zondag 29 maart 2020

Geen nieuws, goed nieuws


Er zullen mensen zijn die er geen genoeg van kunnen krijgen, maar ik neem aan dat de meesten van jullie niet zitten te wachten op een corona-verhaal van mij. Net als 99% van de andere Nederlanders heb ik geen directe ervaringen met het virus. Ik ken ook niemand die besmet is en ik hoop, voor mijzelf, mijn familie, vrienden en kennissen, dat dat zo blijft.

Het leven hier in huis gaat gewoon zijn gangetje. Ik kwam toch al niet vaak buiten, dus daar is niet veel aan veranderd. Mijn vrouw en ik hebben wat afspraken afgezegd en maken nu, één of twee keer per week, een klein ommetje met de auto.

In huis hou ik me net zo bezig als voorheen. Een beetje internetten, lezen op de e-reader – Sherlock Holmes, Anthony Trollope en Charles Darwin op het moment – soms wat gitaarspelen, of knutselen aan mijn volgende stripverhaaltje. Omdat het zulk mooi weer is heb ik het balkon aangeveegd en een paar bloempotten gefatsoeneerd. Ik heb zelfs al even in de zon gezeten.

De bloeiende planten beginnen alweer op te komen en ik hoop dat de muurpeper, die ik flink onder handen heb genomen, zich ook weer herstelt. Muurpeper wordt door sommige mensen 'eeuwig leven' genoemd, maar in die van mij zat niet veel fut meer.

De eerste hommelkoninginnen zijn uit komen rusten op de muur aan de zonkant van het huis. Ik maak elke ochtend foto's van de zonsopkomst, maar die worden, met al vier wolkeloze ochtenden na elkaar, onderhand wel wat saai.

Aan de andere kant van de flat, op het kleine balkonnetje, heeft de blauwe bes al de eerste groene blaadjes en bloemknoppen. Een pimpelmees vliegt heen en weer tussen de bomen aan de overkant en onze mezenkast. Ik zag hem een paar keer een plukje mos naar binnen brengen, maar ik heb nog geen tweede mees kunnen betrappen.

Ik ben er nog niet uit of het een vrijgezel is die een partner probeert te lokken, of een paartje waarvan één mees op afstand blijft. De komende weken zullen wel uitsluitsel geven.

Er vloog, een paar dagen geleden, een flinke groep brandganzen rond boven het park. Ik zag drie grote bonte spechten achter elkaar aan jagen, tussen de nog kale eiken en beuken en gisterenochtend een paartje gaaien, dat elkaar iets voerde op een tak. Zo is er altijd wel wat te zien.

Ik heb kortom niets te klagen. Een gezonde week gewenst...


Ps: De saaie zonsopkomstfoto's zijn te zien op Twitter en Instagram 



De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 en deel 12 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Het coronavirus brengt voor mij als persoon met beperking wel een hoop trammelant mee. Boodschappen doen? Ja, maar toch minder vaak als het kan dus moet moet je met slimme boodschappenlijstjes gaan werken. De tram die normaal door mijn straat rijdt, is uit de dienstregeling gehaald. Betekent dat ik dinsdag een heel stuk moet gaan lopen voor een noodzakelijke administratieve handeling. Gelukkig is het dinsdag droog en is wandelen nog toegestaan. Ondertussen hoop ik dat mijn laptop en andere huishoudelijke apparaten het blijven doen, want je kan niet naar een winkel voor reparatie of een nieuwe. Alle niet-essentiële zaken zijn gesloten. Conclusie: als je niet alleen woont kun je dat soort dingen wel binnen het gezin opvangen. Anders is het toch een kwestie van hopen dat zaken zich snel weer enigszins normaliseren. Waar het voorlopig nog niet naar uitziet. April wordt ook een moeilijke maand.

martin zei

Corona kan wel eens een blijvende invloed gaan krijgen op de samenleving. De surveillance maatschappij komt bijvoorbeeld dichterbij.

Je hebt gelijk Soest doet het iets minder goed dan Amsterdam als het gaat om besmettingen, wij 5 jullie 6 op 10.000. Dus ja dan is de kans redelijk groot dat je iemand op afstand kent, maar ook dat dit niet zo is.

Op Goeree-Overflakkee, tot een paar dagen geleden niets aan de hand, zijn dit er al 18:10.000. Met kinderen op school en voetbalclub is de kans zeer groot dat je iemand direct kent.

Die kool- of pimpelmees zal er geen last van hebben (zelfs proefdiermuizen willen niet ziek worden, dan maar hamsters) en de plantjes komen gewoon uit de grond, maar het is voor mensen meer dan een bagatel.

Jan de Stripman zei

@martin en zelfstandig journalist - Als kluizenaar met een gezin dat de boodschappen doet heb ik inderdaad makkelijk praten. En het is belangrijk om de kans dat je iemand met corona ontmoet zo klein mogelijk te houden. Ziekenhuizen hebben het nu al moeilijk en er kan zich altijd een ander gezondheidsprobleem voordoen waar je dan ook graag voor geholpen wil worden...

Ik vraag me af of het wel zo verstandig is om weer helemaal terug te willen naar de laat maar waaien maatschappij van voorheen. Een beetje verstandiger leven is geen slecht idee...

martin zei

Overigens zijn de zonsopgangen niet saai. Maar dat zien de kijkers zelf wel.