zondag 5 januari 2020

Hoe ga ik hem dat vertellen ?


Ik droomde dat ik met mijn vader aan het klussen was. We legden vloerbedekking en waren aan het schilderen. Op een zeker moment hadden we een nieuwe vloer in de keuken gelegd en mijn vader had die wit geschilderd. Hij ging vervolgens naar het balkon, voor weer een andere klus.

Ik dacht: Ik ga vragen of hij nog iets drinken wil. En ik liep, zonder er bij na te denken, door de keuken, naar de balkondeur. Tot ik met mijn sokken vast plakte aan de nog natte verf op de nieuwe vloer. Shit, dacht ik, daar zal mijn vader niet blij mee zijn.

Ik scheurde me los en liep achteruit de keuken uit. Hoe ging ik hem dit vertellen ? Als ik nou eerst iets te drinken voor hem haalde, dan zou hij vast milder gestemd zijn, als ik hem daarna het slechte nieuws vertel over de keukenvloer, bedacht ik.

Je kon ook door de slaapkamer naar het balkon en toen ik daar aankwam zag ik mijn vader net een groot glas bier pakken. Dat deel van mijn plan viel dus in duigen. Er zat niets anders op dan hem mijn ongelukje met de vloer op te biechten en de gevolgen te aanvaarden.

Hoe het verder met mijn droom afliep weet ik niet meer, maar het is wel gek dat ik, zelfs in mijn slaap, een manier probeerde te verzinnen om het slechte nieuws te verzachten. Niet dat mijn vader nu zo'n knorrig type is dat meteen ontploft als er eens iets fout gaat. Het is meer de reflex die ik klaarblijkelijk heb.

Als er iets fout gaat kun je verschillende dingen doen. Je kunt proberen het te verdoezelen, of te verzwijgen. Je kunt een smoes verzinnen, of je kunt het gewoon vertellen. Maar als je het vertelt kun je dat doen zonder omwegen, recht voor zijn raap, of op zo'n manier dat het niet te hard aankomt.

Je kunt ook nog de schuld op een ander schuiven, natuurlijk, maar dat komt zelfs in mijn dromen niet in me op. Het valt me wel op dat er in dromen vaak dingen fout gaan, of in ieder geval een stuk moeizamer dan je normaal zou verwachten. Als je iets zoekt kun je het niet vinden, als je ergens heen wil raak je de weg kwijt, apparaten werken tegen enzovoort.

Of dat iets algemeen menselijks is, of dat alleen ik dat heb, zou ik niet weten. Toen ik mijn vader over mijn droom vertelde zei die dat het bij hem ook zo was. Dus misschien is het iets erfelijks ?

In het dagelijkse leven gaat er natuurlijk ook wel eens iets verkeerd, maar zo'n enorme kluns ben ik nou ook weer niet. Doorgaans denk ik redelijk goed na, voor ik dingen doe en zoek ik van te voren de route op, voor ik ergens heen ga.

Maar ik heb ook wel eens in de natte verf gegrepen. Zo'n ramp is dat nu ook weer niet, gewoon schuren en overschilderen.



De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 en deel 8 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige  verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


3 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Toch nog steeds ontzag voor je vader dat je zo omzichtig handelt in je droom.

martin zei

Misschien is het een droom over het idee dat je denkt aardig en vriendelijk te zijn (iets te drinken aanbieden), maar dat je daarmee ook zaken kan verprutsen (ongewenste sporen nalaten).

Vervolgens ben je bezig om die sporen weeer weg te poetsen.

Overigens: Had je je sokken wel uitgetrokken voordat je de slaapkamer inliep, anders zitten daar nu nog witte verfsporen op de vloer.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Uiteraard !

@martin - Bij jou moet ik zijn voor droomuitleg...;o)