen van oude schijfjes wel eens problemen geeft.

Ik heb trouwens de indruk dat dit bewaar-probleem iets van onze generatie is. Waar ik nog waarde hecht aan het bewaren van dingen, is mijn zoon (bijna 18 jaar oud) veel minder 'bezitterig'.

Antoinette Duijsters zei

Och, ik maak me niet zo druk, heb wel een aparte schijf voor de foto's en blogs, maar niets is voor eeuwig.

Jan de Stripman zei

@ron - Ja, oude cd-tjes geven sosm problemen. Je moet na verloop van tijd alles opnieuw opslaan.
Je laatste opmerking herken ik. Mijn jongere huisgenoten zitten er helemaal niet mee als hun bestanden, bijvoorbeeld bij de overstap naar een nieuwe pc, verloren gaan...

@antoinette - Daar heb je gelijk in. Maar het kan leuk zijn om oude dingen nog eens te zien of te horen en misschien te gebruiken voor het blog...;o)

Soli zei

Ik weet er alles van: na het crashen van mijn externe schijf. Pc te vol, alles overzetten en ... Hopelijk kan er nog iets van afgehaald.

Jan de Stripman zei

@kiezels - Ja dat zijn kleine rampen. CD's, DVD's en externe schijven worden ons verkocht alsof ze het eeuwige leven hebben, maar op de lange gaan ze toch stuk...

paco zei

Ik bewaar nooit wat.Weg is weg

Jan de Stripman zei

@paco - Dat is ook een methode...;o)