zondag 8 maart 2020

Inspecteur Montalbano


Jullie weten misschien dat ik graag detectiveverhalen lees. Dat heb ik waarschijnlijk van mijn moeder. Bij ons thuis stonden hele reeksen van Agatha Christie, Simenon, Baantjer en anderen. Ik las die graag toen ik nog thuis woonde.

Sinds ik mijn e-reader heb ben ik Sherlock Holmes aan het (her-)lezen. In het Engels en gratis verkrijgbaar, omdat ze al zolang geleden verschenen zijn. Maar ik vind het ook niet erg om voor misdaadverhalen te betalen. Ik kocht al spannende e-boeken van Nicci French, Frank Tallis en Kate Atkinson, maar de meeste nog van Andrea Camilleri.

Camilleri zal niet bij iedereen direct bekend zijn, maar zijn boeken over inspecteur Salvo Montalbano zijn een aanrader. Montalbano is een knorrige man, met het hart op de goede plaats. Hij moet laveren tussen het dagelijkse bestaan als chef van een politiebureau, in een kleine stad op Sicilië, de eisen die er van hoger hand aan hem gesteld worden, de plaatselijke politiek en de maffia.

Hij is tegendraads en gebruikt onorthodoxe methodes, listen en valstrikken, soms ook geweld en dat wordt door zijn superieuren niet altijd gewaardeerd. Maar het is hem meer om gerechtigheid te doen dan om persoonlijk succes. Zijn privéleven lijdt onder zijn werk. Met zijn vriendin Livia heeft hij een latrelatie die niet zonder strubbelingen verloopt. Zijn voornaamste liefhebberijen zijn lekker eten en zwemmen in zee.

Camilleri begon pas op latere leeftijd aan zijn Montalbano-romans. Hij was bijna 70 jaar toen het eerste deel verscheen en hij had toen al een hele loopbaan achter de rug als film- en TV-regisseur en schrijver van scripts. Hij gaf ook lange tijd les aan de Italiaanse filmacademie.

De boeken die hij eerder publiceerde waren niet heel succesvol, op één na, 'La Stagione della Caccia' (Het Jachtseizoen) uit 1992, dat een bestseller werd. Twee jaar later schreef hij zijn eerste Montalbano. Ik las ergens dat hij eraan begon omdat hij door een vriend uitgedaagd werd om een detectiveverhaal te laten spelen op Sicilië.

Montalbano werd een groot succes. Camilleri schreef 27 delen over zijn detective en een paar verhalenbundels, tot hij vorig jaar overleed, 93 jaar oud. Bijna alle Montalbano-romans zijn vertaald in het Engels, de taal waarin ik ze lees (ik ben nu bezig aan deel 10), maar ook in andere talen, waaronder het Nederlands. In onze taal zijn echter niet alle delen verschenen en niet één is er verkrijgbaar als Nederlands e-boek.

Er is ook een Italiaanse TV-serie gemaakt met Montalbano als hoofdpersoon. Uiteraard gebaseerd op de boeken van Camilleri, al bemoeide die zich verder niet met de productie. Die serie is op DVD verkrijgbaar, met Nederlandse ondertitels. Ik heb er een aantal delen van gezien, op de Belgische TV. Nadeel daarvan is dat de acteurs die er in spelen nu ook in mijn hoofd verschijnen als ik de boeken lees. Camilleri beschrijft nergens het uiterlijk van zijn hoofdpersoon, maar het beeld dat ik als lezer van hem vorm wordt zo wel erg beïnvloed.

Maakt niet uit. De boeken blijven spannend, bevatten de nodige maatschappijkritiek – ze spelen voor een groot deel ten tijde van Berlusconi – en zijn met vaart en humor geschreven.




De Strip: Het stripje maakte ik in 1992 en het is een stuk gewelddadiger dan de Montalbano-romans.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 en deel 12 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Een serie boeken om te onthouden.

martin zei

Niet mijn soort taart, detectives, maar dat maakt dat ik weer eens wat beter naar de strip kijk. Met Baf, Vlap, Trap bijna poëtisch geweld.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - als e-book kosten ze tussen de 5 en 10 euro per deel, dus dat is te doen.

@martin - de inspecteur houdt van lekker eten en zwemmen in zee, dat moet jou toch aanspreken...;o)

martin zei

Misschien wel om mee op te trekken, maar minder om erover te lezen.