zondag 26 januari 2020

De Nationale Tuin- en Balkonvogeltelling 2020


Jazeker, het is weer zo ver. De vaste lezers weten dat ik elk jaar meedoe met de Nationale Tuinvogeltelling. Meestal komen er niet zo heel veel vogels op mijn balkonnetje, in het halve uur dat je er voor uit moet trekken, maar toch.

Om dat te compenseren heb ik vorige keer mijn telling ingevoerd via de website van de Jaarrond Tuintelling. Daar kun je meerdere tellingen kwijt, voor elke dag één, bijvoorbeeld.

Maar achteraf gezien vond ik dat een beetje flauw, dus dit jaar doe ik weer ouderwets, één keer een half uur, en alleen de vogels die echt op mijn balkon komen. Tenzij er iets heel spectaculairs in de boom aan de overkant landt. Een zeearend of zo.

Dus om kwart over negen, zaterdagochtend, vul ik het vogelvoer aan. Vogelpindakaas in mijn zelfgemaakte houder, gepelde pinda's in de voedersilo, strooivoer in het voederhuisje en zonnepitten in het bakje aan het raam. De vetbolhouder is bijna leeg, maar ik heb geen kans gezien om nieuwe bollen te kopen deze week, dus moet het maar zo.

Om half tien zit ik klaar, met pen en papier, een kopje thee en mijn fototoestel. Direct zit er al een boomklever bij het strooivoer en later zelfs twee. Daarna wisselen pimpelmees, merel, koolmees, kauw en houtduif elkaar in vlot tempo af.

Ik probeer foto's te maken, maar het weer is zo donker dat ze wel niet erg scherp zullen zijn. Mijn thee wordt koud, tijd voor aantekeningen heb ik bijna niet. Na een half uur is de eindstand: Boomklever 2, Pimpelmees 1, Merel 1, Koolmees 2, Kauw 3 en Houtduif 3. Het roodborstje dat om kwart over tien kwam mag ik helaas niet meer meetellen en ook geen zeearend, dus.

Ook vandaag kun je nog meedoen met de telling. Invoeren kan op de website van Tuinvogeltelling.nl of de Jaarrond Tuintelling

Toen ik vanochtend keek hadden er ruim 34.000 vogelliefhebbers een telling doorgegeven en waren er meer dan 650.000 vogels geteld. Je kunt op de website ook je eigen telling opzoeken, op de kaart, en zien hoeveel mensen er in jouw buurt, stad, dorp of provincie geteld hebben.

Is het allemaal ook echt nuttig ? Ach, het is maar een eenmalige steekproef en zo heel veel conclusies zul je er niet uit kunnen trekken. Maar leuk is het wel en als je echt een half uur achtereen uit je raam zit te kijken zie je toch weer meer dan anders.


Mijn foto's zijn trouwens best gelukt en te zien op Twitter en Facebook .  



De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 en deel 11 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige  verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Speel je eigenlijk niet een beetje vals? Door de vogels met voer te lokken, zullen ze eerder op jouw balkon afkomen dat op dat van de buren. En de buren maar denken dat de vogelstand wel erg hard achteruit gaat ...

martin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
martin zei

Misschien zijn er wel verschillende nutten:
1) Je denkt na over de vogelvriendelijkheid van het balkon (niet dat dit bij jou nodig is overigens);
2) de tellers maken samen een boel reclame voor de Vogelbescherming; en
3) het is goed voor een mens af-en-toe eens een halfuur vogels te kijken.

Ik snap dat je graag een bijdrage aan de vogelwetenschap zou leveren, maar een mens kan niet alles hebben.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Voor zover ik weet tellen mijn naaste buren geen vogels. En ik voer het hele jaar door, dus maakt dit weekend geen verschil. Bovendien is het geen wedstrijd, hè...;o)

@martin - Het is heel nuttige propaganda...;o)