zondag 12 januari 2020

Opgebroken straat en waarschuwende email


Anderhalve maand geleden schreef ik dat mijn scootmobiel een versleten onderdeel had, dat te duur was om te vervangen en dat ik daarom een nieuwe scootmobiel zou krijgen. Laatst vroeg iemand me hoe het daar mee stond, maar ik moest hem teleurstellen, ik rijdt nog steeds met het vervangende voertuig en heb nog niets gehoord van de leverancier.

Afgelopen week nog ben ik twee keer naar de supermarkt gereden. De laatste keer was zelfs een beetje spannend omdat de straat opgebroken was. Dat wil zeggen: werklieden zijn al maanden bezig met opbreken van stoepen en straten, in onze buurt, om nieuwe leidingen te leggen. Het grasveldje naast de flat, waar in de zomer elke week de wilde bloemen weggemaaid worden, is nu bijna verdwenen onder containers, zandhopen, steenbergen en graafmachines.

Links en rechts van ons huis lag de stoep al open, maar net voor onze buitendeur niet. Dus ik haastte me naar buiten in de hoop dat ik, bij thuiskomst, ook weer zonder moeite naar binnen zou kunnen rijden. Ik had al visioenen van potige wegwerkers die mij, met scootmobiel en al, over de zandhopen en stapels stenen zouden moeten tillen. Maar nee, was uiteindelijk allemaal niet nodig, ik kon zo weer terug de kelder in.

We kregen ondertussen kaartjes in de bus, van de netwerkbeheerder, over wanneer het water afgesloten zou zijn. En brieven, over het op afstand opnemen van de meterstanden. En mails van de energiemaatschappij, over het energiegebruik. Vroeger was dat één bedrijf, bij ons de Provinciale Utrechtse Energie Maatschappij, PUEM. Die legde leidingen, leverde gas en stroom en stuurde de rekening. Maar omdat we zo nodig vrije marktje moeten spelen zijn dat nu verschillende instanties.

Ik schreef eerder al eens dat we een slimme energiemeter kregen en wat later ook een slimme boiler. Om dat allemaal optimaal te laten werken geeft de netwerkbeheerder de meterstanden nu elk kwartier door. Vroeger kwam de meteropnemer aan huis, nu gaat het draadloos.

Elke maand krijg ik nu een mail over ons energieverbruik en meestal is dat ongeveer gelijk aan de voorgaande maanden. Maar de laatste tijd krijg ik waarschuwingen dat het energieverbruik is gestegen en dat ik na moet gaan wat er aan de hand is.

Als ik het dan rustig bestudeer blijkt er eigenlijk niets aan de hand. Wij gebruiken vrij veel stroom, omdat we warm water maken met die elektrische boiler. Veel andere huishoudens doen dat met de verwarmingsketel en gebruiken daardoor meer gas. Wij hebben geen eigen ketel, daar is een aparte voorziening voor die de centrale verwarming voor het hele flatblok bedient. De rekening daarvoor komt niet van de energiemaatschappij.

We gebruiken dus maar heel weinig gas, alleen om te koken, niet om te stoken. Kort geleden gingen onze magnetron en onze waterkoker stuk. We hebben dus in de laatste maanden meer gas gebruikt om thee te zetten en zo.
In procenten lijkt het heel veel, een verschil van wel 40% ! Maar 40% meer dan bijna niets is nog steeds maar een klein beetje.

In geld uitgedrukt hebben we misschien voor 3 euro meer gas gebruikt. Tegelijkertijd is het elektriciteitsgebruik een beetje gedaald. Maar een paar procent van een heleboel, lijkt maar een klein beetje. Dus daar kijkt de energiemaatschappij niet naar. Als je de twee tegen elkaar wegstreept is er nauwelijks verschil in verbruik.

Het is wel mooi al die moderne technische mogelijkheden en eerdaags gaat alles ook nog door nieuwe leidingen, maar al die extra informatie kan ook voor onnodige paniek zorgen. 


De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 en deel 9 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige  verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik heb ook een boiler, voor de verwarming en het water. Die warmt 's nachts op (nachttarief, goedkoper) en dat is dan voldoende om overdag niet zonder verwarming of water te zitten.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Zo ging het hier ook toen de boiler nog niet slim was. Nu warmt hij ook overdag op, als er veel aanbod van groene stroom is...

Ron Roelandt zei

Wij vinden nog minstens één keer per maand een briefkaart (ja, die bestaan nog) tussen de reclamefolders dat de meteropnemer langs is geweest, maar dat we niet thuis waren. Italië, hè?
We hebben de meteropnemer in kwestie overigens nog nooit in het echt gezien. Of we zijn echt niet thuis, of hij belt gewoon niet aan.

Jan de Stripman zei

@ron roelandt - Dus wordt de meter nooit opgenomen ? Hoe maken ze dan de jaarrekening ?